מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא אלה פרוסקורובסקי

אירוע משפחתי עם סבא וסבתא
אלה, בעלה והילדה הבכורה בטשקנט
אהבתה של סבתא אלה לחיות ולביולוגיה

שמי יובל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי אלה פרוסקורובסקי. סבתא נולדה בתאריך 05.02.1948 באוזבקיסטן בעיר טשקנט.

סבתא סיפרה על טשקנט: "טשקנט היא עיר הבירה של אוזבקיסטן. אוזבקיסטן היא מדינה מעורבת של רוסים ומוסלמים שיש בה שתי שפות עיקריות: רוסית ואוזבקית. האוזבקים הם אנשים שמאוד אוהבית לארח, יש להם מאכלים מזרחים: פלוב ושישליק. בזמן המלחמה עם היטלר (מלחמת העולם השנייה), אוזבקיסטן קיבלה אליה 1000 ילדים ומבוגרים ויתומים שהיו פליטים."

ההורים של סבתא היו: רחל (אימא של אמא) שנולדה ב-1913 בטשקנט (אימא של רחל נולדה בפולין). אבא נולד באוקראינה בשנת 1901. הם עלו מטשקנט בשנת 1990, לאחר שבטשקנט הייתה אנטישמיות קשה וסכנת חיים ליהודים. היהודים התביישו במוצא שלהם והסתירו אותו, לכן ברחו מטשקנט לכל מיני מקומות בעולם.

ילדות

סבתא מספרת: "נולדתי בטשקנט בשנת 1948, גדלתי בטשקנט ולמדתי שם 11 שנה בבית ספר יסודי. לאחר מכן למדתי באונברסיטה בטשקנט בשם תשגו לתואר ראשון ושני בביולוגיה.

המשחקים שהיו בילדותי היו כדורסל וקלאס. חברי השכונה היו כמו משפחה עבורי, חלקם בקשר איתי עד היום. היו רוסים, אוקראינים וכולם היו כמו משפחה אחת עד 1990. משנת 1990 התחילה אנטישמיות קשה נגד יהודים והטורקים.

מכיתה א' עד כיתה ח' למדתי בבית ספר יסודי, מכיתה ח' למדתי במכללה (מקבילה לתיכון) ואז למדתי באוניברסיטה. מכיתה א' הלכתי לחוג ביולוגיה והייתי מצטיינת בחוג ומאז ידעתי שאני אלך ללמוד ביולוגיה כי מאוד אהבתי פרחים וחיות. היו לי בבית המון פרחים וחיות: חתולים, פרפרים וכלב.

באונברסיטה התמחתי בזהב ואורניום והפקת חיידקים בדרך כימית. באוסבקיסטן יש הרבה משאבי טבע רבים ולכן הפקולטות האלה היו חשובות ומשמעותיות. לא שירתי בצבא משום שבטשקנט התגייסו לצבא רק גברים ושירתו רק שנתיים שבהם לא חזרו הביתה אפילו פעם אחת.

עבדתי עם צמחים בהפקת זנים חדשים של ירקות, ואז באקדמיה עם הפקת חיידקים ושימור של החיידקים בהפקת האורניום וזהב. כשהגעתי לישראל עבדתי בבית מרקחת הומיאופטי.

הכרתי את בן זוגי בשנת 1979 במוסקבה בטיול ואז בשנת 1980 הוא הגיע לטשקנט. ב-1984 נולדה הבת הבכורה בשם מרינה. ב-1987 נולדה הבת השנייה שלי בשם רגינה.

סבתא, סבא והבת הבכורה בטשקנט 

תמונה 1

הנכד הראשון שלנו נולד בשנת 2010 בשם יובל. הנכדה השנייה נולדה ב- 2016 בשם אגם. הנכדה השלישית נולדה ב- 2020 בשם עופרי. הנכד הרביעי נולד ב- 2022 בשם איתי. אנחנו מאוד אוהבים לחגוג חגים ביחד וימי הולדת של כולם. לתקופת הגמלאות יצאתי בשנת 2010 וטיפלתי ביובל במשך שנים.

תקופת הקורונה

תקופת הקורונה היתה תקופה מאוד קשה שקטעה את החיים ב"בום", הייתי רגילה לראות את הנכדים והילדים כמעט כל יום ופתאום כל היום הייתי לבד בבית עם בעלי בלי שראיתי אף אחד. כל היום הייתי מול הטלויזיה עם פחדים שחס וחלילה נדבק ונמות.

מסר לדור הצעיר

חשוב לי שיידעו שפעם היינו מדברים, נפגשים ללא טלפונים וללא ווטסאפ. היום הדור הצעיר לא יודע לתקשר ולדבר."

הזוית האישית

יובל הנכד המתעד: אני מאחל לסבתי הרבה אושר ובריאות ומקווה שיהיו לנו עוד הרבה חוויות משותפות.

מילון

פלוב
פילאף, פילאו, פולאו, פולאה, פלוב, פוף, אושפלוב או אושפלאו הוא תבשיל אורז אופייני למטבחים במרכז אסיה, איראן ואצל העמים הטורקיים, כמרק מתובל, לעיתים קרובות מרק בשרי. הפילאף נחשב למאכל הלאומי של אוזבקיסטן. בישראל הפילאף מצוי בדרך כלל במטבח הבוכרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לעבודה קשה למען החלומות שלנו - החלום של סבתי היה לעלות לישראל“

הקשר הרב דורי