מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של יקיר העיר חולון – שאול הרשטט

יקיר העיר שאול מארח את תלמידי תיכון קוגל
שאול הרשטט
יקיר העיר חולון משתף את התלמידים בסיפורו

אנחנו, עמית ארגיל, יואב נחשון, אורי פינקלשטיין, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי במיזם תיעוד יקירי העיר חולון, מתעדים את סיפורו של שאול הרשטט ומעלים את סיפורו של מאגר המורשת של התכנית. וכך סיפר לנו שאול:

העלייה לישראל

נולדתי בשנת 1948 בארגנטינה. ההורים היו ציונים. בנוסף לכך, בארגנטינה הייתה אנטישמיות מאוד גדולה ולכן החליטו בשנת 1962 לעלות לארץ ישראל כאשר אני בן 14 בלבד. בהתחלה התגוררנו בקיבוץ גניגר ושנה לאחר מכן עברנו לגור בחולון.

ראשית הקריירה

התחלתי את הקריירה שלי בהקמת משרד הפרסום "בידורון". המשרד הזה, שמוקם בכיכר ויצמן בחולון, היה משרד הכרטיסים הראשון בעיר. היה לו שישה עשר מטר סך הכל. המשרד עסק גם בתיווך דירות ובפרסום. הפרסום היה פרסום ממוקד, היו מודעות קטנות למכירת מכוניות, ומודעות דרושים לעובדים. בזמנו המודעות האלו התפרסמו פעמיים בשבוע בימים שלישי ושישי ומזה התפרנסנו. לימים, המשרד העלה הצגות והפקות רבות.

עיתונות והתנדבות

בזמני לא היו מקומונים. היו רק עיתונים: עיתון "ידיעות", "מעריב" ועיתון "הארץ" ואני תמיד אמרתי – בלי מקומון אי אפשר ליידע את התושבים במה שיש. היו מודעות שמודבקות על לוחות מודעות וכך העירייה הייתה מפרסמת על אירועי העיר. זה לא נעשה בימים קבועים והיה רחוק מאידיאלי, ולכן אמרתי שאני אוציא עיתון מקומי עם שישה עשר עמודים, בהתחלה פעם בחודש. אחרי כמה חודשים ראיתי שיש ביקוש, אז הייתי מוציא את המקומון פעמיים בחודש. המודעות הגיעו בזכות הקשרים עם בעלי עסקים שפרסמו ב"ידיעות אחרונות" ואז המקומון "שקמה" גדל וגדל וגדל.

במקומון הייתה הזדמנות לתת פרסום וביטוי לחיי המסחר בעיר חולון. בנוסף, הייתה אפשרות לקדם את חיי הקהילה וספורט במדורי המקומון. אני אוהב את כל סוגי הספורט ואפילו הייתה לי הזכות בשנת 1990 להקים ביחד עם צבי (וילי) וילינגר ז"ל את ליגת הוותיקים בישראל לכדורגל ובשנה הראשונה לפעילותם  זכתה הקבוצה שהקמנו, "ותיקי הפועל חולון ". בשנת 1997 כיהנתי כיו"ר משלחת הוותיקים במשחקי המכביה ה- 15 שהתקיימו באצטדיון הלאומי ברמת גן. נכחתי בעת אסון גשר המכביה, אירוע שלעולם לא אשכח. מאחר וספורט זה תחום קרוב לליבי, רציתי לקדם את התחום גם בקרב בני הנוער. למשל, הקמתי מגזין נוער שהתמקד בספורט וצעירים ובני נוער רבים התחברו אליו. למעשה, דרך המקומון הייתה לי הזדמנות לעזור לאנשים רבים. הדלת של המשרד הייתה פתוחה ועזרתי למי שיכולתי. בנוסף לכך, אני גאה להגיד שדורות של עיתונאים, מהטובים בימינו, עשו את צעדיהם הראשונים, התפתחו  וגדלו בעיתון השקמה חולון.

התנדבות למען הקהילה

כל החיים התעסקתי בהתנדבות. כיהנתי שלוש שנים כנשיא ארגון המתנדבים רוטרי חולון. התפקיד הזה כולל ניהול של ארגון שחברים בו עשרים וחמישה אנשים שכולם בעלי כישורים וקשרים המקדמים עשייה למען הציבור.

