מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא שלי עלי גולדשטיין

סבא ואני לפני שנתיים
סבי כשהיה תינוק
ילדות, לימודים, הקמת משפחה וחיי מקצוע

שמי לוטם, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבא שלי, עלי גולדשטיין.

לסבי קוראים עלי. מקור השם מהתנ"ך עלי הכהן. שם זה ניתן לסבי כאשר הוריו שאלו על שם מומלץ את בן הדוד שהיה שכן של יצחק ורחל ינאית בן צבי ויצחק בן צבי המליץ על מספר שמות וביניהם עלי. רחל ינאית בן-צבי (מאי 1886 – 16 בנובמבר 1979) הייתה סופרת ומחנכת, אגרונומית בהשכלתה. בן-צבי הייתה מהפעילות המרכזיות של תנועת העבודה, פעילה בהגנה העצמית היהודית ביישוב ואשת ציבור במדינת ישראל. אשתו של איש הציבור, ההיסטוריון ונשיא מדינת ישראל השני, יצחק בן-צבי. (ויקיפדיה).

שם החיבה של סבי הוא עלילי. שם משפחתו של סבי הוא גולדשטיין. סבי נולד בארץ ברמת הדר, כיום היא שכונה בהוד השרון. הוא נולד בבית החולים בלינסון בתאריך 28.01.1948. סבא שלי הוא בן יחיד .

ילדות

סבא גדל בכפר (רמת הדר). בחצר היה דיר עיזים, לול, תרנגולות, אווזים ומטע עצי פרי. את הבית אבא של סבא שלי בנה במו ידיו. הוא יצר את הבלוקים במו ידיו. בבית היו שלושה חדרים. כילד לסבי לא היו תחביבים מיוחדים. הוא שיחק בתור ילד קטן במשחק "מכנו" מהמילה מכניקה. המשחק הוא חלקים העשויים מפח שמחברים אותם בעזרת ברגים ומרכיבים מכוניות צעצוע וכל העולה בדמיון. בבית הוריו נהגו לשמוע מוזיקה קלאסית, וסבי נהג לשיר שירים עבריים.

לימודים

בשכונת מגוריו של סבי היה רק גן אחד. כולם הלכו לגן זה, מכיוון שזה היה כפר קטן. בית הספר היסודי היה במושבה רמתיים, שם למד סבי שמונה שנים. התיכון היה בבית ברל, שמו של התיכון הוא עמי אסף. בתיכון סבי למד ארבע שנים. בתקופת הבגרות סבי היה נוהג ללכת לנוער העובד, הוא לא אהב ללמוד והתגייס בצבא לנח"ל.

חיים מקצועיים

מקום עבודתו הראשון ש/ל סבי היה סוכן מכירות של חברה מחו"ל של מכונות כתיבה ומכונות חישוב חשמליות. הוא עבד רק שנה במקצוע זה. לאחר מכן עבד במוסד ביטוח לאומי, שם הקים את היחידה לתשלום קצבאות לנפגעי פעולות איבה. הוא היה בן עשרים ושתיים ועבד שם שנתיים. לאחר מכן עשה בביטוח לאומי קורס מחשבים ולאחר שנתיים היה אחראי על תשלום כל הקצבאות של הביטוח הלאומי. לאחר תשע שנים גוייס לשב"כ – שירות הביטחון הכללי. הוא עבד שם חמש שנים. לאחר מכן עבד בתדיראן, חברה שלאחר כמה שנים הפכה לחלק מחברת אלביט. שם היה סבא מנהל של פיתוח מערכת מחשבים בניהול קרב של צבא יבשה. הוא עבד שם עשרים שנה.

עבודותיו היו מאוד מאתגרות ומיחדות אשר לא נעשו קודם לכן. בהשכלתו האקדמית למד סבי מדעי החברה. סבא יצא לגימלאות אך עוסק באופן עצמאי בתחום חוות דעת רפואית.

מלחמות

כשסבי היה בן ארבעה חודשים פרצה מלחמת העצמאות, בשנת 1948. כשהיה בבית ספר יסודי פרצה מלחמת סיני (1956). כאשר שירת בצבא פרצה מלחמת ששת הימים בשנת 1967. סבי השתתף במלחמה זו. סבי נלחם גם במלחמת יום כיפורים בשנת 1973. כאשר הייתה מלחמת לבנון סבא היה בשב"כ, בשנת 1982. במילואים היה בגדוד חיל רגלים, הוא שירת בגדה ובבקעת הירדן.

הקמת משפחה

את סבתי – אשתו – הכיר באוניברסיטה והתחתן בגיל עשרים ואחת, בשנת 1969, בירושלים. בזמנו לא היה מקובל לערוך מסיבת טרום חתונה או אירוסין, הזמנים היו צנועים וכך גם האירועים.

אמי נולדה כאשר סבי היה בן עשרים וארבע, היא הבת הבכורה. לסבי יש שלוש בנות: איילת,עידית ויעל. יש לו שבעה נכדים: איתי, מורן, סיון, לוטם, נופר, תומר ואורי.

הזוית האישית

לוטם: העבודה הייתה מהנה ומלמדת, גיליתי הרבה דברים חדשים על סבי, שמחתי שבילינו זמן איכות יחד.

מילון

שב"כ
שֵׁרוּת בִּטָּחוֹן כְּלָלִי (מַעֲרֶכֶת הַמּוֹדִיעִין בִּמְדִינַת יִשְׂרָאֵל).

עלי הכהן
עלי הכהן הוא דמות מקראית, נחשב לאחרון הכהנים הגדולים במשכן שילה. שימש כשופט ומנהיג של עם ישראל במשך ארבעים שנה. על פי ספר דברי הימים, עלי היה מצאצאי איתמר בן אהרן הכהן. הוא נפטר בגיל 98. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבי חושב שיש פער עצום בין חסרי השכלה לבין בעלי השכלה “

הקשר הרב דורי