מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא ציפורה

תמונה שלי ושל אח שלי עם סבא שלמה
תמונה של סבתא ציפורה עם השרשרת
אישה צנועה וצדקת

סבתא ציפורה היא סבתא רבא שלי. אימו של סבא שלמה וידר, שהשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי איתי – נכדו שליו.

סבתא ציפורה נולדה ב1953,היא עברה את השואה, והיתה ניצולת שואה שאיבדה את רוב בני משפחתה, שנרצחו על ידי הנאצים.

היא הצליחה לברוח מהתופת, ועלתה ארצה  באניית מעפילים. כשהגיעה  ארצה האנגלים החזירו את האנייה לקפריסין, ולאחר ששהו בקפריסין חזרו חזרה ארצה ושוכנו בעתלית .

עַתְלִית היא יישוב במעמד מוניציפלי של ועד מקומי במועצה אזורית חוף הכרמל במחוז חיפה בישראל. בעבר, משנת 1950 ועד איחוד הרשויות של שנת 2003, הייתה עתלית מועצה מקומית ששטח השיפוט שלה היה 14,000 דונם. ויקיפדיה ונוסד ב 1903. בעתלית היה גם מחנה המעצר  או מחנה המעפילים ששימש כמתקן כליאה בריטי ובו נכלאו אסירים בזמן המנדט הבריטי וכן שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות. לאחר סיום המנדט, הוסב המתקן לשמש כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940, ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים. ויקיפדיה

סבתי היתה אישה צדיקה. בכל יום שישי, סבתא הייתה מכינה אוכל לארוחות שבת, למשפחות עניות, והייתה שמה בפתח ביתן מבלי שידעו מי הניח. דוגמא נוספת, היא שלפני שנים רבות היה לסבא שלמה ויכוח חריף עם אמא שלו בנושא כלשהוא, לפני מותה כשהיא הייתה חולה מאוד, ביקשה מסבא סליחה על הוויכוח והודתה בפניו, שסבא הבן שלה הוא זה שצדק, סבא בכלל לא זכר את הוויכוח הזה, וזה מעשה שמסמל את האישיות שלה.

סיפורו של חפץ

כשסבתא נפטרה, סבא שלמה קיבל מסבתא, שרשרת בירושה, והשרשרת מסמלת עבורו סוג של קדושה, של אישה צדיקה ואצילת נפש. הוא החליט באותו רגע, שהשרשרת הזו תשרה קדושה, בחתונתן של כל בנות המשפחה, ושבחופתן יענדו אותה על צווארן, ובזכות קדושת השרשרת תשרה ברכה על הזוג המתחתן.(ראה תמונה  של השרשרת בכותרת הסיפור).

הזווית האישית

שליו: היה לי ממש מעניין ומרגש, לשמוע את הסיפור על סבתא רבתא שלי.

מילון

העפלה
ההעפלה הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. ויקיפדיה

ציטוטים

”בכל יום שישי, סבתא הייתה מכינה אוכל לארוחות שבת, למשפחות עניות, והייתה שמה בפתח ביתן מבלי שידעו מי הניח“

הקשר הרב דורי