מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור על מורשת תימן – אהרון קחזם

רז דהרי
כניסה לבית ספר ריגלר
מנהגים ומסורות מיהדות תימן שכדאי לשמר

שמי רז דהרי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, אהרון קחזם, יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא במאגר המורשת.

ההורים של סבי עלו לארץ ישראל בשנת 1949, כשסבי היה בן שלושה חודשים. נולדו להם ארבעה ילדים. שני בנים שלמדו בתימן ושתי בנות שכבר למדו בארץ. כשהוריו של סבא עלו לישראל, הם הביאו איתם ספרי תורה. סבי למד בבית ספר בארץ, שירת בצבא שנה וחצי ואחר כך עבד במשק.

תרבות וחינוך בתימן

התרבות והחינוך של סבי היו מאוד קשים, הוא למד תורה אצל המורי כבר מגיל צעיר והלימוד אצלו היה מאוד קשה ואף אלים לעיתים. בגלל שלמד המון שעות וימים, כמעט ולא יצא לשחק עם חבריו. בתימן היו נוהגים ללמוד תורה כל הזמן. הנשים היו מבשלות ועובדות במטבח ומשרתות את בעליהן כל הזמן.

אורח החיים בתימן התבטאו בכך שהגברים היו לומדים תורה או עובדים באדמות ואילו הנשים, כאמור, היו עובדות בבית, במטבח וגם מנקות, מבשלות ודואגות בעיקר לילדים. בערב שבת, הגברים היו הולכים לבית הכנסת והנשים היו ממהרות להכין את שולחן השבת עם כל המאכלים התימניים המסורתיים וגם לדאוג לארגון הילדים – שכולם ישבו מסביב לשולחן השבת ולסעודת השבת.

מנהג ידוע בקרב העדה הוא חינה תימנית מסורתית. האישה בטקס החינה שמה לראשה סוג של כובע גדול מקושט ומלא שרשראות, צמידים וטבעות מכסף מעוטרים. האישה מעוטרת ביום שימחתה בלבוש תימני מסורתי ובצניעות מרובה. הלבוש מכסה את ראשה ואת גופה בעיטורים של פרחים ודברי כסף כולל גלימה ארוכה.

מאכלים תימניים מסורתיים

בעדה התימנית יש לא מעט מאכלים טעימים שנוהגים להכין גם היום: 1. ג'חנון ביתי, 2. מלאווח תימני אמיתי, 3. קובנה, 4. מאפה סבאיה, 5. לחוח תימני אסלי. ישנם גם כמה סוגי מרקים שאוכלים בעדה התימנית והם: מרק עוף, מרק דגים, מרק בקר, מרק רגל.

יהדות תימן

יהדות תימן היא אחת מהקהילות היהודיות העתיקות ביותר בהיסטוריה. עם קום מדינת ישראל, עלתה לישראל מרבית הקהילה ולאורך השנים עזבו יהודים נוספים למדינות אחרות. בשנת 2020 נותרו בתימן כמה עשרות יהודים בלבד וכך הסתיימו כ- 2000 שנות חיי קהילה באיזור.

ייחודה של הקהילה התבטא בניתוק יחסי מיתר יהודי העולם, ובכך שימרה הקהילה את המסורת היהודית הקדומה ויצרה מורשת דתית, רוחנית ותרבות עשירה שבאה לידי ביטוי בלשון המקראית, התפילות, ההלכה, המנהגים, החינוך, התרבות, הלבוש וחיי היום יום.

כשקהילות יהודיות גרו בארצות האסלם הם סבלו מגזירות קשות, התעמרות וגירוש. מצב זה נוסף להתמודדות עם מצב של עוני, רעב ובצורת. מרבית יהודי תימן חיו בכפרים מבודדים. היה להם שם מסגרות קהילתיות של שירותי חינוך, דת, חברה, תרבות ורווחה.

עליית הקהילה

היו קבוצת קטנות של יהודים מתימן שעלו לארץ כבר במאה ה-13, במאה ה-19 היתה עלייה גדולה. רבים מהעולים בשנים אלו התיישבו במושבות והועסקו כפועלים. רבים מעולי תימן חיו בצפיפות, עוני וזלזול מצד מעסיקיהם ואנשי המושבות.

מרכז מורשת יהדות תימן וקהילת ישראל

מרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל (ראש העין) כולל תצוגות קבע ופעילויות ייחודיות להפצה ושימור המורשת של יהדות תימן, באמצעות אוספים מוצגים נדירים, אותנטיים וייחודיים. המרכז מהווה בית לכלל קהילת ישראל באמצעות תערוכות מתחלפות, ימי עיון, סדנאות, מופעים ועוד. כל הפריטים, האוספים והתערוכות במוזיאון נתרמו על ידי בני הקהילה התימנית מהארץ ומחו"ל ותורמים מקהילות שונות.

הזוית האישית

סבא אהרון: חשוב לי ששהדור שלכם, הצעירים, יעביר את הדברים האלה לדור הבא, כדי שתדעו ותזכרו מאיפה באתם. ליהדות תימן יש מורשת מפוארת, כדאי לשמור עליה.

רז הנכד המתעד: בתכנית זו למדתי שיהדות תימן תמיד היתה בשמחה, זה ערך מאוד חשוב בקהילה הזו. ומזה למדתי שתמיד צריך לשמוח – גם כשקשה, חשוב למצוא שמחה בכל מצב.

מילון

תימן
הרפובליקה התימנית היא מדינה מזרח-תיכונית בחצי האי ערב, בדרום-מערב אסיה. תימן היא המדינה השנייה בגודלה בחצי האי ערב; תימן היא מהמרכזים העתיקים ביותר של ציוויליזציה במזרח התיכון. שטחה כולל יותר מ-200 איים, הגדול שבהם הוא סוקוטרה. הדת הרשמית בתימן היא האסלאם, והשפה הרשמית היא הערבית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למדתי שחשוב תמיד לשמוח, גם כשקשה - למצוא שמחה בכל מצב“

הקשר הרב דורי