כיום אני מכהן כיו"ר האגודה למען החייל בחולון. זה תפקיד שבא מהלב והנשמה. באגודה אנו מנסים לטפח את החיילים שאין להם בבית את כל האפשרויות להתקדם בחיים. יש בחולון 19 דירות שמתגוררים בהן חיילים בודדים. אלו חיילים  שגרו עם הוריהם, אך נאלצו לעזוב את הבית מסיבות שונות. כשהם התגייסו, צה״ל לקח את האחריות למגוריהם ולכך שלא יהיה חסר להם כלום. יש ממונה שאחראי על כל הדירות בחולון ומספיק שחייל מתקשר ואומר נשרפה מנורה – הוא מיד ייסע לביתו וידאג לתקן. התפקיד של האגודה הוא בעיקר הפינוקים. מביאים להם מתנות בחגים, מביאים להם תווי שי שהעירייה מעניקה ואנו דואגים למסירתם. במקרים של קושי כלכלי, אנו מנסים כמיטב יכולתנו לסייע  ולדאוג שהמקררים בבית יהיו מלאים בכל טוב.

מעבר לשירות הצבאי, אנו מסתכלים גם על היום שאחרי השחרור והבטחת עתידם של החיילים. סניף חולון של האגודה למען החייל פועל כעת בשיתוף עם עיריית חולון להקמת קרן לחלוקת מלגות לחיילים משוחררים עבור לימודי מקצוע. דבר זה אינו קיים עדיין בשום עיר בארץ. עד היום ישנם הרבה ארגונים שמעניקים מלגות לסטודנטים ללימוד תואר אקדמאי, אך לא נתנו את הדעת מה יהיה עם אותם חיילים ששירתו ביחידות קרביות שאינם יכולים להתקבל ללימודים אקדמאיים. לכן החלטנו להעניק מדי שנה 25 מלגות ע"ס 4000 ש״ח, סכום כולל של 100,000 ש״ח שיעזור להם להתחיל את חייהם האזרחיים ברגל ימין.

מעבר לפועלי באגודה למען החייל אני גם יועץ עסקי במ.ט.י.( מרכז לטיפוח יזמות עסקית) ומכוון עסקים צעירים בראשית דרכם. באים חבר'ה צעירים שרוצים להשקיע ולפתוח עסק, אני מקדם אותם. יש דברים שחייבים ללמוד: הנהלת חשבונות, מה החוקים אומרים, מה מותר לעשות, איך לוקחים הלוואה, איך פותחים חשבון בנק ועוד. במשך עשר שנים לימדתי אנשים בחולון איך פותחים, מנהלים, משווקים ומפרסמים עסק כדי שיוכל לצמוח ולגדול.

הקשר לחולון

כשקיבלתי את ההוקרה כיקיר העיר ציינתי שזו עיר יפה, נפלאה ומתפתחת. אני פטריוט ולא אעזוב את העיר אף פעם. עם קבלת ההוקרה מעיריית חולון על הפעילות ההתנדבותית שלי הרגשתי גאה מאוד. התרגשתי מאוד, לא חשבתי שאני אקבל את זה ולמעשה עשו לי הפתעה גדולה.

מסר לדור הצעיר: לא להגיד אף פעם אני לא מסוגל. כל אחד מכם צריך לצפות ולשאוף וגם להגיע לכל מה שהוא רוצה. אין דבר כזה שאתם לא מסוגלים, אתם מסוגלים לכל, ולכל דבר מגיע הזמן שלו. אם תאמינו בעצמכם, תצליחו.

הזוית האישית

שאול: כל אחד מכם צריך לצפות ולשאוף וגם להגיע לכל מה שהוא רוצה. אתם מסוגלים לכל, ולכל דבר מגיע הזמן שלו. אם תאמינו בעצמכם, תצליחו.

אורי פ.: התהליך וכתיבת הסיפור נתן לי ידע רב בנושא הידע והפצתו. כיצד התנהלו פעם עיתונאים, ספורטאים ומקומות התנדבות שונים.

עמית א.: הסיפור עורר בי התרגשות מכיוון שגיליתי כיצד עזרו לחיילים וכיצד קידמו עשייה למען הציבור.

מילון

המכביה
תחרות ספורט רב-ענפית המתקיימת מדי ארבע שנים בישראל בהשתתפות ספורטאים יהודים מרחבי העולם.

ציטוטים

”לא להגיד אף פעם אני לא מסוגל“

”כשקיבלתי את ההוקרה כיקיר העיר ציינתי שחולון זו עיר יפה, נפלאה ומתפתחת“

”הייתה לי הזכות להקים ביחד עם צבי (וילי) וילינגר ז"ל את ליגת הוותיקים בישראל לכדורגל “

הקשר הרב דורי