מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה יעקבי עלה מפרס

עם הנכד
סבא בצעירותו
מפרס לישראל

שלום, שמי יעקבי משה. נולדתי בפרס בשנת 1945 בדרום המדינה.

עלינו ארצה דרך התנועה שנקראת 'כל ישראל חברים'. בשנת 1951 העברוני למחנה אוהלים בכפר חלסה על גבול הלבנון. לאחר כשנה עברנו למעברת רמתיים.

לאחר כשלוש שנים עברנו לשיכון. החיים במעברה היו מעניינים – אוכלוסיה רב גונית.

כילד שיחקנו ג'ולות, מחניים וכדורגל. המשכתי ללמוד בבית הספר היסודי במעברה. משם לבית הספר בכפר מלל – שם מאוד אהבתי ללמוד. היה מעניין לפגוש תלמידים ממושבות, מקיבוצים ומהמושבה שנקראה רמתיים. עניין רב מצאתי בשיעורי הכימיה בשילוב עם מוזאון בעלי החיים מפוחלצים. שיעורי ספורט והמלאכה, וכן ביקרנו במושבים ובקיבוצים. פגשנו נוער עם צורת חיים שלא הכרנו. התרשמתי מאוד לטובה.

בשעות אחר הלימודים, לאחר הכנת השיעורים, חיפשתי מקום לעבוד ולעזור בהוצאות הלימודים. מצאתי עבודה בלולים ברמות השבים – הייתי מאכיל את התרנגולות, אוסף את הביצים, מתקן את המערכות מים האוטומטיות, מנקה את החצר וגוזם את הדשא. במוצאי שבת הייתי מעמיס עופות לשוק.

הייתי ילד ביישן ומופנם אבל היו לי חברים, בעיקר מהכיתה. בשכונה לא כל כך קיבלו אותנו. קראו לנו 'מעברונים'. אחר כך התרגלו אבל זו היתה הגישה.

בתום הלימודים ביסודי, שם למדתי בכיתות ז' ו-ח' לימודים מקצועיים. נרשמתי לבית ספר מקצועי בתל אביב, וכך עשיתי במשך כשנתיים. יצאתי בשעה חמש וחצי בבוקר וחזרתי בשעות אחר הצהריים. בהמשך נרשמתי לקבוצת ריצה בפועל כפר סבא.

 בצעירותי

תמונה 1

בתום לימודיי התגייסתי לגדוד חי"ר בגולני, ונבחרתי למגמת טילים והשתתפתי בששת הימים כרב סמל פלוגתי בעזה בחיפוש אנשי קומנדו סודנים. ושם נפגעתי בפוסט טראומה עם השחרור, עבדתי במשרד הבטחון.

משם השתלמתי במספר תחומים מקצועיים וניהלתי מחלקת טכני בקונצרן יכין. פרשתי כמנהל טכני בחברה שעסקה בתחום מים ומערכות ביוב.

התחתנתי בגיל 23 עם שושנה שגם היא מפרס ונולדו לנו שלושה בנים: גולן, נתי ורונן.

הזוית האישית

סבא משה: היתה לי חוויה מעניינת כי עד עכשיו לא סיפרתי את הסיפור שלי. שימח אותי שיכולתי להעביר את מה שהיה בתקופתי לנכד שלי. נהניתי גם לראות את ארבל מתופף ביום ההתכנסות והיה נראה שהוא זורם ונהנה מהחוויה. בסך הכל היתה חוויה מעשירה ומהנה.

ארבל: היה לי כיף ונהניתי מאוד לדבר עם סבא שלי וללמוד על העבר שלו. למדתי שהוא לא היה שונה בהרבה ממני ושיש לנו דברים במשותף כמו אהבה לספורט ולתרנגולות.

מילון

קונצרן
חברה

מעברונים
'ילדי מעברה

מעברה
מגורי ביניים לעולים מחוץ לארץ

ציטוטים

”בשכונה לא כ"כ קיבלו אותנו. קראו לנו 'מעברונים'“

”לא תמיד מקבלים אותך למרות הכוונות הטובות שלך“

הקשר הרב דורי