מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של ליליה אוסטורובסקי

סבתא איתי ועם בנות דוד שלי
סבתא ליליה ביום ההולדת של סבא
החיים באוקראינה

רקע על החיים באוקראינה

ליליה אוסטרובסקי נולדה בשנת 1946 בדניפרו לפלינה ואברהם אוסטרובסקי כאחותם הקנה של יבגני ומיכאל. אנחנו לא יודעים מאיפה בא שם המשפחה – אוסטרובסקי, אך אנחנו כן יודעים שיש רחוב אוסטרובסקי ברעננה.

סבתא הלכה לגן, לבית ספר, כמו כולם, אבל היה קשה במשפחה, מפני שאביה נפטר כשהייתה רק בת שלוש. הם גרו בדירה שהייתה קטנה וצפופה. ובהתחלה השתמשו בשרותים הציבוריים. אימא שלה, סבתא רבתא שלי, עבדה ממש קשה, היא היתה מורה וחינכה את ילדיה. אחרי הגן היא למדה בבית הספר. במהלך השנים היה מעט יותר קל למשפחה שאיבדה את אבי המשפחה. הם שיפצו מעט את הבית בנו שירותים והעבירו מים, גז.

סבתא ליליה מספרת

"הלכתי לבית ספר רגיל (לא יהודי). סבי מצד אבי היה דתי. הוא גר איתנו בבית אך לא בדירה. הוא היה הולך לבית כנסת. בגלל המצב הכלכלי, הייתי עובדת ביום ולומדת בערב. עבדתי בבית הספר שבו אימא שלי לימדה. הייתי בתפקיד לבורנטית ובהמשך גם אני הפכתי למורה, כמו אמי.

כמו שסיפרתי, סבי מצד אבי היה יהודי דתי שנהג ללכת לבית כנסת הוא דיבר אידיש גם עם האחים שלי, אני יודעת רק כמה מילים באידיש. בביתינו נהגו לחגוג את כל החגים היהודיים. אני יודעת, ממה שסיפרו לי שלאחים שלי היה טקס בר מצווה, אבל הייתי ממש קטנה אז אני לא זוכרת כלום.

אני זוכרת, שהייתי קטנה, שהשכונה שלנו הייתה שכונה של יהודים בלבד, ולמרות זאת אני זוכרת גם כמה מקרים של אנטישמיות פה ושם. במהלך השנים השכונה שלנו השתנתה, אט אט עברו לגור בה גם אנשים לא יהודיים והיא הפכה לשכונה מעורבת. אני זוכרת שהיה שכן אחד שכל הזמן צעק עלינו: 'לכו לישראל'.

אני זוכרת משנות ילדותי שהייתי חברה בתנועת נוער, בצופים כל תקופת הילדות שלי ואפילו הייתי גם מדריכה לכמה שנים. את סבא שלך הכרתי תמיד מילדות, כי גרנו באותו בית.

אני שמחה שעלינו לישראל, מחו"ל אני לא מתגעגעת לשום דבר חוץ מלכמה אנשים, כי היו לנו שם הרבה חברים, גם אוקראיינים וגם רוסים. היו יחסים טובים מאוד עם כל חברינו. היו לי גם חברים מורים, מבית הספר שבו לימדתי, עבדו בו הרבה יהודים. אם הייתי יכולה לשנות משהו הייתי בוחרת מקצוע שונה.

אם הייתי יכולה לחזור אחורה ולהגיד לעצמי משהו הייתי אומרת לעצמי: תהי יותר בטוחה בעצמך! יותר אקטיבית, תעשי יותר דברים!"

הזוית האישית

עדי צופנס: מאוד נהנתי לעשות את העבודה הזאת ולדבר עם סבתא ליליה על חייה באוקראינה ועל החיים בברית המועצות.

מילון

דניפרו -
עיר באוקראינה - דניפרו היא העיר הרביעית בגודלה באוקראינה.

ציטוטים

”בעזרת השם“

הקשר הרב דורי