מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיים – אילנה אשד

אני וסבתא שלי כשהייתי קטנה
סבתי בצעירותה
מפולין לישראל

שמי הוא אילנה קאופמן אשד. עיברתו לי את השם מהלינה לאילנה. נולדתי בתאריך 17.8.1946 בלודז׳, פולין.

יש לי שני אחים, אני הבכורה, אחי הוא האמצעי ואחותי הקטנה. שמות הוריי הם מנחם ורחל קאופמן, אמי מפולין ואבי גם הוא מפולין.

כשהוריי היו צעירים וחיו בפולין, התחילה מלחמת העולם השנייה – השואה. אבי ואמי שרדו את השואה, אבי היה חבר במחתרת הקומוניסטית ועזר לאנשים להתחבא ולהסתתר. הם היו בגטו ובמחנות הריכוז, אבל משום שהיו חזקים וצעירים הצליחו לברוח משם, אמי ברחה מרכבת כשהעבירו אותה למחנה ריכוז אחר. הוריי נשארו יתומים לאחר שהסתיימה המלחמה כי הם היחידים שניצלו. אבי ואמי הכירו לאחר שנגמרה השואה ומהר מאוד התחתנו.

אני ואחיי חזרנו לפולין לפני כמה שנים יחד עם אמי והלכנו לבית שלה בילדותה, שם פגשנו שכנה ששמרה מכונת תפירה של סבתא שלי והיא סיפרה לנו הרבה מסיפורי ילדותה של סבתי וגם של אמי.

אבי נפטר יום לפני החתונה של הבן השני שלי בשנת 2004 ואמי נפטרה בשנת 2018.

העלייה לארץ ומהלך החיים

עליתי לארץ בגיל 10, גרנו שנה אחת בדימונה ולאחר מכן עברנו לקיבוץ יפעת, אחותי נשארה לגור שם עד היום. לפני שאמי נפטרה היא גרה עם אחותי בבית. בילודתי למדתי בבית ספר בלודז׳ ובאמצע כיתה ד עליתי לישראל. בילדותי בארץ שיחקנו בקלאס, הולה הופ, חמש אבנים ועוד. הייתה לי חברה טובה בשם הלינה שכל הזמן היינו משחקות ביחד.

בעבודה הייתה לי חברה טובה בשם יפה ולבעלה היה אח שהיא הכירה לי אותו, הכרנו והתחתנו בשנת 1976.

יש לי ארבעה ילדים, לגדול קוראים אלי והוא נולד בשנת 1978, לילד השני שלי קוראים חיים והוא נולד ב- 1979, לילדה השלישית שלי קוראים ליאת והיא נולדה ב-1980 ולילדה הקטנה שלי קוראים מיכל והיא נולדה בשנת 1982. כל המשפחה נפגשת באירועים מיוחדים, למשל ימי הולדת, חתונות, בריתות, אזכרות, פגישות של המשפחה המורחבת, קידושים וחגים.

בעברי הייתי אחות סיעודית בבית חולים, התחלתי לעבוד בגיל 21 והפסקתי לעבוד בגיל 56. מאוד אהבתי לעבוד במקצוע הזה, למרות שלפעמים היה קשה. אהבתי מאוד את עבודתי ונהניתי לעבוד בה משום שהייתי ילדה סקרנית ומגיל צעיר התחלתי ללמוד רפואה.

כיום בזמני הפנוי אני לרוב קוראת ובשאר הזמן מבשלת, אופה ומנקה. נפגשת עם משפחתי, לפעמים אני גם רואה טלוויזיה אבל לרוב לא. אני מאוד אוהבת לקרוא ולשמוע מוזיקה, מאז ומתמיד אהבתי לקרוא ולשמוע מוזיקה.

יש לי תשעה נכדים ועוד מעט יהיו לי עשרה נכדים. הנכד הראשון נולד בשנת 2006 והנכדה הראשונה שלי נולדה בשנת 2009.

הזוית האישית

גאיה הנכדה המתעדת: מאוד נהניתי לעשות את התכנית הזו כי למדתי הרבה דברים חדשים שלא ידעתי עליהם, ולמדתי הרבה על סבתא שלי ועל החיים שלה.

סבתא אילנה: נהניתי מאוד לספר לנכדתי על כל השאלות המעניינות ששאלה, כי הרגשתי שהיא באמת מתעניינת. לימדתי אותה הרבה דברים שלא ידעה עליהם קודם לכן.

מילון

סיעוד
סיעוד הוא שם העיסוק של אחים ואחיות. הסיעוד הוא תחום בבריאות המתמקד בטיפול ביחידים, משפחות וקהילות, על מנת לעזור להשיג, לשמור, או לשחזר בריאות אופטימלית ואיכות החיים. העוסקים בסיעוד נקראים אחים או אחיות והם מובדלים מספקי שירותי בריאות אחרים על ידי גישתם לטיפול בחולה, הכשרתם והיקף עבודתם המעשית. לאחים ואחיות קיימות התמחויות רבות עם רמות שונות של סמכות מרשם. (ויקיפדיה)

מחתרת קומוניסטית
מחתרת קומוניסטית זוהי מחתרת שרוצה שוויון בין כולם. למשל: בשואה, אנשים שהתנגדו להיטלר ולנאצים עבדו בסתר במחתרת.

ציטוטים

”אהבתי מאוד את עבודתי ונהניתי לעבוד בה משום שהייתי ילדה סקרנית ומגיל צעיר התחלתי ללמוד רפואה“

הקשר הרב דורי