מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה ואוולין עולות לבדן לארץ מעיראק

שרה עם התלמיד יגל טחובר
שרה יושבת כשושבנית מצד שמאל למטה
חייה של שרה בעירק ובארץ ישראל

שמי שרה סוזן לבית דלאל לאחר נישואי שם משפחתי הפך לציון. נולדתי בעירק בשנת 1937 בתאריך 4.4.1937. לפני נולדו חמישה אחים אני נולדתי אחרונה בת הזקונים. לאחותי הגדולה קראו אניטה אחריה אחות נוספת שקראו לה לואיז-עליזה, אחריה נולד צדוק, לאחר מכן אלברט-אברהם ואחריו נולדה אוולין-חווה.

סיפור עלייתי לארץ ישראל

עליתי לארץ לפני קום המדינה בשנת 1947. עליתי עם אחותי, אוולין-חווה, שהייתה גדולה ממני ב 6 שנים. נאלצנו להבריח את הגבולות בדרך לארץ ישראל, נעזרנו בערבים שעזרו לנו תמורת תשלום. את ההורים השארנו מאחור. מצאנו מבריח גבולות בעל טקסי (מונית), אחותי ישבה על יד הנהג כאשר הלבישו אותה בלבוש המסורתי של הערבים כאילו היא אישה מכובדת מהמעמד העליון. הייתה איתנו  במונית, עוד אשה שלא הכרנו אותה ועוד ילדה לא מוכרת ואני. בנסיעה בדרך, בכל פעם שהגענו למעבר גבול, יצאנו מהמונית ונכנסנו להתחבא בבגז' – בתא המטען. אני זוכרת שזה היה מאוד מפחיד, היו דופקים על הדופן של המונית והרעש של הדפיקות על הפח מאוד הפחידו אותנו שהתחבאנו בפנים, והיו כמה תחנות כאלו בדרך.

בסוף הגענו לעבר הירדן וזה היה בלילה, הכניסו אותנו לדירה ושם כיבדו אותנו בתפוזים וערמונים, שעשו על האש. לאחר מכן הלכנו לישון ולמחרת בבוקר נסענו במונית אחרת מירדן ישר לירושלים. מירושלים נסענו לדוד שלנו בתל אביב. אני לא  בדיוק זוכרת איך מצאנו אותו, אבל כנראה שאחותי ידעה איפה הוא גר. הדוד היה סוחר גדול בתל-אביב. הוא היה גר ברחוב כפר גלעדי מול בית רומנו. במשך חודשיים גרנו אצלו בתל אביב עד שאמא שלי הגיע לארץ. כעבור זמן מסויים היא קנתה דירה ברחוב המאספים בצפון תל אביב לא רחוק מבית הבימה.

זכרונות ילדות 

בבית בעיראק קיבלתי יחס מאוד יפה, פינקו אותי רוב הזמן. הינו בבית שני אחים וארבע אחיות, שגרנו ב – 3 חדרים. רוב שעות הפנאי בילינו בחוץ שיחקנו בחבל וגם בחמש אבנים. שיחקתי עם הבובות שלי וקראתי בספרים. בית הספר שבו למדתי  בארץ נקרא השחר, בית הספר היה בתל אביב ברחוב השחר.

תמונות של בית הספר "השחר" ותלמידים משנות הארבעים

תמונה 1

בבית הספר למדנו היסטוריה, אנגלית, צרפתית, חשבון, הנדסה וספרות. אני זוכרת את העונשים שהיו, לא היינו יוצאים מהכיתה אלא עומדים בפינה ואז היו מזמינים את ההורים. עם חברי הכתה יצאנו כל שנה לטיול השנתי.

בתמונה זו, רואים את אבא שלי שקוראים לו גורג'י ואמא נעימה. אבא מחזיק את אחי אלבר (אברהם) מימין לאמא עומדת לואיז (עליזה) ועומד משמאל לאמא צדוק.  משמאל לצדוק עומדת אניטה.

התמונה צולמה בשנת 1928

תמונה 2

 

תמונה זו צולמה בשנת 1942 בחתונה של בן הדודה שלי מצד האבא .

בתמונה אני יושבת כשושבינה מצד שמאל למטה.

תמונה 3

 

בתמונה משנת 1948 בבית הספר השחר בתל אביב

רואים אותי עומדת עם שתי צמות, בשורה הראשונה בבית הספר השחר.

תמונה 4

את היום הולדת חגגנו בבית בחוג המשפחה היה כיבוד עשיר, שירים ומתנות. את הבת מצווה חגגנו בבית כנסת עם המשפחה וחברים. חגים חגגנו בבית והזמנו קרובי משפחה. את החגים חגגנו בבית עם קרובי משפחה וחברים וידידים.הנשים הלכו לבית כנסת. אמא הדליקה נרות בערב החג וגם ביום שישי לכבוד שבת. הסעודה היתה חגיגית אוכל עשיר וטעים.

הזוית האישית

יגל טחובר והראל פתחיה מתעד את סיפורה של שרה ציון.

מילון

ערמונים
עַרְמוֹן הוא מין עץ נשיר בעל פרי אכיל שמוצאו מדרום אירופה וטורקיה

ציטוטים

”חגים חגגנו בבית עם קרובי משפחה“

הקשר הרב דורי