מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא ראובן קורלרו

סבא שלי ואני כשאני תינוקת
סבא שלי בבר המצווה שלו
הסיפור על סבי שעלה לארץ בגיל שתיים עשרה וחצי

סבא שלי, ראובן קורלרו נולד ב3 למאי 1951 בן בכור לסוריקה וסימון קורלרו. יש לו אח קטן בשם מריוס.

הוא נולד בעיר קטנה ברומניה בשם רומן. בגיל שתיים עשרה וחצי הוא עלה לארץ, לעיר נצרת עלית, שהיום נקראת נוף הגליל וכיום הוא גר בקיבוץ חפציבה. יש לו ארבעה ילדים ושישה נכדים.

העלייה לארץ

סבא שלי ומשפחתו עלו לארץ, עם כל יהודי רומניה שעלו ארצה, בין השנים 1957-1966.הוא מספר שכשהם נחתו הוא, אח שלו ואמא שלו ישבו על הרצפה בשדה התעופה. בזמן הזה אביו הלך לבדוק איפה יהיה ביתם החדש בארץ. כשאביו הגיע עם המסמכים, אמו שאלה את אביו אם הוא זכר שאחותו יטי, שכבר גרה בארץ כמה שנים, אמרה להם לא לגור בנצרת עילית. ואז הוא אמר "לא זכרתי, אבל בדיוק זה המקום שקיבלנו".

בדיעבד מסתבר שזה היה מקום מגורים טוב, גם להורים וגם לילדים. מכיוון שהחינוך היה טוב וכל התלמידים מאוד רצו להצליח, ואכן רוב תלמידי כיתתו הם היום אקדמאים, חלקם פרופסורים בכל מיני מקצועות ויש אפילו אחד שזכה בפרס ישראל.

הצבא

סבא שירת בסוללות טילי הוק נגד מטוסים. במלחמת יום כיפור, הוא שירת בצומת טסה בסיני, וביעף הראשון של המטוסים המצריים הוא נפצע. לידו נפצע עוד בחור.  הוא נפצע קשה, וסבא שלי טיפל בו ומנע איבוד הדם רב, עד שבאו לפנות אותם. לאחר מכן הרופאים אמרו לחייל שנפצע קשה, שמי שעצר את הדימום שלו הציל את חייו.

סיפור ההיכרות עם סבתא שלי

מיד לאחר הצבא הוא התחיל ללמוד בטכניון, הנדסת בניין. ההתחלה הייתה קשה מאוד, כי הוא הגיע מסיני הישר ללימודים בטכניון. בעבר היה בטכניון מועדון ריקודים, שקראו לו עשרים ושתיים, ובאחד הערבים הוא הזמין בחורה בשם ברוריה לרקוד איתו, ואותה ברוריה היא היום אשתו. היום הם נשואים עם ארבעה ילדים ושישה נכדים.

הצלת חיים

סבא סיים את הלימודים בטכניון בהצלחה, הוא החל לעבוד כמהנדס בניין בגליל הנדסה.

באחד הימים במהלך יום העבודה, הייתה קריאה במערכת הקריאה של המשרד, שמי שיודע להנשים שירד מהר לכניסה של המשרד. סבא שלי לא יודע להנשים, אבל הוא ירד. על הרצפה היה עובד נכה, שמעד ואיבד הכרה הוא היה כחול ללא דופק. סבא שלי בא והנשים אותו, ובזכות סבי הוא חזר לנשום ונשאר בחיים

גם היום סבא ממשיך לעבוד כמהנדס בניין.

טיול אופניים

אחד מהתחביבים של סבא הוא רכיבה על אופניים.

יום אחד סבא שלי ושמונה מחבריו, יצאו לטיול אופניים בנחל צין שבנגב, טיול של ארבעים ק"מ. אחרי חמישה עשר ק"מ הוא מעד ונפל מהאופניים. הוא שבר את הברך ושתי הידיים. מסוק של יחידת 669 בא ופינה אותו לבית החולים בבאר שבע. הוא עבר כמה ניתוחים וחצי שנה של החלמה ופיזיותרפיה. לאחר מכן הוא חזר לתפקוד מלא, כולל רכיבה על אופניים.

שם המשפחה

שם המשפחה של סבא שלי היה במקור כהן, אך באותה תקופה הייתה ברומניה הרבה אנטישמיות, וכדי שלא ידעו שהם יהודים הם שינו את שם המשפחה לקורלרו, שפירושו רצען (מי שמכין דברי עור), שזה המקצוע שבו עסקה המשפחה.

הזווית האישית

יהלי: נהנתי מאוד ולמדתי הרבה דברים חדשים על סבא שלי.

מילון

יעף ראשון
המראה של מטוסים

ציטוטים

”על הרצפה היה עובד נכה, שמעד ואיבד הכרה הוא היה כחול ללא דופק. סבא שלי בא והנשים אותו, ובזכות סבי הוא חזר לנשום ונשאר בחיים“

הקשר הרב דורי