מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא ראיסה לובקובסקי

סבתא כיום
סבתא בילדותה
מסלול חייה של סבתא

קוראים לנו איתן לובקובסקי ומקסים סוסנובסקי, אנחנו משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרנו להציג עבודת תיעוד על סיפור חייה של סבתא של איתן ששמה הוא ראיסה לובקובסקי. כיום סבתא ראיסה בת 69 – 70, היא נולדה בתאריך 1.11.1954 בעיר הבירה טשקנט באוזבקיסטן. במהלך מלחמת העולם השנייה הוריה ברחו מפני הנאצים ונשארו בטשקנט כדי להינצל. כיום סבתא ראיסה נמצאת בישראל ומתגוררת במושב ברקת.

בילדותה של ראיסה לא היו טלפונים, לא היה אינטרנט ואפילו לא לכולם הייתה טלוויזיה, לכן כל פעם אחרי הלימודים ראיסה בילתה עם חברותיה את זמנה הפנוי ברחובות. לראיסה היו המון רעיונות למשחקים בחוץ, היא מספרת: "התחלקנו לקבוצות ושיחקנו במשחק 'שודדים ושוטרים', זה היה המשחק האהוב עליי". היא וחבריה רצו וקפצו הרבה בנוסף, היא גם אהבה לקרוא ספרים.

כאשר סבתא ראיסה למדה בבית הספר, היו בזמנו עשר כיתות בשכבה ואפשרות להוציא תעודת בגרות מלאה. בבית ספרה היו חוגים שהיא אהבה ללכת אליהם, לדוגמא: חוגים ספרותיים, תיאטרון ועוד. לאחר שסיימה את הלימודים קיבלה תואר ראשון אקדמי. היא נרשמה למכון לתרבות וקיבלה תואר ראשון אקדמי מקצועי בספרנות וביבליוגרפיה. ראיסה עבדה בספריה הראשית באוזבקיסטן בעיר הבירה טשקנט. לפני שסבתא ראיסה יצאה לגמלאות, היא עבדה כמטפלת בחברת טיפול ביתי במשך עשר שנים, וכיום היא פנסיונרית.

סבתא ראיסה אהבה ללכת לחוגים והיא אהבה מאוד לקרוא ספרים, להאזין למוזיקה ולשחק עם חבריה בעיקר מחוץ לבית. כיום סבתא ראיסה עדיין אוהבת להאזין למוזיקה, לבשל המון אוכל מגוון, לצפות בחדשות, לקרוא ספרים וללכת לכל מיני הופעות כגון: דרמה ותיאטרונים משונים.

כיום סבתא ראיסה מתגוררת במושב ברקת, כאמור היא פנסיונרית, אין לה כלי רכב, מדי פעם היא מטיילת ברגל (הליכה), צופה בטלוויזיה – בעיקר בחדשות. משפחתה מבקרת אותה מדי פעם (פעם אחת בשלושה שבועות בערך). בעלה מתגורר איתה והם אוהבים את אחד השני. סבתא ראיסה עוזרת לו לשכב, לקום מהמיטה (הוא נכה עם כיסא גלגלים), מבשלת לו אוכל וסועדת אותו ( בעיקר עזרה עם להתקלח ולהתפנות).

הזוית האישית

סבתא ראיסה לובקובסקי: נהניתי מאוד לספר על חיי בעבר והיה לי כיף לספר ולהיזכר בילדותי ולשתף את הנכד שלי בסיפור חיי.

איתן לובקובסקי ומקסים סוסנובסקי: נהנינו לכתוב את סיפור התיעוד, לשמוע על חייה של סבתא ראיסה ולגלות דברים חדשים על סבתא של איתן.

מילון

ביבליוגרפיה
רשימה של מקורות מידע

טַשְׁקֵנְט
טַשְׁקֵנְט (מילולית: "עיר האבן") היא בירת אוזבקיסטן והגדולה שבעריה. העיר נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי. בשנת 1966 נחרבה העיר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר. בעקבות האסון השקיע הממשל הסובייטי מאמצים רבים בשיקום העיר, בעזרת מיטב האדריכלים. טשקנט שוקמה והפכה לאחת הערים המפוארות ביותר בגוש הסובייטי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התחלקנו לקבוצות ושיחקנו במשחק 'שודדים ושוטרים', זה היה המשחק האהוב עליי“

”סבתא ראיסה השלימה תואר אקדמי בספרנות וביבליוגרפיה, היא עבדה בספריה הראשית באוזבקיסטן בעיר הבירה טשקנט“

הקשר הרב דורי