מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא יוסף מנחם ז"ל

סבא ואני
סבא שלי (השוטר) ליד הזמר פרנק סינטרה.
החיים במשטרה

אני רומי מנחם מבית ספר וילקומיץ בראש פינה, לומדת בכיתה ה'. במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי אני מעלה סיפור על סבא שלי, יוסף מנחם ז"ל, כאשר את הסיפור סיפר לי אבא שלי, רוני מנחם.

סבא יוסף נולד ב – 1930  בעיר מסרארתה שבטריפולי. סבא יוסף היה ילד שגדל בעיר טריפולי בלוב. הייתה להם סנדלרייה והוא עבד שם כעוזר סנדלר. בלוב הם עברו פרעות מצד הערבים, הריסת בתים, ושריפת סממנים של יהודים, ולמרות זאת  הם ניסו לשמור על יהדות כמה שאפשר.

סבא יוסף עבר את השואה כילד, במחנה שנקרא ג'אדו. מחנה ג'אדו הוקם בלוב תחת שלטון איטליה הפשיסטית, בבסיס צבאי לשעבר ביישוב בעל אותו שם השוכן כ-180 ק"מ מדרום-מערב לטריפולי. אל המחנה הועברו כ-2,600 מיהודי קירנאיקה, חלקה המזרחי של לוב, ו-562 מהם מתו ברעב, במחלות ובעינויים. ויקיפדיה. הוא ומשפחתו הצליחו לברוח משם, ויחד  עם אמא, אבא, שני האחים שלו, הם עלו לארץ ב1950. כשהגיע לארץ שיכנו אותם בפחונים במושב דלתון. דַּלְתּוֹן הוא מושב בצפון ישראל, כ-5 ק"מ מצפון לצפת, השייך למועצה אזורית מרום הגליל. את היישוב הקימו עולים מהעיר טריפולי שבלוב, בשנת 1950 בעזרת איגוד המושבים של הפועל המזרחי. (ויקיפדיה).

כשהוא עלה לארץ, הוא התגייס לצבא  לחיל הספר, ומשם הוא עבר לגור במעברה בכפר סבא. לימים הוא הכיר את סבתא שלי שגרה באשדוד. הם התחתנו וחזרו לגור במושב דלתון, בו אבא של סבא יוסף גר.

סבא יוסף התגייס למשטרה ב – 1956 ושימש במספר תפקידים כסמל תחנה. לימים הלך לקורס קצינים, ונהיה קצין, ובחלק מהשרות שלו הוא גם היה מפקד משטרת ראש פינה, בשנות השמונים ואחר כך במשטרת צפת. הוא השתחרר ב – 1990 בדרגת סגן ניצב. אחת התמונות המופיעות בסיפור, היא תמונה שהוא ליווה כשוטר צמוד את הזמר פרנק סינטרה, כשהוא בא לבקר בארץ. מינו את סבא יוסף לאבטח ולשמור עליו לאורך כל מסלול הטיול שלו  בארץ.

כשסבא עלה לארץ והתחתן,  לא היה להם יותר קל, הם עברו מספר דירות, והכלכלה הייתה קשה, הם גידלו אחד עשר ילדים, אבא שלי הקטן שביניהם. כל העת היה חשוב לסבא שלי לחנך ולגדל ילדים, עם ערכים. והבנים כולם שירתו ביחידות קרביות. אחד קצין ביחידה קרבית בצנחנים, נכד נוסף במודיעין, ועוד. לסבא יוסף נולדו חמישים ושמונה נכדים עד שהוא נפטר, היום יש יותר נכדים והרבה נינים. סבא יוסף נפטר ב2017 ממחלת הסרטן, ונקבר במושב דלתון.

לסבא היו המון חפצים שהוא אהב, אבל בעיקר היה לו תחביב של עבודות נייר, והוא הכין קערות ויצירות מנייר ששמורות עד היום בבית. סבא איש מאוד ערכי ואיש של שלום, וכך מכירים אותו בכול אזור הצפון יהודים וערבים כאחד.

הזווית האישית

רומי: מאחר וסבא נפטר לפני שש שנים, אבא שלי סיפר ל את הספור. כשאבא שלי סיפר לי את הסיפור, הייתי מסוקרנת ושמחה לגלות דברים חדשים על סבא שלי.

מילון

פרנק סינטרה
פרנק סינטרה החל את הקריירה המוזיקלית שלו בתקופת הסווינג עם הארי ג'יימס וטומי דורסי.

ציטוטים

”כל העת היה חשוב לסבא שלי לחנך ולגדל ילדים, עם ערכים“

הקשר הרב דורי