מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של ז'אנה גנקין

סבתא בת 5
סבתא ומאיה , במפגש חנוכה של הקשר הרב דורי
שלבים בחיי

קוראים לי ז'אניטה גנקין, נולדתי במדינת בלרוס בעיר גומל בתאריך 10.08.1953. לאבי קוראים אלכסנדר ולאימי יבגניה. יש לי אחות קטנה בשם אירה. ההורים שלי קראו לי ז'אניטה מפני שאימי אהבה לקרוא ספרים צרפתיים ואהבה מאוד את השם הצרפתי ז'אניטה. בילדותי היו לי המון חברים וחברות, אהבתי להיפגש איתם אחרי בית הספר ולשחק במשחקים כמו קפיצה בחבל, חמור באמצע, קלאס ועוד. גם בבית הספר שיחקנו במשחקים בהפסקות. למדתי בבית ספר למוזיקה והייתי תלמידה טובה.

אחרי שסיימתי את לימודיי בבית הספר, למדתי במכללה הוראת נגינה בפסנתר. כשגמרתי את ההכשרה התחלתי לעבוד בתור מורה למוזיקה בגן ילדים ומאוד נהניתי ואהבתי את המקצוע שלי. הכרתי את בעלי סלבה בזמן לימודיי בבית הספר, הוא למד כמה שכבות מעליי, אך התאהבנו והפכנו לבני זוג כמה שנים לאחר סיום בית הספר. הקמנו משפחה ונולדו לנו שני ילדים. בני הבכור נולד בשנת 1976, קוראים לו ולדי. בני השני נולד בשנת 1984 וקוראים לו אלכס.

בשנת 1989 עליתי לארץ עם בעלי ושני ילדיי. הדרך לארץ הייתה ארוכה, טסנו מעיר גומל למוסקבה, ממוסקבה להונגריה ומהונגריה לישראל. בהתחלה היה לנו קשה כי לא ידענו את השפה, אבל למדנו באולפן ולאט לאט הכל הסתדר. עלינו לארץ לפני 33 שנים וטוב לנו כאן. למדנו את השפה העברית, יש לנו חברים ומשפחה.

סבתא ז'אניטה בת 5

תמונה 1

אני רוצה לספר על מקרה שקרה בזמן מלחמת העולם השנייה באוקראינה באחד הכפרים ותועד על ידי תושבי הכפר. בתאריך 27/09/1943 גרמנים פגעו במטוס של הצבא הרוסי עם שלושה טייסים בתוכו. הטייסים הצליחו לנטוש את המטוס הבוער באמצעות מצנחים ולנחות בכפר שנכבש על ידי הגרמנים והיה בשליטתם. אחד הטייסים נהרג עם נחיתתו ושני הטייסים האחרים נלקחו בשבי, אחד מהם היה דוד גנקין – קצין יהודי בצבא ברית המועצות, מפקד המטוס ודודו של סבא רבא של מאיה גנקין נכדתי. לאחר שנאצים גילו שדוד הוא יהודי צרחו עליו ודוד בתגובה ירק עליהם. דוד וחברו הוצאו להורג במקום. יהי זכרם ברוך.

הזוית האישית

סבתא ז'אניטה: "נהנתי לעבוד איתך, מאיה. נהנתי גם לשמוע את כל הסיפורים של כולם בקבוצה ולספר לך את הסיפור הזה. העבודה איתך הייתה כייפית והיה לי מאוד מעניין."

הנכדה מאיה: "היה לי מאוד מעניין לשמוע את הסיפור והיה לי כיף כל שבוע להיפגש ולעשות פעילויות, לשמוע את הסיפורים של כולם. כל שבוע חיכיתי להיפגש עם כולם, לשבת איתך, לעבור פעילויות ולתעד הכל גם במחברת."

מילון

אולפן
לימוד השפה העברית

ציטוטים

”עלינו לארץ לפני 33 שנים וטוב לנו כאן. היה קשה בהתחלה אבל הכל הסתדר וטוב לנו“

הקשר הרב דורי