מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא איריס מאמו

סבתא איריס והנכדה נועה
סבתא איריס
משפחת פלח , מאמו

שמי איריס (ארץ) מאמו פלח, נולדתי ב 10.6.1950 בטריפולי (בירת לוב). לאימי קוראים מזל ולאבא שלי קוראים דוד. הוריי ומשפחתי נולדו שם בטריפולי, התחתנו שם והביאו שם ילדים.

אחרי כמה שנים ניוולדו לאמא ואבא שלי שניים עשר אחים. למרבה הצער חמישה מהם נפטרו: דינה, אברהם, יהודית ,ויקטור וסני.

בתקופתי לא התעסקו כל כך בלימודים ובבית הספר. אני למדתי בבית הספר היסודי "מסילות" שנמצא בשכונת דורה. סיימתי רק 6 שנות לימוד כי הייתי צריכה לעזור הרבה יותר בבית, וגם יצאתי לעבוד כדי לחסוך כסף למשפחתי. עבדתי לראשונה בגיל 14 כבייביסיטר. שמרתי במשך שנתיים באופן קבוע על הילדים של השכנה שלי, שני בנים תאומים בני שלוש..

כשגדלתי עבדתי במשק בית, עד שנולד בני דודו (כיום בן 40) לבן שלי דודו נולדו שתי בנות. נועה (ביתו הבכורה) תמיד באה אליי, מבשלת איתי ולומדת ממני מתכונים שגם עוברים במשפחתנו .

אימא שלי לא עבדה, ותמיד הייתה בבית כדי לדאוג לנו כשצריך. בעיקר היא הייתה מכינה אוכל מהעדה הטריפוליטאית כמו שרבה, מפרום, חמין וקוסקוס. הקוסקוס אצלנו בבית היה דבר מסורתי וקבוע. אימא שלי, בכל ימי שלישי ושישי, הייתה מכינה קוסקוס עם טבחה בסלק. כבר מיום חמישי הייתה מעמידה המון סירים על הגז  שלמדה להכין מדורות אצלנו במשפחה. המתכון הזה עובר בין כולנו כדי להמשיך את המסורת האהובה עלינו.

כיום אני פינסיונרית, אימא לארבע ילדים וסבתא לשישה נכדים.

הזוית האישית

הנכדה נועה: נהנתי מאוד לראיין את סבתא שלי ולגלות עליה דברים חדשים. תודה סבתא שהשתתפת איתי השנה בתוכנית הקשר הרב-דורי.

מילון

קוסקוס
מאכל רווח בארצות צפון ואפריקה עשוי מפתיתי סולת עגולים (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המתכון הזה עובר בין כולנו כדי להמשיך את המסורת האהובה עלינו“

הקשר הרב דורי