מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של ליאון קונפורטי מבולגריה

סבא רוני והנכדה שקד
הורי אחי ואני בבר מצווה שלי
כיצד הופכים את הלימון ללימונדה?

שמי רוני קונפורטי, אני סבא של שקד קונפורטי ומשתתף עמה השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים סיפרתי לנכדתי , את סיפורו של אבי, סבא רבא שלה, ליאון קונפורטי.

ליאון קונפורטי

סבא ליאון גדל בבולגריה בפרבר עני של הבירה סופיה עם הוריו, שני אחים ואחות קטנה. לאבא של סבא הייתה חנות מכולת קטנה ממנה הם התפרנסו

לאחר שליאון סיים הלימודים בית הספר היסודי, נשלח הנער ללמוד מקצוע שממנו יוכל להתפרנס לכשיגדל. הוא בחר להיות נגר. תעודת הגמר שלו לא הייתה סתם תעודה אלה הוא נחשב לאומן בנגרות.

חלק מהגויים נהגו להתעלל ביהודים אבל הם חיו חיים פשוטים. למדו ועבדו והסתפקו במעט שהיה להם. הילדים השתתפו בתנועות נוער ציוניות וקיוו לעלות יום אחד ארצה.

כשסבא ליאון הגיע לגיל 18 הודיעו לו שהוא צריך להתגייס לצבא הבולגרי. כחבר בתנועת נוער ציונית הוא העדיף לשרת בארץ ישראל (עדיין לא קמה מדינת ישראל) ולא בצבא הבולגרי. מאחר וסבא ליאון ואחיו מרדכי היו דומים בגיל ובמראה הם החליפו זהות ותחת זהות אחיו עזב סבא ליאון את בית אביו בדרכו לארץ הקודש.

כשבאו לגייס את סבא לצבא אחיו (שדמה לו) כבר שרת בצבא הבולגרי טען שיש כאן טעות והוא הרי משרת בצבא והחיילים הלכו לדרכם.

הדוד במדי הצבא הבולגרי

תמונה 1

כמובן שהדרך לארץ לא הייתה פשוטה, ברגל וברכב הוא התקדם לכיוון איטליה בידיעה ששם יש אניות מעפילים שתפליג לישראל. את מסעו מבולגריה לאיטליה הוא עשה בזהות בדויה ולא כיהודי ונעזר באנשים טובים שסייעו לו במזון ותחבורה (אין לי פרטים נוספים ואני יכול להניח שהוא לא עבר חוויות מיוחדות בדרכו לאיטליה. כשהגיע לאיטליה באזור נאפולי דבר ראשון חיפש קשר לשליחי העלייה שיעזרו לו לעלות ארצה. כך הגיע למחנה מעבר בנאפולי על חופי הים התיכון, מהמחנה יצאה מדי פעם אנייה עם מעפילים בדרכם לארץ. כשהגיע התברר לו שיש תור לעלות על אנייה שתיקח אותך ארצה. אבל מהסיפורים הבנתי שההמתנה לתורו לא בדיוק הפריעו לסבא ליאון.

איטליה ארץ יפה, מלאה הרים וגאיות ולחוף הים התיכון סביב היה כרמים רבים ועצי זית ומעל כל אלו התנגנה באוזניו המוסיקה האיטלקית ואם הזכרנו מוסיקה נספר גם על הבחורות העירוניות שקסמו לבחור הצעיר שהגיע מפרבר עני בבולגריה. אנחנו מעדיפים לא להרחיב על בלויים אלו של סבא ואתם תנו לדמיונכם חרות.

במחנה המעבר יחד עם עולים נוספים למד הבחור הצעיר את השפה העברית. הוא קלט את השפה במהירות ויכול היה ללמד עברית אחרים שזה עתה הגיעו. מאחר והוא שסיפרנו הוא נהנה מהחיים באיטליה הוא לא הזדרז לעלות על אנייה שאתה יפליג ארצה.

לאחר כשנה, רגע האמת הגיע והוא עלה עם מעפילים על אניית משא רעועה כנוסע סמוי. לבסוף הוא הצליח לעלות ארצה לישראל עוד טרום הקמת המדינה והשתתף במלחמת השחרור.

עד כאן סיפור עליתו של אבי ליאון לארץ, סבא  רבא של שקד קונפורטי.

ואנו דור ההמשך ממשיכים את השושלת בארץ ישראל…..

תמונה שלי, במילואים לאחר מלחמת יום הכיפורים

 

תמונה 2

הזוית האישית

סבא רוני: התודעתי טוב יותר לשקד במהלך ההדרכה וגם בדרך משער ביה"ס ועד תחילת המפגש. הכרתי את המורה, גילה ארז שעשתה עבודה למופת. הייתה מאד אמפטית וכל הזמן עזרה לקידום המשימה. מסירותה עזרה לי מאד.

הנכדה שקד: אני נהנתי להיות עם סבא שלי ונהנתי לשמוע את הסיפורים על סבא ליאון. הייתי מאוד רוצה להמשיך את התכנית עוד שנה.

מילון

שליחי העלייה
נציגים מישראל שנשלחו על ידי ארגון יהודי-ציוני לקהילה יהודית בתפוצות כדי לעזור ליהודים לעלות לארץ ישראל.

ציטוטים

”"אם החיים מחלקים לך לימונים - הכן מהם לימונדה" דייל קרנגי“

הקשר הרב דורי