מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותו של סבא שאול

סבא ואני במפגש פתיחה בביה"ס
סבא בילדותו
הילדות והלינה המשותפת בקיבוץ סעד

סבא שאול נולד ב-1957 בעיר פתח תקווה וגדל בקיבוץ סעד.

סבא מספר שבימים ההם הייתה בקיבוץ לינה משותפת. הילדים לא ישנו עם ההורים בבית, הם ישנו בבית ילדים ללא הוריהם. סבא מספר שהוא לא זוכר מה היה בבית התינוקות, והוא גם לא זוכר את הילדות בפעוטון, אבל מהגן יש לו זיכרונות. הוא זוכר שהוא וחבריו היו מחכים ששומרת הלילה תלך, וההורים יפנו את המקום ויחזרו הביתה לאחר שהרדימו את ילדיהם, ומטפלת הלילה תלך לישון בסמוך לחדר. אז, אחד הילדים שהיה "התורן" היה מעיר את החבורה ובשקט בשקט, בלי להעיר את השומרת שישנה ליד האינטרקום, הם היו משחקים עד מאוחר, באופן כזה ששומרת הלילה לא ידעה ולא שמעה דבר. אם שומרת הלילה הייתה שומעת רעשים מבית מסוים, היא הייתה מגיעה לבדוק מה קורה שם. התפקיד הזה נקרא שמרטף. השומרת – השמרטפית הייתה שומעת קולות מהגן, כי מדי פעם היו ילדים שקמו ורצו את אמא שלהם, או שבקשו ללכת הביתה. היו גם ילדים שמדי פעם היו קמים ועושים שטויות, כמו סבא וחבורתו. לפעמים גם ביום שישי הם היו ישנים בגן. עד כיתה ו' כל גיל היה ישן לבד ומכיתה ז' היו מאחדים שני גילאים.

סבא שאול על הדשא ובבית הילדים

תמונה 1
                 
תמונה 2

סבא שאול למד בבית ספר היסודי בסעד ובתיכון ביבנה. כאשר סיים את לימודיו הוא יצא לשנת י"ג של הקיבוץ הדתי בבית רימון, שם הוא הכיר את סבתא מירה. הם התאהבו והתחתנו ובנו את ביתם בקיבוץ סעד. בסעד נולדה ביתם הבכורה מיכל, ואחריה אמא שלי עדי. זמן קצר אחרי שאמא נולדה, הם עברו לקיבוץ שדה אליהו, שם נולדו שלושת דודיי: יונתן, ליאור ועמית ושם גרים סבא וסבתא עד עצם היום הזה.

פתיל תכלת 

 סבא שאול מספר שסבא שלו היה חסיד ראדזין בפולין. בחסידות מאמינים שחשוב ללכת עם ציצית וטלית, עם פתיל תכלת כמצווה. האדמו"ר, שהיה חרדי, ידע שמקור צבע התכלת של הציצית, הוא מחילזון ימי שחי בים התיכון. בעבר התעשייה בארץ ישראל הייתה מאוד מאוד מפותחת, וידעה להפיק את הצבע הזה. הצבע הזה שימש לבגדים, וגם שימש לפתיל תכלת כמו שכתוב בתורה. תעשייה זו הופסקה לפני כאלף וארבע מאות שנה, בידי הכובש וחודשה לפני כמאה שנה. האדמו"ר האמין שאם מחדשים את תעשיית צבע התכלת, מקרבים את הגאולה, וכך עם ישראל יחזור לגור בארץ ישראל. כך אנו מחברים עבר רחוק מאוד, עם ההווה והעתיד להישארות עם ישראל בארץ ישראל.

 פנאי ותחביבים – לסבא שאול  יש מספר תחביבים: התחביב האהוב עליו הוא טיולים. סבא אוהב בעיקר טיולים בארץ, אבל גם בכל מקום אחר בעולם. מה שמעניין את סבא שלי בטיולים זה להכיר מקומות חדשים, לשמוע על ההיסטוריה של המקומות, מה היה בהם בעבר הרחוק, ובעבר הקרוב, והיום.  סבא שאול אוהב טיולים ברגל, אבל הוא אוהב גם טיולים בג'יפים ובאופניים. תחביב אחר של סבא הוא לקרוא ספרים. בעיקר ספרים שקשורים להיסטוריה והיסטוריה יהודית, וגם סיפורים שלא קרו ליהודים, כמו, למשל, כל מיני מלחמות שהיהודים לא היו מעורבים בהם, וכן ספרים מגוונים אחרים. אבל בעיקר מהסוג הזה. הוא גם אוהב לראות בטלוויזיה סרטים יפים ומעניינים, אבל הוא לא צמוד לטלוויזיה, טלוויזיה זה בעדיפות אחרונה אצלו. בנוסף, סבא שלי אוהב לעזור לאנשים במשימות שונות ולשמח אותם.

הזווית האישית

סבא שאול: היה כיף גדול להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, ביחד עם הנכד הגדול שלי עומר. מאוד מאוד נהנתי מכל הפעילויות שהיו, ובעיקר כשדיברנו על משחקי הילדות, ואני מקווה שזה חיזק לנו את הקשר לעוד הרבה הרבה שנים.

הנכד עומר: אני מאוד נהנתי מזמן איכות עם סבא, בזכות תוכנית הקשר הרב דורי. נהנתי מאוד להקשיב לסיפורי הילדות של סבא, ולבלות יחד רק אני וסבא.

מילון

מצוות פתיל תכלת
מצוות תכלת (או פתיל תכלת) היא חלק ממצוות ציצית. על פי הכתוב בתורה, יש להוסיף לציצית פתיל צמר הצבוע בצבע תכלת. על פי ההלכה, צבע התכלת צריך להיות מופק מבעל חיים ימי מסוים כלשהו. בנוסף, לצבע התכלת משתמשים גם להכנת חלק מבגדי כהונה בזמן שבית המקדש קיים.

ציטוטים

”אחד הילדים שהיה "התורן" היה מעיר את החבורה ובשקט בשקט, בלי להעיר את השומרת שישנה ליד האינטרקום, הם היו משחקים עד מאוחר, באופן כזה ששומרת הלילה לא ידעה ולא שמעה דבר.“

הקשר הרב דורי