מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא תמרה

סבא וסבתא היום
סבא וסבתא בעבר
דרכה של סבתא להיות רופאה

סבתא תמרה נולדה ב1938בעיר בוגצ'בקה שבאוקראינה.

אוּקְרָאִינָה היא מדינה השוכנת במזרח אירופה, ששטחה 603,628 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה 39 מיליון נפש נכון ל-מרץ 2022. בירת אוקראינה, והעיר הגדולה ביותר בשטחה, היא קייב. אוקראינה חולקת גבולות עם בלארוס מצפון, פולין, סלובקיה והונגריה ממערב, רומניה ומולדובה מדרום ורוסיה ממזרח. לאוקראינה קו חוף לאורך ים אזוב והים השחור. ויקיפדיה

הילדות של סבתא הייתה שונה מהילדות של חברותיה. בגיל שבע סבתא הייתה צריכה לעזור לאמה, מכיוון שהיא היתה חולה. בגיל צעיר היא ידעה כבר להכין חיטה ולהכין לחם , ועזרה בכל עבודות הבית.

כשהתבגרה היא פגשה את סבא והאהבה פרחה, הם החליטו להתחתן. סבתא התחתנה בגיל מאוד צעיר וילדה את אימי בגיל עשרים. היא גדלה אותה כמעט לבד, ללא עזרה כי סבא היה רב היום בעבודה, ועבד עד הערב .גם משפחתה לא יכלה לעזור.  סבתא חלמה להיות רופא מילדות, היא התחילה בתור שחקנית, ורצתה להמשיך ללימודי רפואה, חלום חייה היה להיות רופאה, הבעיה הייתה שלא היה לסבתא זמן, בגלל שהיא הייתה צריכה לטפל באמי שהיתה תינוקת. לכן היא יכלה לעבוד רק בערב.

כשאימי גדלה קצת היא הלכה ללמוד להיות רופאה, וסבא עזר לה ממש, ובילה את רב זמנו עם אימי.

מכיוון שלסבתא היה זיכרון טוב מילדות, היא השקיעה בלימודיה, והצליחה. היא סיימה ללמוד בשנה אחת והפכה לרופאה.

בהמשך סבא וסבתא החליטו לעלות לארץ.

אלה מאזרחי ברית המועצות שקיבלו אישור להגר נאלצו לוותר על אזרחותם הסובייטית, וכן לשלם כסף עבור כך. נכסי דלא-ניידי, כמו דירות שבהן התגוררו, היו שייכים ברוב המקרים למדינה, ולכן נאלצו לוותר על רכוש זה ללא כל תמורה.

אחרי התפרקות ברית המועצות כל החוקים המפלים את המהגרים בוטלו והעולים לארץ יכלו לשמור על רכושם אם רצו בכך. בכל הנוגע לשמירת האזרחות הקודמת, המצב היה מורכב יותר, בהתאם לחוקי האזרחות של המדינות החדשות שקמו על חורבות ברית המועצות לשעבר.

סבא וסבתא עלו לארץ ובנו ביתם בארץ ישראל עם בתם ונכדיהם. העלייה לישראל מברית המועצות לשעבר, או מחבר המדינות העצמאיות, בשנות ה-90 של המאה ה-20 החלה למעשה עוד בסוף שנות ה-80 עם פתיחת שעריה של ברית המועצות בעידן שלטונו הליברלי של מיכאיל גורבצ'וב. קצב העלייה לא היה אחיד, ורוב העולים הגיעו בתחילת שנות ה-90. במהלך העלייה עלו מאות אלפים לישראל, עד שבתחילת שנת 2000 הגיע העולה המיליון (על אף שבפועל ברית המועצות כבר לא התקיימה.

שמחתי לספר את סיפורה של סבתא שעלתה מאוקראינה ושתפה אותי בחייה וביכולתה להתגבר ולרכוש מקצוע.

הזווית האישית

דניאל: נהניתי ללמוד על העבר המשפחתי דרך סיפורה של סבתא ואשמח לשמוע ממנה עוד סיפורים.

מילון

никогда не сдавайся
לעולם אל תוותר

ציטוטים

”הילדות של סבתא הייתה שונה מהילדות של חברותיה. בגיל שבע סבתא הייתה צריכה לעזור לאמה, מכיוון שהיא היתה חולה“

הקשר הרב דורי