מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו ועלייתו של משה בורוכוב

סבא משה כיום
סבא משה בעברו
העלייה מליטא

שלום, שמי רועי אמר, ואני משתתף בתכנית "הקשר הרב דורי" שבמהלכה אני מראיין את סבי על חייו.

וכך סבי מספר:

שלום, שמי משה בורוכוב, נולדתי בשנת 1948 בוילנה שבליטא, בן ליעקב ורחל ואח לחיים ורוזה. אנחנו היינו באזור בוילנה שהיא עיר עתיקה. לא היו בניינים חדשים, זו ממש עיר עתיקה כמו בכל אירופה. הבניינים היו בגובה של 4 קומות מקסימום כשאנחנו גרנו בבניין של 2 קומות וגרנו בקומה ה-2.

לפני שנולדתי, במלחמת העולם השניה, קרה אסון במשפחתי, כשחיים אחי נפטר. ולמרות שהאסון קרה טרם הולדתי, במהלך כל ילדותי הכרתי את הסיפור דרך הוריי על אף שאת אחי לא זכיתי להכיר באופן אישי.

החלום על העלייה לארץ ישראל

החלום שלי ושל דינה אשתי היה לעלות ביחד לארץ ישראל. כל הזמן רצינו מאוד לעלות לישראל והפעם הראשונה שהגשנו ניירות לאישור, הייתה בשנת 1956, בתקווה שנקבל תשובה חיובית. למרבה הצער קיבלנו סירוב. וכך בכל שנה היינו מגישים בתקווה גדולה. בסופו של דבר הצלחנו, עלינו לארץ ישראל בשנת 1971 והגענו ישר לאולפן בדימונה. לאחר חודש וחצי באולפן דימונה עברנו לבאר שבע, ושם אנו מתגוררים עד היום.

את אשתי, דינה, הכרתי בבית הספר שלי, היא הייתה כיתה אחת מתחתיי ובן הדוד שלה היה חבר טוב שלי. יום אחד שיחקנו קלפים, והוא הציע שאם אני אנצח אותו הוא יכיר לי את דינה, וכך זה היה, ניצחתי אותו, והכרתי את דינה שאיתה גם עליתי לארץ והבאנו לעולם 2 בנות: רונית ואילונה, ו-6 נכדים שהם הדבר הכי יקר לנו בעולם.

הזוית האישית

רועי: היה לי מאוד כיף לכתוב את הסיפור על סבי, היה לי אתו יותר זמן איכות ולמדתי הרבה יותר על עברו ועל ההיכרות בינו לבין סבתי. היה לי ממש מהנה. סבא משה: היה לי מאוד מהנה לדבר ולספר לנכדי האהוב את עברי, הוא התעניין מאוד.

מילון

וילנה
עיר הבירה של ליטא. וילנה היא העיר הגדולה ביותר בליטא ומהווה את מרכזה הפוליטי, החינוכי, הכלכלי ותרבותי של המדינה.

ציטוטים

”הבאנו לעולם 2 בנות: רונית ואילונה, ו-6 נכדים שהם הדבר הכי יקר לנו בעולם.“

הקשר הרב דורי