מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי במדינת ישראל

דליה
הבית שסבא בנה ברחוב רוטשילד

נולדתי בירושלים. לסבי וסבתי היו שמונה ילדים. הבית היה בית דתי. בגיל חצי שנה הוריי עברו לגור בתל אביב בבית שבנה סבי גרשון .זה אחד מבתיה

הראשונים של תל אביב שנמצא עד היום ליד שדרת רוטשילד הראשונה ותחילת נווה צדק.

בשנות ילדותי הראשונות ביליתי הרבה בירושלים בבית סבי וסבתי. אני זוכרת את קדושת השבת בירושלים את הסוכות שהיו כמעט בכל הבתים במרפסות ואת החיכוכים שהיו בין החרדים לחילונים.

בשנות ילדותי הראשונות בתל אביב אני זוכרת את התקופה של לפני מלחמת השחרור שנאלצנו לעזוב את ביתנו ולעבור לגור אצל הסבא והסבתא בתל אביב היות ואצלנו הדירה נפגעה מהיריות שהגיעו מכיוון יפו. את חג הפסח התכוונו לחגוג אצל סבתי אך באמצע ליל הסדר דפקו בדלת חיילים ואמרו לנו שאנחנו חייבים לעזוב מיד את הבית ולעבור למקום בטוח יותר הפסקנו את הסדר ועברנו לקרובי משפחה שגרו בתל אביב.

אני זוכרת איך זרקתי כדור שלג מהמרפסת למטה כשירד השלג הראשון בתל אביב בפברואר 1950 תופעה שהייתה חריגה מאוד.
בשנות ילדותי למדתי בשלושה בתי ספר בכיתה ז' הייתי הקריינית של בית הספר והשתתפתי בהקראות כל יום בבוקר ובכל הטקסים וחלמתי להיות קריינית. לאחר שסיימתי את בית הספר התיכון עירוני א' התגייסתי לצבא. קיוויתי להתקבל לקורס קריינות בגלי צה"ל אבל היות והקורסים נפתחו לעיתים רחוקות לא הצלחתי לממש את חלומי בתקופת שירותי.
 לאחר הצבא נישאתי לאורי קויאטק שהיה כדורגלן מצליח בקבוצת הפועל תל אביב ויחד עם זאת למד באוניברסיטה. אני זוכרת חוויות בגלל היותו שחקן טוב ומפורסם. ללכת ברחוב לאחר משחק מוצלח היה לוקח כפול זמן בגלל תגובות האוהדים אבל אם הקבוצה הפסידה נסענו באוטובוס. הייתי במשחק הגביע כשהפועל תל אביב זכתה בגביע המדינה שהוגש להם על ידי נשיא המדינה יצחק בן צבי. לא היה נהוג שנשים הלכו למשחקי כדורגל ולכן הלכתי רק למשחק אחד והייתי האישה היחידה במגרש.
נולדו לנו שלושה ילדים אני העדפתי לגדל אותם בשנים הראשונות ולכן לא יצאתי לעבוד.
עברנו כמה מלחמות בארץ. אני זוכרת את ההתרגשות במלחמת ששת הימים שצה"ל הגיע לכותל ואז ישבתי עם סבתי ושמענו ברדיו שהכותל בידינו והיא שזכרה את כל ביקוריה בשנים עברו בכותל התרגשה מאוד ושמחה שהיא זכתה להגיע ליום הזה.
חשבנו שלא תהינה יותר מלחמות בארץ לאחר מלחמת ששת הימים אבל לצערי התבדינו ונאלצנו לעבור מלחמות נוספות שהקשה מכולן הייתה מלחמת יום הכיפורים. שהתחילה ביום שבת בבוקר יום הכיפורים ולצערי נאלצתי לשבור את הצום בפעם הראשונה בחיי באותו יום אחר הצהריים.

 

אחת "החוויות" שחוויתי לפני כעשרים וארבע שנה הייתה נסיעתי לפולין. במסגרת פעולותיי והתנדבותי בוויצו תל אביב השתתפתי בנסיעה לפולין שנקראה "משואה לתקומה". במשלחת זו השתתפו שלוש מאות נשים צעירות מכל סניפי וויצו בעולם. עברנו בנסיעה זו סיורים מרגשים במחנות בוורשה, קראקוב, טרבלינקה, ובירקנאו. נסיעה זו השאירה בי את חותמה לכל חיי היות ואני ילידת הארץ דור שמיני למייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי למזלי משפחתי חיה בארץ ולכן לא נחשפתי למאורעות השואה והשלכותיה.

המשכתי בהתנדבותי בוויצו והגעתי לתפקיד יו"ר איסוף כספים תל אביב נהניתי מאוד משנים אלו שהיו שנים של עשייה למען הזולת והרגשתי שיותר ממה שאני נותנת אני מקבלת.

בעלי אורי התקדם מאוד בעבודתו והגיע לתפקיד הבכיר ביותר בחברה שבה הוא עבד והוא היה מנכ"ל חברת אלקו ולכן אני נאלצתי להיות יותר אחראית בגידול שלושת ילדי. חינכנו אותם לאהבת הארץ והאדם והיום אני יכולה לאמר שהם גורמים לי נחת ואושר רב. הם נשואים ובעלי משפחות וילדיהם שהם נכדי ממשיכים את החינוך לערכים שהנחלנו להם. נכדי הבכור סיים בשנה זו את שירותו הצבאי ובקרוב יתחיל נכדי השני את שירותו הם מתגייסים עם מוטיבציה רבה לשרת ביחידות מובחרות.

אני מאחלת לעצמי ולבעלי שנזכה להמשיך ולראות בהתפתחותם של ילדי ונכדי ובהישגיהם.

ושנחייה כולנו במדינת ישראל שתמשיך לשגשג ותחיה בשלום עם שכנותיה.

מילון

ויצו
חברה ציונית הומניסטית המבוססת על שוויון הזדמנויות בדגש על חינוך ורווחה לנשים, ילדים ונוער תוך שיתוף פעולה עם יהדות התפוצות.

ציטוטים

”אני ילידת הארץ דור שמיני למייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי“

הקשר הרב דורי