מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא עזריה חולי

רני וסבא עזריה
רני וסבא עזריה
ילדות בגולה

ילדותו של סבא עזריה 
סבא נולד בטורקיה בשנת 1940 בעיר איזמיר שבטורקיה. הוא עלה לישראל בגיל שמונה בשנת 1948.
לאבא של סבא, הסבא רבא שלי, קראו ברוך ולאימא של סבא קראו ויקטוריה.
סבא רבא ברוך היה מגויס לצבא הטורקי, במשך כל תקופת מלחמת העולם השנייה, שהתרחשה בין השנים 1939 – 1945. בתקופת המלחמה הצבא הגרמני רצה לעבור דרך היבשה של טורקיה לכיוון פרס, עיראק, סוריה וירדן, והצבא הטורקי עשו עמדות וחפירות הגנה ומכשולים, על מנת למנוע מעבר של הצבא הגרמני. הממשל הטורקי התנגד שהגרמנים יעברו דרך היבשה, בגלל שהם היו בני ברית ממלחמת העולם הראשונה. הצבא הגרמני נמנע מלהיכנס לטורקיה.
 
בין השנים 1943-1945 נולדו לסבי שתי אחיות. סבתא רבתא ויקטוריה עבדה במשק בית  וגידלה את שלושת ילדיה. סבא בתור ילד מגיל 3 למד אצל הרב בחדר. בגלל שלא היו גני ילדים באותה התקופה ולא היה איפה להשאיר את הילדים, אז השאירו אותו אצל הרב בחדר. בגיל 6 סבא שלי למד בבית ספר של יהודים באיזמיר. שם בית הספר היה "בני ברית". הם למדו שם תפילות, לקרוא ולכתוב גם בעברית וגם אותיות לטיניות. 
העלייה לארץ ישראל
בגיל 8 הם עלו לארץ ישראל באוניה וכשהגיעו לנמל חיפה, העבירו אותם לשער העלייה ושם התמקמו. כעבור חצי שנה הגיעו למעברת באר יעקב. הם היו שם בשנה, בזמן שהיה השלג הגדול בישראל, בשנת 1951. בהמשך העבירו את סבא, שהיה אז ילד צעיר למושב באר טוביה , זאת על מנת להגן עליהם מפני הקור והשלג. הוא היה שם כחודשיים. באותו זמן, כשסבא היה בן 11, התברר שילדים מעולי תימן נגנבים, אז סבתא רבתא ויקטוריה חששה לשלומו וביקשה להחזיר את סבא מבאר יעקב  לביתו לאלתר.
כעבור שנה וחצי הם עברו למעברה ברעננה ברחוב מוצקין. סבא, למד ברעננה עד גיל 15. חייו של סבא עזריה בפתח תקווה התחילו יומיים לפני שהתגייס לצבא בשנת 1958. סבא וסבתא הכירו כשהיו חבורת בנים בנות, שהיו יוצאים ומבלים בבתי קפה או במוצאי שבת. הם היו מבלים במסיבה בבית של אחד מהחבורה, כל שבוע במקום אחר. סבא התחתן עם סבתא בשנת 1963. הם חיים באושר ועושר עד היום.
 
קריירה צבאית
סבי היה בצבא. הוא נלחם והוא סייע בהעברת תחמושת ואוכל ועוד.  הוא שרת שלוש שנות שירות חובה ובנוסף כל השנים, שירות במילואים עד גיל 51. סבא השתתף בהרבה מלחמות: מלחמת ששת הימים בשנת 1967, בגלל חסימת תעלת סואץ ומיצרי טיראן. היא נמשכה 6 ימים. ישראל נלחמה נגד מצריים, ירדן וסוריה. במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973. במלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982, בגלל שהמחבלים שעשו בעיות לגליל. חוץ ממלחמת העצמאות ומבצע קדש .
 
משנת 1990 עד היום, נולדו לסבי וסבתי 11 נכדים נפלאים וחמודים: שחר, גלעד, דורין, נועה, עדן, גאי, מיה, רני, יהל, עילאי ואמה. הם חיים באושר וכל הנכדים אוהבים אותם הכי הרבה בעולם.
 
תשע"ו

מילון

תעלת סואץ
תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי וים סוף, לים התיכון ולאירופה. אורכה 162.5 ק"מ והיא נמתחת בין הערים פורט סעיד ופורט פואד בצפון, לבין העיר סואץ בדרום. רוחבה של התעלה נע בין 100 ל-200 מטרים, ועומקה בין 10 ל-20 מטרים.

ציטוטים

”סבא וסבתא הכירו כשהיו חבורת בנים בנות, שהיו יוצאים ומבלים בבתי קפה .“

הקשר הרב דורי