מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא ציונה

ציונה עם הנכד ינון סיאני
ציונה עם בעלה, זכריה גרופי ז"ל
כיצד ניצלתי מחטיפה

הוריי, דוד ושושנה מחפוד חגבי ילידי תימן, אשתו של אבי שרה נפטרה ולהם שלושה ילדים.

תמונה 1

אבי התחתן עם אימי שושנה (שמעה) ולאחר מכן הם התחילו לדבר ולהתכונן לעלות לארץ ישראל, לפי הסיפורים של הוריי ושל אחותי הגדולה נעמי, בזמן העלייה הוריי ושאר משפחתי הלכו ברגל ואמא שלי היותה בהריון מתקדם, בזמן שהם הלכו ברגל מהעיר בשם (חגבה), לעיר עדן ברגל אמא שלי חשה בצירי לידה, אני נולדתי בדרך לעדן. משפחתי עזרה לאמי לסחוב אותי כל הדרך הם לקחו שק והכניסו אותי לתוך השק על הגב וכך המשיכו ללכת עד שהגיעו לעדן, משפחתי הגיעה לארץ בשנת 1949 ומשדה תעופה העבירו אותם ישר למעברת עין שמר שם הם חיו בתנאים קשים מאוד גרו באוהלים ועוד'.

תמונה 2

אבא היה הולך לחפש עבודה כדי לפרנס את המשפחה הפרנסה הייתה קשה מאוד. בוקר אחד נכנסה אחות ושאלה את אמא שלי איפה הילדה שלך אמא שלי ענתה לה הנה היא האחות אמרה לאמא אני אקח אותה לבית תינוקות ושם יהיה לה יותר טוב, אמא שלי לא הסכימה והתחילה לבכות אבא שלי חזר מהעבודה ושאל את אמא למה את בוכה ואמא ענתה לו לקחו את התינוקת שלנו הייתה פה אחות והיא לקחה אותה אמא לא ידעה להגיד לאן לקחו את התינוקת. אבא שלי מיד הבין שהוא צריך לעשות מעשה חריג, אבא פנה לאחותי שהיותה בת שמונה שנים ואמר לה בתי היקרה את רוצה לבוא איתי להביא את אחותך והיא ענתה לו כן אבא ואחותי נעמי הגיעו לבית התינוקות כך זה נקרא אז, אבא אמר לאחותי נעמי את תכנסי בפנים ותעשי את עצמך שאת משחקת, אני אחכה לך בחוץ מעבר לחלון, כשתראי את אחותך במיטה תסמני לי ביד וכשאחותי ראתה אותי במיטה סימנה לאבא שאני במיטה אבא אמר לאחותי לפתוח את החלון ותביאי לי אותה אבי ביקש מאחותי שתסדר את המיטה כאילו שיש תינוקת שישנה במיטה, אחותי העבירה אותי דרך החלון לאבי, אבי לבש מעיל גדול וארוך והכניס אותי בתוך המעיל ואמר לאחותי אני מחכה לך בחוץ.

תמונה 3

אבא ואחותי הלכו איתי הביתה ובינתיים אמי ישבה בבית ובכתה. איך שהגענו' אמי לקחה גיגית והכניסה אותי מתחת למיטה שלא יראו אותי/ למרות הכל באו לחפש אותי, אחות ורופא מבית הילדים/ אבי עמד בכניסה לאוהל עם מקל ולא נתן להם להיכנס וכך ניצלתי מחטיפה.

תמונה 4

בשנת 1968 התחתנתי עם זכריה גרופי ז"ל, בעלי שירת בגולני בקבע עשרים וחמש שנה בתפקידים שונים פרש מהצבא בדרגת רב-סרן, לאחר פרישתו שימש כקב"ט מוסדות חינוך בראשון לציון עד פרישתו לגמלאות.

תמונה 5

יש לי ארבע ילדים מור מאיה אלעד ושירין,

ותשעה נכדים-אליה, מיתר, טוהר, נויה, ינון, ליאל, ליה, ליאם ויהב.

תמונה 6

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי " בבית הספר.

מילון

מעברה
יישוב זמני לעולים לישראל בשנות ה־50 של המאה ה־20

ציטוטים

”האחות אמרה לאמא: "אני אקח אותה לבית תינוקות ושם יהיה לה יותר טוב" “

הקשר הרב דורי