מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא אלמירה

סבתא שלי ואני
סבתא אלמירה
הקשיים בחייה של סבתא

סבתא שלי אלמירה אחמדוב, נולדה ב 1960 בארץ אזרבייג'ן בעיר גובה.

ילדות ונעורים

הילדות של סבתי הייתה די קשה, כי הוריה היו במצב כלכלי לא טוב. בילדותה נהגה  לשחק בקלאס וקפיצה על חבל. היא לא הלכה לבית הספר כיוון שחוותה אירוע של פציעה קשה. זכוכית חדרה  לתוך הרגל שלה , במהלך משחק שבו שיחקה בבית. המשחק היה מסוכן ובטעות נשברה הזכוכית של המראה. חלק מהזכוכית נכנסה לה לתוך הרגל. הוריה פינו אותה ישר לבית החולים, ושם נקבע כי עליה לעבור מספר ניתוחים. היא אושפזה ימים רבים בבית החולים, ומגיל תשע עברה ניתוחים רבים בגב וברגליים. לפיכך ילדותה נעצרה, והיא לא יכלה ללכת לבית הספר ולחוות חוויות כמו כל הילדות בגילה. חשוב לציין שלפני הפציעה, היא הלכה לבית הספר והייתה תלמידה טובה ורצינית. נהגו לומר שהיא החכמה של הכיתה בכל התחומים.

בגיל שלושים ושתיים, בשנת 1991 פרצה באזרביגיין מלחמה בשם חוג'אלי עם הארמנים. הארמנים נכנסו עם טנקים לעיר בו סבתא התגוררה, ולכן בזמן המלחמה היא הסתתרה במקומות שונים, כי הארמנים היו תופסים את האנשים והורגים אותם. אחרי המלחמה המצב היה נורא, כי בכל מקום היו אנשים מתים. הורים רבים התאבלו על בניהם שמתו במלחמה.

כיום אנשים באזרבייג'ן מציינים את יום פרוץ המלחמה כיום אבל.

אהבה

אחרי כמה שנים סבתא שלי פתחה חנות לחמים. בהתחלה אף אחד לא בא לקנות את הלחמים שיש בחנות. עד שיום אחד הופיע בחור צעיר שהיה האדם הראשון שקנה את הלחם הראשון, בחנות וזה היה סבא שלי. אותו בחור החל להגיע כמעט כל יום לקנות לחמים.

הוא התאהב במוכרת הלחמים – סבתא שלי, וגם בעיניה הוא מצא חן. הוא החל לחזר אחריה והביא לה מתנות. הקשר ביניהם התחזק עד אשר הבחור הציע לסבתא נישואין .היא כמובן הסבירה לו שעליו לבקש רשות מהוריה, ורק לאחר שהייתה הסכמה הם נישאו. נולדו להם ארבעה ילדים ואחת מהן זו אמא שלי עדלה.

כעבור כמה שנים סבא שלי נפטר מדום לב. הוא הרגיש  זאת כנראה, כי הוא הזעיק את סבתא שלי והספיק להיפרד ממנה לפני שנפטר.

בשנת 2009 סבתא עלתה עם משפחתה לארץ. הם התיישבו בנוף הגליל, מאז היא עובדת באתגר עם קשישים. אנו בני המשפחה פוגשים אותה לעיתים קרובות, והיא מבלה איתנו בשבתות וחגים ולעיתים גם באמצע השבוע.

הזווית האישית

ראול: נהנתי לשמוע את קורות חייה של סבתא שלי, ולדעת עליה ועל כל מה שעברה בחייה.

סבתא שלי: אני נהנתי לספר לנכד שלי את קורות החיים שלי ומה שעברתי בחיי. נהניתי לשוחח איתו ולבלות איתו זמן איכות.

מילון

חוגאלי
חוג'אלי (באזרית: Xocalı), היא עיירה ומחוז באזור נגורנו קרבאך של אזרבייג'ן שנמצאת עכשיו תחת שליטת הבדלנים הארמנים. בפברואר 1991 התרחש באזור זה טבח הידוע כטבח חוג'אלי. הממשלה הבדלנית המקומית מציינת אותה כמחוז של אסקראן. ויקיפדיה

ציטוטים

”עד שיום אחד הופיע בחור צעיר שהיה האדם הראשון שקנה את הלחם הראשון, בחנות וזה היה סבא שלי. אותו בחור החל להגיע כמעט כל יום לקנות לחמים“

הקשר הרב דורי