מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של יקיר העיר חולון – מיכאל נצר

מיכאל נצר ואורי כ. בביתו
מיכאל בעבר
להמשיך את דרך הנתינה

אנחנו, כהן אורי, בכר ליאור והראל ניצן, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי במיזם תיעוד יקירי העיר חולון, מתעדים את סיפורו של מיכאל נצר ומעלים את סיפורו של מאגר המורשת של התכנית. וכך סיפר לנו מיכאל:

רחובות

בשנת 1930 נולדתי ברחובות. זו העיר שבה גדלתי ולמדתי. ובהמשך הצטרפתי לארגון "ההגנה". הארגון שהגן על היהודים לפני שקמה מדינת ישראל. ב-1948 התגייסתי לצבא. שירתי כשנתיים בגבעתי. לאחר הצבא לא היה לי מקצוע, בחיל האוויר היו דרושים אנשים ונרשמתי לשם.

תעסוקה

בשנות ה-50, כשהקימו את התעשייה האווירית, הייתי מעובדיה הראשונים. התחלתי כמכונאי אווירי פשוט. עבדתי על הרבה מטוסים, כולל מטוסים מתקדמים. בהמשך הפכתי להיות מבקר אווירונאוטיקה. לאחר מכן הייתי אחראי על יחידה יותר גדולה ואז פנו אליי ושאלו אותי אם אני רוצה להיות מנהל בבית ספר תעשייתי. ניהלתי את בית–הספר התעשייתי. במסגרת תפקידי בתעשייה האווירית גם יצאתי לשליחות הדרכה בצ'ילה. נסענו למקום על מטוס כפיר (חיל האוויר). היינו שם שנתיים. עבדנו בהדרכה וטיילנו בצילה מקצה לקצה. לאחר שחזרתי לארץ התחתנתי עם עופרה ונולדנו לנו שלושה ילדים. שירתי בצבא עד גיל 65. המלחמה האחרונה שהשתתפתי בה הייתה מלחמת לבנון. במשך כ-20 שנה עבדתי בהתנדבות ביחידה לאיתור נעדרים בצה"ל.

השכלה

כל החיים אהבתי ללמוד. כשהתחלתי לנהל את בית הספר לא היה לי ניסיון, אז שלחו אותי לבר אילן כדי ללמוד חינוך וגיאוגרפיה. זה נושא אהוב מילדות מטיולים וזה היה התחביב שלי. בגיל 40 קיבלתי תואר ראשון בחינוך וגאוגרפיה ואחרי עשר שנים קיבלתי תואר שני בגיאוגרפיה ואחרי עוד עשר שנים קיבלתי תואר שלישי – דוקטור בגיאוגרפיה. התחלתי ללמד גיאוגרפיה ועד היום אני ממשיך ללמוד. המחקר האחרון שלי בגיאוגרפיה גרם למחלוקת על שינויי האקלים בארץ ישראל בששת אלפים השנים האחרונות. היו שינויים בכמויות הגשם, השפעה על גודל האוכלוסייה. בעזרת מחקרים ארכיאולוגים הוכחתי והראיתי ששינויי אקלים היו לפני שהיו מכוניות ומפעלי תעשייה.

התנדבות

אני מתגורר מזה כ-65 שנים בחולון ועבורי זו עיר נהדרת. גם למגורים וגם לנתינה. אחרי שיצאתי לגמלאות החלטתי שאני לא עובד יותר בשביל כסף, רק בשביל התנדבות. משנת 2002 אני מתנדב בארכיונים השונים. למשל בארכיון רחובות, ארכיון חולון. כאשר התנדבתי בארכיון של רחובות, הוצאתי משם המון חומר וחיפשתי את ההיסטוריה של המשפחה שלי בכל המסמכים שהיו בארכיון. בלימודים לדוקטורט הייתי צריך חומר מארכיון חולון אז התנדבתי שם בשביל לקבל עוד חומר והיה שיתוף פעולה מצוין. יש לי קבצים של גיאוגרפיה, גיאולוגיה ואקלים מארכיון חולון שכתבתי.

המסר לדור העתיד: תתמידו, תלמדו ותלכו להתנדב. זה חשוב. סיפורי החיים של יקירי העיר אינם בשביל הסיפור, אלא מלמדים על מוסר השכל -על חשיבות הנתינה. תמשיכו את דרך הנתינה.

הזוית האישית

מיכאל: תלמידי תיכון קוגל, נהניתי ממפעלכם, שילוב המפגש והסיפורים, תמשיכו את דרך הנתינה.

אורי כ.: למדתי ששקדנות משתלמת במקצוע שאני אוהב להתעמק בו.

ניצן, ליאור: מיכאל וסיפורו מעוררים השראה.

מילון

אווירונאטיקה
המדע העוסק בהיבטים המתמטיים והמכניים של טיסה, ובפרט בכלי טיס כגון מטוסים, מסוקים ומערכות מוטסות כגון רקטות, טילים ולוויינים.

ציטוטים

”אחרי שיצאתי לגמלאות החלטתי שאני לא עובד יותר בשביל כסף, רק בשביל התנדבות (אורי כ.)“

”תתמידו, תלמדו ותלכו להתנדב, תמשיכו את דרך הנתינה“

הקשר הרב דורי