מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור של השגחה פרטית

סבתא גרציה ונכדתה אודיה
בטיול שורשים במרוקו
במהירות ובזריזות הנער היהודי הוציא אותי מידיו והביא אותי לאזור שבו גרו היהודים

שמי גרציה בן חמו, ואני סבתא של אודיה אטיאס. נולדתי בשנת 1957 להוריי משפחת ממן. נולדתי  בעיר פאס שבמרוקו, שם גדלתי יחד עם אמי ושלושת אחיי, את אבי לא הכרתי, אבי נפטר כשהייתי תינוקת בת שנה. בשנת 1962 כשהייתי בגיל שש עלינו לישראל.

ברצוני לספר לכם, סיפור ששמעתי מאמי, שהיא סיפרה לי. הסיפור הוא על ניסיון חטיפה של ילדה יהודייה במרוקו.

המעשה התרחש כאשר הייתי בת ארבע. אמי ודודתי נהגו ללכת מידי שבת אחרי הצהריים לביתו של דודי אחיה של אמי. דודי היה גר גם כן בעיר פאס, אבל בשכונה מרוחקת מהשכונה בה גרנו. אנחנו ודודתי גרנו במלאח. מהשכונה  שלנו עד לשכונה שלו היה מרחק גדול לפחות שעה של הליכה. דודתי התנגדה, שאמי תיקח אותי איתן לביקור. היא חשבה שלא אצליח ללכת מרחק רב כל כך.

הן יצאו לבד ולא לקחו אותי אתן. אני החלטתי לעקוב אחריהן, אבל הן לא הבחינו בי. התחלתי ללכת לבד, לפתע חלף לידי רוכב אופנים ערבי. הוא העלה אותי על אופניו והרכיב אותי. הוא החל לנסוע במהירות וכמעט שהגענו  "למידינה"(שכונה ערבית).

משמים רצו שיקרה אחרת, ושלחו אלי "מלאך", נער יהודי שנקרה בדרך חש שמשהו לא בסדר. הוא הבין, שמדובר בחטיפה של ילדה יהודייה. הוא החל לרדוף בכל כוחו אחרי הערבי, וב"ה הוא הצליח להשיג אותו. במהירות ובזריזות הנער היהודי הוציא אותי מידיו והביא אותי לאזור שבו גרו היהודים והביא אותי לתחנת המשטרה היהודית. השוטרים יצאו מיד בכרוז לרחובות השכונה, והכריזו שנמצאה ילדה בשם גרציה, בכרוז הוסיפו את התיאור החיצוני שלי.

קרובת משפחה שלנו, אחותו של סבי, שמעה את הכרוז והגיעה לקחת אותי מתחנת המשטרה לבית שלה. כאשר אמי חזרה הביתה, אחות של סבי סיפרה לה, שהיה לי מזל גדול. מי יודע מה היה יכול להיות בגורלי? ועל כך אני מודה להקב"ה כל יום, כמובן, שדודתי התנצלה בפני אמי על ההחלטה שלה לגבי.

מסר מיוחד שלמדתי מסבתא, להקשיב לאנשים מבוגרים, כי הם יודעים מה שהם אומרים, יש להם ניסיון חיים.

בטיול שרשים במרוקו

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה אודיה: אני מאד שמחה על הפעילות של הקשר הרב דורי, בזכות התכנית זכיתי יותר להתקרב לסבתא, להכיר אותה יותר טוב, את כל החיים שלה, שהיו פעם. מאוד מאוד נהניתי. רוצה לאחל לסבתא: שתמיד תהי מאושרת ותאריכי ימים, שתמיד תהי בשמחה. ושהכול ילך לה בקלות ותודה רבה סבתא על זה ששיתפת אותי בחוויותיך אוהבת!

סבתא גרציה: הייתה לי הזכות לשבת עם נכדתי, ולהעלות זיכרונות מהעבר, לספר לה על הילדות שלי ועל חוויותיי!

מילון

מלאח
מלאח הוא שמו של הרובע היהודי בערי מרוקו. ב-1438 הוקם המלאח הראשון בעיר פאס. מאוחר יותר הוקמו מלאחים נוספים במרקש ובמקנס. עד המאה ה-19 המלאח נתפש כמאפיין של עיר הבירה, אך לא בהכרח של ערים אחרות. הסולטאן מולאי סלימאן שינה זאת והפך את המלאח לתופעה נפוצה ברוב ערי מרוקו

ציטוטים

”לכל יהודי יש השגחה פרטית של הקדוש ברוך הוא“

הקשר הרב דורי