מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא ריטה רצאבי

סבתא ריטה וזוהר
סבא רבא שלי הצטלם כחודש לפני שנרצח
ריטה רצאבי מספרת על הטרגדיה בחייה

שמי זוהר רצאבי, במסגרת המעורבות החברתית, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ומתעד את סיפורה של סבתא שלי, ריטה רצאבי. סבתא שלי נולדה בישראל.

העלייה של הוריה לישראל

סבתי ריטה, נולדה לזהבה ויחיאל (יחיא), היא נולדה וגדלה באבן יהודה. סבתי היא הבת הבכורה להוריה, שהיו להם ארבעה ילדים: סבתי – הבכורה, אחיה בשם אביגדור, אחותה בשם תמר ואחותה בשם דליה ז"ל.

זהבה נולדה בשנת 1929 תרפ"ט בתימן.

סבתא רבתא שלי, זהבה עלתה לארץ ישראל בגיל 20 בשנת 1949, היא נישא ליחיאל ונולדו להם ארבעה ילדים. היא הייתה עקרת בית אשר דאגה לחייהם של הילדים.

סבא רבא שלי, יחיאל, נולד בתימן בשנת 1929 תרפ"ט בתימן ולו היו שמונה אחים.

המשפחה של סבתי ריטה

סבא רבא, יחיאל עלה לארץ בגיל 20 בשנת 1949, הוא נישא לסבתא רבתא, זהבה ולהם נולדו ארבעה ילדים, ביניהם ריטה, הסבתא שלי.

סבתא שלי, ריטה גדלה והתפתחה באבן יהודה, לאחר כחמש שנים הם עברו להתגורר בפתח תקווה והיא החלה ללמוד בבית הספר תיכון עמל ב'. לאחר המעבר לעיר אחרת היא הכירה את אהבת חייה, את סבא שלי.

אלי וסבתא שלי, ריטה, נפגשו בתקופת הלימודים בתיכון, בעקבות שם משפחתם הזהה – משפחת רצאבי. חברה שלמדה עם סבתי בתיכון סיפרה לסבי שבכיתתה לומדת ילדה ששם משפחתה זהה לשלו. סבי ביקש להכירה והם נפגשו, מצאו חן אחד בעיני השני. הם היו חברים כארבע שנים ואז התחתנו. לאחר זמן מה, נולדה דקלה בשנת 1972, לאחר שלוש שנים נולדה להם ילדה נוספת ושמה נעמה – בשנת 1975. לאחר שבע שנים נולד בן ושמו דוד, על שמו של סבא רבא שלי, דוד רצאבי אבא של סבא.

המעשה אשר גרם לפירוק נפשי של המשפחה

סבא רבא שלי עבד בפרדס באבן יהודה.

בתאריך 9.10.1956 בשעה חמש אחרי הצהריים בסיום יום עבודתו של סבא רבא שלי, נכנסו מחבלים לפרדס בו עבד באבן יהודה, פרדס ריכטר, כאשר נשמע צרור יריות מתוך הפרדס. סבא רבא שלי רץ אל תוך הפרדס בו עבד וירו בסבא רבא שלי יחיאל רצאבי ובחברו יחיאל פינרו.

הבן של יחיאל, אביגדור, היה בן ארבע וחצי ונכח בפרדס, הוא ראה את המחבלים רוצחים את אביו. אביגדור רץ הביתה ואמר: "אימא, אבא אמר שארוץ הביתה ואגיד שהערבים הורגים אותו". אביגדור רץ לספר לאמו, זהבה. אביגדור סיפר לאמו את מה שהוא ראה וביקש ממנה שלא תלך לפרדס לנסות להצילו, כי המחבלים עדיין היו שם, לאחר שירו בסבי וחברו בפרדס, שניהם סבא רבא שלי וחברו נפטרו מפצעי הירי ומתו.

כשהמחלצים הגיעו למקום כבר ירדה החשכה והערבים הספיקו להימלט. בפרדס נמצאו גופות שני הפועלים ההרוגים, יחיא רצאבי ויחיאל פיינרו. העקבות של שלושת המחבלים, הובילו לגבול ירדן.

ההחלטות הצבאיות שנעשו בעקבות האירוע

עוד באותו יום החליטה ממשלת ישראל על ביצוע פעולת תגמול גדולה במטרה לכבוש את מצודת משטרת קלקיליה, חיסול חיילי הלגיון הירדני ופיצוץ בניין משטרה. המשימה הוטלה על חטיבת הצנחנים 202 בפיקודו של אריק שרון.

בפעולה זאת השתתפו גדוד נח"ל מוצנח 88, גדוד 890, כוח עתודה מגדוד 79 כוח חת"ם, כוח עתודה מחטיבת גבעתי.

יהי זיכרם של יחיא רצאבי ויחיאל פיינרו מבורך לעד!

המתכון של סבתא רבתא – מרק תימני

לאחר עלייתם לארץ ישראל, סבתא רבתא שלי, החליטה לעשות לראשונה בארץ ישראל את המרק התימני, כדי שהיא וסבא רבא שלי רבא ירגישו את הטעם של ה"בית" , מתכון זה עבר מאימא שלה והיא החליטה לספר לסבתא שלי, על המתכון. זה המתכון הסודי שעובר כבר שנים במשפחתי. סבתא שלי הסכימה להעביר לי את המתכון.

אז תהנו,

חומרים להכנת המרק התימני:

3 עופות, 4 תפוחי אדמה, 3 קישוא, 1 גזר, צרור כוסברה, כף חוואג', כף מלח, כף פלפל שחור, 1 כוס מים

הזוית האישית

סבתא ריטה: מאוד שמחתי לספר לזוהר את סיפורו של אבי ואת מה שעברתי בחיים.

זוהר: התרשמתי מאוד מהסיפור סבתי שלא שמעתי מעולם ושמעתי אותו לראשונה בזכות התוכנית.

מילון

פעולת תגמול
פעולה צבאית מוגבלת בהיקפה, שבאה להעניש ישות מדינית על פעולה צבאית קודמת המפרה את הדין הבין-לאומי, בעזרת פעולה שעצמה מפרה את הדין.

ציטוטים

”יום שישי בלי מרק תימני הוא לא יום שישי “

הקשר הרב דורי