מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אורה ילידת תל אביב

תמונה משפחתית
סבתא אורה מטיילת ברחבי העולם
עיקר הסיפור מכיל פרטי מידע על סבתי אורה סוויד לאורך כל חייה.

שמי רום פרל, השנה במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי תיעדתי את סיפור חייה של סבתי, אורה סוויד לבית משפחת מונטקיו. סבתי, אורה נולדה בעיר תל אביב בתאריך 06.10.1950. הוריה: אימא שלה, קלרט קטריבס, נולדה בעיר ליון שבצרפת. אבא שלה, יעקב מונטקיו, נולד בעיר סלוניקי שביוון.

משפחתו של אביה של סבתי, יעקב מונטקיו, הגיעה ארצה מסלוניקי בשנת 1932, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. הם השתקעו בעיר תל אביב בארץ ישראל ורכשו נכס בדמי מפתח, שהפך עם השנים למסעדה מאוד מוערכת ומצליחה בתל אביב תחת המותג "מונטה-קרלו" – הקיימת עד עצם היום הזה.

קלרט קטריבס, אמה של סבתי, נולדה וגדלה בצרפת עד הגיעה לגיל 16, היא שרדה את מלחמת העולם השנייה בעיר ליון, במהלך המלחמה איבדה את אביה בתאונת דרכים בזמן הבריחה מהגרמנים. שנה לפני קום המדינה (1948), משפחתה עלתה ארצה. הם השתקעו בתל אביב ושם שידכו לה את בעלה יעקב. הם נישאו ובמהלך השנים נולדו להם שלושה ילדים וביניהם סבתי, הבת הבכורה. היו נשואים כמעט חמישים שנה ונשארו יחד עד יום מותו של סבי.

ילדותה של סבתי, אורה בתל אביב

סבתי נולדה וגדלה בעיר תל אביב עד הגיעה לגיל 14, לאחר מכן עברה משפחתה לעיר בת-ים ושם התגוררה עד גיל 19. ילדותה בעיר תל אביב הייתה ילדות מאושרת ושמחה עם חברויות ומשחקי רחוב שונים, קפיצה בחבל, חמש אבנים, קלאס, משחקי כדור וכו'. סבתי למדה בבית הספר היסודי "גימנסיה הרצליה" בתל אביב ברחוב הרצל, בניין שנהרס ובמקומו נבנה בניין משרדים "כולבו שלום", הבניין הראשון הגבוה בארץ בזמנו. לאחר הריסת הבניין, עברה ללמוד לבית הספר "ביאליק" בתל אביב. בבית הספר התיכון למדה ב"עירוני ו' ". היום סבתי מתגוררת בעיר אור יהודה.

היכרות, נישואים ובניית המשפחה

סבי יהושוע סוויד וסבתי אורה סוויד הכירו במועדון סטודנטים בתל אביב, כאשר סבי היה בן 25 וסבתי הייתה בת 17. הם היו ביחד כשנה וחצי שבמהלכם סבתי התגייסה לצה"ל ושירתה באגף המבצעים במטכ"ל בקריה למשך שנה. בשנת 1969 הם נישאו באושר, עברו להתגורר ביחד בעיר גבעתיים. לאחר כשנה נולדה בתם הבכורה, אמי, שרון. ואחריה נולדו קרן וחן. חייהם המשותפים של סבי וסבתי היו מאושרים, נעימים ומשפחתיים במיוחד ונמשכו כמעט 50 שנים.

 סבי וסבתי ביום נישואיהם

תמונה 1

סבי נפטר חצי שנה לפני מלאות 50 שנה לנישואיהם. כיום יש לסבתי שמונה נכדים וחמישה נינים. אירועים מיוחדים בהם משפחתינו חוגגת יחד, הם בעיקר ימי הולדת, ערבי שישי וקידוש במשך שנים רבות כשסבי היה בחיים. חגגנו יחד בערבי חגים, חתונות של אחיותיי הגדולות, בריתות של נכדיה וניניה של סבתי ועוד.

סבתי וסבי 

 

תמונה 2

מקצוע ועיסוקה של סבתא אורה

סבתי עבדה כמנהלת לשכה בכירה בכל שנות עבודתה בכמה חברו שונות ומצליחות בארץ. החברה שבה עבדה ברוב שנות עיסוקיה הייתה חברה להנדסה בתל אביב שהעסיקה כ-120 מהנדסים, היא הייתה אחראית על מגוון רחב של נושאים הקשורים בהתנהלות החברה ועבדה שם כ-16 שנים.

יציאה לגמלאות ותחביביה

סבתי יצאה לגמלאות בשנת 2014, כיום היא עוסקת במגוון תחומים ונהנית מאוד מחיי הפנסיה. תחביבה העיקרי מזה שנים רבות הוא שירה מקצועית ומודרכת בשפות רבות. סבתי אוהבת לנסוע, חמש פעמים בשבוע, לקאנטרי בקריית אונו ומשתתפת בשיעורי התעמלות בבריכה. בנוסף לכך היא משחקת ברידג' בחוג לימודי ברידג' ומתעמלת בפילאטיס מזרן. בין היתר היא מארחת את כל משפחתה פעם בשבועיים לפחות ודואגת להכין למשפחתנו מגוון רחב של מטעמים משובחים. כמו כן, היא מטיילת בעולם עם חבריה ונהנית מכל רגע.

סיפורו של חפץ מיוחד העובר במשפחה מדור לדור

אמה של סבתי הייתה ציירת ומעצבת אופנה במהלך כל חייה. היא הותירה אחריה מגוון ציורי אופנה שציירה בגיל 16 אשר הועברו לכל המשפחה המורחבת בירושה. היה לה סטודיו לציור בבת-ים, היא ערכה עשרות תערוכות בהם הציגה את שלל ציוריה. במהלך חייה ציירה מעל ל- 1,000 תמונות וציורי קיר.

דוגמאות ממבחר הציורים

תמונה 3

תמונה 4

הזוית האישית

רום: חוויתי האישית מהמפגש עם סבתי היא שנהניתי מכל רגע לשמוע את סיפור חייה. היו המון סיפורים שגיליתי על משפחתי לאורך כתיבת העבודה שלא ידעתי קודם.

מילון

ירושה
רכוש המת שמועבר לאחרים, בד"כ לבני משפחתו הקרובים.

ציטוטים

”כבד את ניסיונם של אחרים ולך לאורו של עתיד ורוד כאשר אתה הוא הגורם לצבע ולתחושות.“

הקשר הרב דורי