מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא טובה פרייזלר

אני סבא, סבתא ואחי בירושלים
סבתי בילדותה
סיפור עלייתה של סבתא טובה

שמי מרום, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתא שלי, טובה פרייזלר. סבתא טובה היא אמו של אבי.

סבתי טובה נולדה בשנת 1948 בגרמניה בעיר וינדצהיים. היא קיבלה את שמה מהסבתא שלה מצד אביה שקראו לה גיטה ופירוש השם גיטה לעברית הוא טובה. סבתי והוריה עלו לארץ בשנת 1949 כשהייתה בת שנה. סיבת העלייה לארץ הייתה כי הוריה היו פליטי וניצולי שואה, הם רצו לעזוב את גרמניה ולהגיע לארץ ישראל. הם הגיעו באונייה ששמה "נגבה".

כאשר הגיעו לארץ הם עברו להתגורר בבית עולים בעיר חיפה, לאחר מכן עברו לבית ליד ומשם עברו לגור במושב בארותיים. כאשר עברו מבית העולים למושב, התגוררו בדירת שני חדרים, אביה של אמי בנה מטבח מקרשים מחוץ לבית, במטבח הוא סגר פינה קטנה בה הם גם היו מתקלחים. את הכביסות היו עושים עם הידיים מחוץ לבית בגיגית גדולה, כי לא היו אז מכונות כביסה.

הוריה של סבתא עסקו בגידול חקלאי והיו אוכלים פירות וירקות וגם אימא שלה הייתה מכינה מאכלים שזכרה מבית הוריה. לאימא של סבתי קראו אירן רחל, ולאבא שלה קראו מיקי אלימלך. יש לה עוד אח שצעיר ממנה בשלוש שנים ושמו יצחק, שמתגורר היום בטורונטו שבקנדה. בביתם היו מדברים הונגרית ואת השפה העברית היא הייתה לומדת לדבר בגן.

כאשר התבגרה קצת והתחילה ללכת לבית הספר במושב, הכירה חברות חדשות. כשהיו נפגשות, לרוב היו משחקות בארבעה מקלות, חמור חדש, גולות, מחבואים, תופסת ומחניים. בשעות הפנאי שלה היא למדה איך לסרוג, שיחקה או עזרה להוריה. שם בית הספר שבו למדה היה "בורגתה" והמקצועות שלמדה היו עברית, תנ"ך, חשבון, הנדסה, ציור, מלאכה, טבע, תפירה, רקמה, חברה ודקדוק. יחסיה עם המורים היו מכובדים ומנומסים ובדרך כלל היו ממושמעים. אם הייתה בעיה, המורה היה מברר את הבעיה, העונשים שהיו נותנים להם אז היה לכתוב על הלוח 20 פעם את אותה המילה. לא הייתה תלבושת אחידה. המקצועות שסבתי הכי אהבה ללמוד הם: חברה, טבע, דקדוק, מלאכה, עברית ורקמה ולא אהבה ללמוד חשבון והנדסה.

סבתי הכירה את סבי בשנת 1966, כשסבתי הייתה בת עשרים. היא הכירה את סבי בבנק שבו היא עבדה. הוא הגיע לבנק על מנת לתקן את מכונות הכתיבה והחישוב (הוא היה בעלים של עסק מיכון וריהוט משרדי). בזמן שתיקן את המכונה שלה, היא הציע לו קפה והוא נענה לבקשתה. לאחר ששתה את הקפה שאל את סבתי מה היא עושה אחרי הצהרים והיא ענתה לו שהיא הולכת לבריכה העירונית, והוא הצטרף אליה.

בשנת 1967 סבי יוסף הציעה לסבתי טובה נישואים. בשנת 1968 סבי וסבתי התחתנו באולמי "ספיר" בנתניה, באולם שההורים של סבי בחרו מכיוון שהיה חשוב להם מאוד הכשרות למהדרין. בשנת 1978 נולדה בתם הבכורה, דודתי עדי אודליה. בשנת 1982 נולד אבי ליאור מרדכי (השם מרדכי הינו על שם דודו של סבתי, שלא היו ילדים). בשנת 1985 נולד בנם השלישי גיל שילו.

הזוית האישית

מרום הנכדה המתעדת: היה לי כיף לראיין את סבתי, ללמוד עליה דברים חדשים ולבלות איתה זמן איכות.

סבתא טובה: נהניתי מאוד מהתכנית. אני שמחה להעביר ולספר את המורשת שלי ושל משפחתי.

מילון

בית עולים
בית המשמש לשיכון של עולים חדשים בימים הראשונים לאחר עלייתם לארץ ישראל.

ציטוטים

”סבא שאל את סבתי מה היא עושה אחרי הצהרים והיא ענתה לו שהיא הולכת לבריכה העירונית, הוא הצטרף אליה“

הקשר הרב דורי