מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתו של סבא יוסף לארץ ישראל

תמונה משותפת של סבתי ואני כיום
סבא רבא שלי בילדותו
משפחתו של סבא יוסף נמנית על יהודי קלָאדוֹבוֹ–שַאבַּאץ

יוסף (סבא רבא שלי) נולד בשנת 1925, בווינה שבאוסטריה לשרה וישראל וימר. עם התגברות האנטישמיות ועליית הנאציזם לשלטון, המשפחה נאלצה לעזוב את ביתם עם מעט מטלטלין, והכל במטרה להגיע לפלסתינה, ארץ ישראל.

המסע

בשנת 1939, בהיות יוסף בן 14 שנים, המשפחה עלתה על האונייה לכיוון הים השחור בגבול יגוסלביה רומניה. המסע החל בהפלגה על נהר הדנובה עד לכפר קלאדובו שביגוסלביה. בשל מזג האוויר הנהר קפא ואי אפשר היה להמשיך בשיט. כל יהודי וינה, הילדים וההורים, נאלצו להישאר ביגוסלביה כשנה וחצי. הם הקימו מחנה, התנאים היו קשים, עם מעט מזון וללא ביגוד מתאים, וללא חימום ולימודים, וללא פרטיות.

בחודש מאי בשנת 1941 הסוכנות היהודית הצליחה להוציא מהמחנה רק את הילדים והנערים, ולהעבירם באונייה לארץ ישראל, דרך תורכיה ולבנון. ביניהם היה יוסף שהגיע לארץ ישראל ולא ידע מה עלה בגורל הוריו. בינתיים נשארו ההורים במחנה ביגוסלביה – בשאבאץ. בהמשך נכבש המחנה על ידי הכוחות הגרמנים. הם חיסלו והוצאו להורג את כל אותם יהודים שהמתינו לעלות לישראל, ביניהם את כל משפחת סבי יוסף, שהמתינה לעלות ארצה. כששהה בארץ נודע לו שהוריו הוצאו להורג.

במהלך השנים הוקם לזכרם קבר אחים בבלגראד, לאותם יהודים הכוללים את משפחתו של סבא רבא, שהגיעו מוינה שבאוסטריה והמתינו בקלאדובו – שאבאץ ולבסוף נרצחו ע"י הנאצים.

ארץ ישראל

בהגיעו לישראל: הועבר להתחנך בקיבוץ "בן שמן". בשכבתו היו אנשים מפורסמים כגון: שמעון פרס (נשיא מדינתנו פעם). יוסף נאלץ לשרוד ולהתקיים לבדו ובכוחות עצמו. הוא החליט להתגייס לפלמ"ח, והיה תחת פיקודו של יגאל אלון.

תעודת חבר בפלמ"ח

תמונה 1

בהמשך חייו למד את מקצוע הנגרות והיה לנגר מופלא. יותר מאוחר התגייס לצבא הגנה לישראל, ועשה את הפרופלורים מעץ.

סבא בעת שירותו הצבאי

תמונה 2

 

 

למרות החיים הקשים, הוא הקים משפחה ונולדו לו שתי בנות: אטי (סבתא שלי) ורותי. הוא חי בביתו ברמת גן עד יומו האחרון. על מסע התלאות שעברה משפחתי ביגוסלביה, נכתב ספר על קורבנות שאבאץ.

הספר "פרשת קלאדובו-שאבאץ"

הספר מגולל את קורותיו של אחד הפרקים העצובים בתולדות ההעפלה: סיפורם של כאלף מעפילים ביוגוסלביה שיצאו בנובמבר בשנת 1939 מווינה (או דרכה) לארץ ישראל אך לא זכו להגיע אליה ומרביתם נרצחו באפריל 1941, על ידי הנאצים ביוגוסלביה. הספר מגולל את סיפור עשרים חודשי שהייתם ביוגוסלביה, ראשיתם בימי מדיניות ההגירה הכפויה של ימי ערב המלחמה וחודשי המלחמה הראשונים וסופם עם הנהגת מדיניות "הפתרון הסופי" והרצח ההמוני המתוכנן. המחברות משחזרות את אווירת התקופה ואת אילוציה: הדחף לחמוק בכל מחיר מציפורני הטרף של הנאצים; חיי המעפילים אשר המסע שנקטע הפכם לפליטים; שיקול הדעת ותהליך קבלת ההחלטות של המופקדים על גורלם – אנשי המוסד לעלייה. מחקר חלוצי זה מראה לראשונה את גורלם הנורא של אנשי הקבוצה לאחר כיבוש יוגוסלביה בידי הגרמנים ואת נסיבות הוצאתם להורג של הגברים בסתיו 1941 והנשים והילדים באביב 1942.

קבר אחים בבלגראד / יגוסלביה

תמונה 3

בכפר סבא הוקמה אנדרטת הנצחה בגן הקשת וסיפור הפרשה. זוהי אנדרטה לזכרם של יותר מ- 1,000 חברי קבוצת "קלאדובו-שאבאץ" שנרצחו  ביוגוסלביה בין 1941 ל- 1942, במהלך ניסיונם להגיע לארץ.

האנדרטה לזכר חברי קבוצת קלאדובו-שאבאץ

תמונה 4

הזוית האישית

סבתא אטי: נהניתי לעבוד עם נכדי איתי, היה נעים לעלות זיכרונות מהסיפורים של אבי ולחשוב כמה היה קשה כשעלה לארץ והשאיר את כל הזיכרונות מאחור בלי לדעת מה קרה להורים ואיך מעתה הוא יוצא לחיים בארץ זרה בלי אף אחד מאחוריו.

איתי: היה מעניין ומרתק לעבוד עם סבתא שלי, למדתי על הסיפור של סבא רבא שלי וזה היה מרתק, תודה רבה לסבתא שלי שעזרה לי להכין את הסיפור, ואני מקווה שנעשה משהו דומה לזה שוב.

מילון

נאציזם
נאציזם (קיצור של נאציונל-סוציאליזם) הוא שמה של אידאולוגיה גזענית-לאומנית טוטליטרית שפיתחה המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית (הנאצית) בגרמניה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. האידאולוגיה הנאצית דגלה במשטר טוטליטרי-לאומני. היא כללה השקפה גזענית בדבר עליונותם של "גזעים" אנושיים מסוימים על פני אחרים, ודגלה בדיכוי והשמדה של בני אדם המשתייכים ל"גזעים נחותים" (במיוחד יהודים וצוענים), לעומת שמירת ה"טוהר" של "הגזעים העליונים". (ויקיפדיה)

פרשת קלָאדוֹבוֹ–שַאבַּאץ
פרשת קלָאדוֹבוֹ–שַאבַּאץ (Kladovo–Šabac) היא פרשה בתולדות ההעפלה והשואה. בנובמבר 1939 יצאו 1,200 פליטים יהודים מגרמניה ומאוסטריה בדרכם לארץ ישראל. עקב בעיות בנתיבי הבריחה, היטלטלו הפליטים במשך שנה וחצי בין שני הכפרים קלאדובו ושאבאץ שביוגוסלביה. רק כ-200 בני נוער מתוכם הצליחו לצאת לארץ ישראל עם הגעת סרטיפיקטים מעטים, וכל היתר, למעט שישה שברחו, נתפסו בידי הנאצים ונרצחו ביוגוסלביה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הצלחה היא לא המפתח לאושר, האושר הוא המפתח להצלחה“

הקשר הרב דורי