מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור מחייה של סבתא פרידה דבורה מזרחי

פגישה ראשונה בפארק אחרי שנת קורונה
מאלבום התמונות
סבתי מצד אמי מספרת לי על ילדותה

שמי מתן אוחיון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, פרידה דבורה מזרחי, אשר משתתפת בתכנית יחד איתי. את התחקיר לתיעוד סבתא ערכתי בזום.

פרידה דבורה מזרחי נולדה בתאריך 3.10.1952. סבתא פרידה נולדה בירושלים, ישראל. אביה נולד ברוסיה ואמה בטורקיה.

בילדותה סבתי נולדה וגדלה בירושלים בשכונת בקעה ובהמשך עברה לשכונת קריית היובל אשר בה היא גרה עד היום. במהלך ילדותה בין היתר סבתי אהבה לשחק משחקים כמו קלאס, חמש אבנים, מחבואים, תופסת וקפיצה בחבל. חברתה הכי טובה של סבתא הייתה כרמלה (הן חברות עד היום) שעזרה לסבתא להכיר את סבא שלי, דוד מזרחי, בכך שלקחה אותה למסיבת ריקודים שהוזמנה אליה.

סבתא התחתנה בגיל 17 לכן הייתה צריכה להתבגר מהר מאוד אך בדרכה הולידה ארבעה ילדים (ביניהם אמי) ושמותיהם הם: רונית, מיכה, גליה והילה. במלחמת יום הכיפורים סבתי הייתה בבית הוריו של סבא רוב הזמן עם שני ילדים קטנים (הדודים שלי) כי סבי גוייס למלחמה.

לסבתי יש מארבעת ילדיה חמישה נכדים וחמש נכדות ושמותיהם הם: לירון, עדי ודן שהם הילדים של רונית (הבת הבכורה), רועי, דניאל וזיו שהם ילדיו של מיכה (בנה השני), מתן, נועה ויעל שהם הילדים של גליה (בתה השלישית שהיא אימא שלי) וענבר שהיא הילדה של הילה (הבת האחרונה).

סבתי עבדה בעבודות רבות במהלך חייה, בגן ילדים, מדריכת אתגר לילדים, בבנק ישראל ובסוף גם במסעדה עם סבא שלי. עד לפני כעשר שנים סבתא עבדה עם סבא במסעדה בה הם מכרו את החומוס הכי טעים בעיר, אך הם נאלצו לסגור את המסעדה מפני שסבי חלה. הם זכו בפרס בשם "מלך החומוס" בשנת 2004 וזכו בטיסה לאנטליה בטורקיה.

הזוית האישית

מתן הנכד המתעד: החוויה הזו הייתה מאוד כייפית עם סבתא. היה מעניין לחקור על העבר של סבתא. סבתא נהנתה. היה לה מעניין והיא שמחה לספר את הסיפור שלה ולתעד אותו במאגר המורשת.

סבתא ואני בפגישה ראשונה בפארק אחרי שנת קורונה

תמונה 1

 

מילון

משיגנע
פירוש המילה משיגנע היא משוגע ביידיש. סבתא אוהבת לקרוא לי ככה כשאני עושה שטויות.

בקעה (שכונה)
בָּקְעַה היא שכונה בדרום ירושלים. שמה מגיע מערבית (بقعة) ומשמעותו: מישור. השכונות הסובבות אותה הן תלפיות בדרום, מקור חיים במערב, המושבה היוונית והמושבה הגרמנית בצפון מערב ואבו תור במזרח. לאחר מלחמת העצמאות היה ניסיון לתת לשכונה שם עברי - גאולים, אבל שם זה לא נקלט, ובשלטים שהציבה העירייה נכתב "גאולים (בקעה)". בשכונה מתגוררים דתיים, מסורתיים וחילוניים זה לצד זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא תמיד אומרת: "מתן, אני אוהבת אותך“

”סבתא התחתנה בגיל 17 לכן הייתה צריכה להתבגר מהר מאוד“

הקשר הרב דורי