מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייה מרוסיה

תמונה שלי
תמונה של סבתא
העלייה של נינה

סבתא נינה נולדה בשנת 1957, ברוסיה, בעיר אוקולובקה. היא הייתה בת יחידה. בילדותה היא הייתה בהרבה חוגים ואהבה לצאת לטיולים. בתחום הלימודי היא הייתה מאוד טובה, היא הייתה בין המצטיינים בבית ספרה. אהבה מאוד ספורט, כמו טיפוס על הרים, שחייה ועוד.

בגיל 18 התחילה ללמוד באוניברסיטה לרפואה, בסנט פטרסבורג, שם היא הכירה את בעלה. הם התחתנו בשנת 1979 ונולד להם ילד ראשון, הילד השני בשנת 1984, ולאחר שהיא סיימה את הלימודים נולד להם הילד השלישי בשנת  1986.

לאחר כמה חודשים הם עברו לקרים מאוקולובקה, שם היא ובעלה עבדו כרופאים. בשנת 1992 קרים צורפה לאוקראינה, במקום כסף היו נותנים להם כרטיסים שהם יוכלו לקנות איתם אוכל, אך בחנויות כמעט ולא היה אוכל. נהייתה בעיה לקנות בגדים וכו. לאחר זמן מה הכסף חזר, אבל המחירים ממש עלו ולא נתנו להם מספיק כסף, למרות שהיו רופאים, ורופאים מקבלים סכום כסף גדול. השלטון החדש ממש זלזל בעבודתם של הרופאים.

לאחר זמן מה השלטון החליט שאסור להם ליצור טפסים חשובים ברוסית, לדבר בעבודה ברוסית ונהייתה ממש גזענות כלפי הרוסים.

בסוף שנת ה-90 הגזענות כלפי הרוסים רק גדלה. סגרו מפעלים ומקומות עבודה ונהייתה בעיה מאוד חמורה עם הכסף, ואז התחילו גנבות ורצח, בשביל להצליח לשרוד.

יום אחד יצאו קבוצה של נאצים לרחובות הראשיים והתחילו לצעוק שיהודים ורוסים צריכים לעוף מקרים ושלא רוצים אותם שם. לילדים שלהם לא היה עתיד שם בגלל הגזענות וכל האיסורים שהנאצים אסרו, והם הגיעו למסקנה שהם עולים לישראל בשביל להצליח לשרוד, מפני שבעלה היה יהודי והילדים שלה היו חצי יהודים, בהתחלה הילדים שלה עלו לישראל ואז בשנת 2003 נינה ובעלה עלו לישראל.

לפני העלייה שלהם לישראל, נינה חלתה, והיא נהייתה חצי עיוורת, כאשר הם עלו, הם התחילו ללמוד באולפן, אך נינה לא הצליחה לסיים ללמוד בשל הנכות שלה. בעלה סיים את האלפון ואולפן רפואי, הם גרו בדירות שכורות, היה להם מספיק כסף לאוכל, אך לא ליותר. בעלה עם הזמן התחיל לעבוד כרופא בישראל והם התחילו להרוויח כסף והצליחו להשתלב בישראל ולהסתדר.

הזוית האישית

ליאורה: אני אישית למדתי מהסיפור הזה שגזענות תמיד הייתה ותמיד תהיה, לא משנה מה העדה שלך. צריך ללמוד להסתדר עם כולם ולאהוב את כולם. אני רוצה להגיד לנינה שהיא אישה מאוד חזקה, היא הצליחה להציל את המשפחה שלה ולתת לה את החיים הטובים ביותר והסיפור שלה נותן גם מוטיבציה לחיים. לא לוותר לעצמך בחיים, ומאוד הייתי רוצה להיות כמוה ולהצליח כמוה.

מילון

расизм
גזענות

ציטוטים

”"יום אחד יצאו קבוצה של נאצים לרחובות הראשיים והתחילו לצעוק שיהודים ורוסים צריכים לעוף מקרים ושלא רוצים אותם שם"“

הקשר הרב דורי