מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייה מרומניה – אהרן מורג

יואב וסבא אהרן
סבא בצעירותו
אהרן מורג מספר על שלבי עלייתו ארצה

שמי יואב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, אהרן מורג. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא במאגר המורשת של התכנית.

סבא אהרון מספר: "עליתי מרומניה, וכפי שכולם יודעים רומניה הייתה שותפה בזמנו למפלגה הנאצית. לפי המדיניות שלהם הייתה שנאה ליהודים, רק שב-29 ליוני 1941, הרומנים ביחד עם הגרמנים בצעו פרעות בעיר יאשי ורצחו באותם ימים 15000 יהודים.

בין הנרצחים היה אבא שלי ועוד תשעה בני משפחה, האנטישמיות גם לאחר שהצבא הרוסי נכנס לרומניה עדיין המשיכה להיות חזקה באופן בולט כלפי היהודים. מאז שהייתי ילד עד שהתבגרתי הבנתי שצריך להיות רק בארץ ישראל והרגשתי שאנחנו יושבים על מזוודות ומחכים להזדמנות לעלות ארצה.

הייתה מדיניות ברומניה שמי שביקש לעלות לישראל – במידה שהוא לומד – היו מסלקים אותו מהלימודים, ואם הוא היה בתפקיד בכיר היו מורידים אותו לדרגה של פועל פשוט. לכן אני חיכיתי עד שסיימתי תיכון והתחלתי לעבוד.

בשנת 1959 ביקשתי להגיע לישראל לעלות לישראל בתקווה שבתוך פרק זמן של כמה חודשים יתנו לי ויזה לצאת לישראל. באותם הימים לא נתנו דרכונים ליהודים, אלא מסמכים לכיוון נסיעה אחד בלבד לישראל. בדיעבד נודע לי שבישראל הממשלה לא רצתה לקבל את העולים וטענה שאין להם אמצעי קליטה כגון עבודה, בית ורכוש. הייתי צריך לחכות עד סוף שנת 1963.

מאוד שמחתי כאשר סופסוף נתנו לי לצאת מרומניה ובתאריך 16.12.1963 יצאתי במטוס מבוקרסט לוינה ושם לאחר כמה ימים לקחו אותנו ברכבת לנאפולי. בעיר נאפולי הייתי כשבועיים ומשם הפלגתי לכיוון חיפה במשך ארבעה ימים והגעתי ביום 16.12.1963, יום אחרי יום הולדתי.

בתחילה במשך תקופה קצרה גרתי בעיר קריית שמונה, בצריף לפני האחרון, שנתנו בסוכנות היהודית. לאחר מספר ימים קרובי משפחה לקחו אותי להיות אצלם ולאחר חודש הלכתי לאולפן ללימוד עברית בקיבוץ גבעת חיים איחוד. עם גמר לימודי השפה העברית נרשמתי לאוניברסיטה, שם למדתי ראיית חשבון וכלכלה.

הזוית האישית

יואב: מאוד נהניתי לעבוד עם סבא ואני מרגיש שיותר התגבשנו. למדתי המון על עברו וחוויות החיים שלו.

מילון

ויזה
אשרת עלייה.

פרעות יאשי
פרעות יאשי קרויים אירועי הדמים שהתרחשו בעיר יאשי שברומניה, בימים האחרונים של יוני 1941 והיו מהפוגרומים האכזריים ביותר בהיסטוריה של יהודי מזרח אירופה. מבחינות רבות מהווה פוגרום זה את תחילת ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה והוא קדם לרציחות ההמוניות שבוצעו על ידי הנאצים לאחר פלישתם לברית המועצות. הפוגרום תוכנן ובוצע על ידי השלטונות הפשיסטים הרומניים בשיתוף פעולה עם הגרמנים הנאצים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הרגשתי שאנחנו יושבים על מזוודות ומחכים להזדמנות לעלות ארצה“

הקשר הרב דורי