מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא שלי רותי כהן

סבתי וסבי כיום
סבתי וסבי בצעירותם
כיצד השירות הצבאי הכין אותי לחיים

שמי רותי כהן לבית רייז, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, איתן, יחד אנו מביאים בפניהם סיפור מחיי.

אני ילידת תל אביב. אני, מרדכי, יליד ירושלים ואמי ליזה ילידת טורקיה. היא עלתה לארץ בשנת 1949. הוריי הכירו, התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים: אני, רותי, הבכורה, יונית הבת השנייה שגרה במצפה מתת בגליל ודן הילד השלישי גר באורנית.

אבא מרדכי היה חייל בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. הוא נפל בשבי הגרמני והיה חמש שנים בשבי. כשחזר מהמלחמה התגייס לפלמ"ח עד שכל המחתרות התאחדו לצה"ל. עד יום מותו עבד בתעשייה הצבאית.

תולדותיה של סבתא

איתן הנכד המתעד: "סבתי נולדה ב28.10.1951 בעיר תל אביב. סבתי מתארת  את ילדותה בתור ילדות יפה, הם היו הולכים להחליף ספרים בספריה ופעם בחודש היו הולכים לסרט, וכל הילדים בשכונה היו הולכים לצופים או לתנועת אחרת. לא היו חוגים מיוחדים והייתה מקהלה בבית הספר. כמשפחה היו חוגגים את כל החגים יחד, ובימי שישי הקפידו על קידוש."

סבתא רותי מספרת: "בשנת 1967 הייתה מלחמת ששת הימים, הייתי אז בתיכון. הייתה קבוצה גדולה של תיכוניים שעזרו בבתי חולים בגלל המלחמה. גם עזרנו לעשות חפירות ולמלא שקיות בחול. ב 1970 -1971 במשך שנתיים שירתי בצבא כשרטטת בחיל הקשר, מה שהכין אותי לחיים האזרחיים לאחר מכן.

בשנת 1973 עברתי שוב למלחמה מלחמת יום הכיפורים. הייתי בסיני כחודש ושוחררתי, שם גם הכרתי את סבא, למרות שלמדו יחד בכיתה א'."

סבא וסבתא בצעירותם

תמונה 1

סבתא עבדה בחברת החשמל קרוב ל- 35 שנה כשרטטת, עד יציאתה לפנסיה.

סבתא מספרת: "החתונה עם סבא עזרא הייתה מאוד צנועה. גרנו בגבעתיים עד שנולדה מירב הבכורה, שהיא הדודה שלך. עברנו לאחר כשנתיים לתל אביב וגרנו שם עד היום, ואז נולד לנו אבא שלך, בועז. לאחר שלוש וחצי שנים נולד לירן, הדוד שלך.

אנחנו מקפידים לחגוג יחד את כל החגים, ימי הולדת וימי שישי בהם אנחנו עושים יחד קידוש."

חייה של סבתא כעת ותחביביה

היום סבתא וסבא נמצאים בפנסיה ותחביבה הם להכין לנו מטעמים כשאנחנו באים, אבל, תחביב אחד נוסף ומיוחד הוא לקשט כלים שונים בפסיפס צבעוני.

לסבתא וסבא יש גינה אותה היא נהנית לטפח, סבתא אוהבת לראות סדרות בטלוויזיה ולקרוא ספרים.

הזוית האישית

איתן הנכד המתעד: נהניתי לחקור על סבתא שלי יותר, היה לנו זמן איכות יחד ולמדתי עליה הרבה דברים חדשים.

סבתא רותי: נהניתי לספר לנכד שלי ולחלוק איתו את סיפורי ילדותי ומהלך חיי.

מילון

פלמ"ח
הפלמ"ח, היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית שבדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948. הפלמ"ח הוקם ב-15 במאי 1941, על בסיס סגל פיקודי של אנשים שפעלו כבר יחד במסגרת "הפלוגה הנודדת" ו"פלוגות השדה" בסוף שנות ה-30, תחת פיקודו של יצחק שדה.

ציטוטים

”שירתי בצבא כשרטטת בחיל הקשר, מה שהכין אותי לחיים האזרחיים. אחרי הצבא עבדתי בחברת חשמל קרוב ל 35 שנה כשרטטת“

הקשר הרב דורי