מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של אורה הדס

סבתא אורה בביקור בדובאי
סבתי ביום חתונתה
תחנות בחיי מילדות ועד היום

אורה הדס נולדה ב 13באוקטובר 1948 בליגניצה בפולין,  וגדלה בעיר ליגניציה  בפולין.

ההורים שלה נולדו  בפולין, והיא למדה בבית הספר העממי 54 בברוצלב בפולין.  בילדותה אהבה לטייל בנהר, אהבה גם ללכת למוזיאונים, ובחורף אהבה לצאת לקטוף פטריות, כל חופש גדול הייתה בקייטנה כחודש ימים. שבועיים בים, ושבועיים בהרים.

בכיתה ב' עלתה לארץ והייתה בצופים בשבט דן. כיום היא שומרת על קשר עם חברותיה מהילדות, בילדותה אהבה את כל החגים, כיוון שהיה חופש מבית הספר. בילדותה מאוד אהבה  לאכול פלאפל, רגל קרושה וגפילטעפיש של אמא שלה.

הים היה חלק גדול מהחיים שלה, והיא מאוד אהבה לשחק ולהסתכל על הסרטנים, כיום היא מספרת שחל שינוי גדול בטבע מאז שהייתה ילדה.

כנערה, למדה בתיכון בבת ים, שקראו לו תיכון עירוני א' והיום קוראים לו תיכון החשמונאים. היא אהבה לשמוע את ה"ביטלס" (להקת החיפושיות) שהיו בתחילת דרכם. זה היה פשוט נפלא. היא זוכרת את תקופת התיכון כתקופה טובה מאוד, כשהייתה רשגדי"ת בצופים. היא זוכרת טיולים רבים בטבע, לנגב לגליל וכו'. היא זוכרת שהים היה מוטיב מרכזי בחייה. בת ים הייתה אז עיר אחרת והם היו הולכים לים. כמעט בכל החודשים בשנה.

יש לה מחברת זיכרונות מסוף כיתה ח', שעדיין משמח אותנו לקרוא את מה שכתבו לה החברים. לדוגמה: אחת הבנות כתבה לה " תודה שעזרת לי באנגלית, ועזרת לי לפתור תרגילים במתמטיקה כמוך"

המורה לאנגלית כתבה לה באנגלית " אם אתה לא יכול להיות שיח או עץ אשוח, על שיא ההר, אז תהיה שיח בעמק, אבל את יכולה וצריכה להיות שיח על פסגת ההר ".

בצבא היא שירתה בבירנית, והייתה בגרעין דקל ב' בנח"ל, שם הכירה את בעלה.

לאחר הצבא,  הכירה את ישי בעלה בתנועת הצופים, הם באו למחנה עבודה בדגניה והיא עבדה עם ישי בכרם. מאוחר יותר נפגשו בצבא, הוא היה המקשר של הגרעין שלה ,ואחרי שנה הם נהיו חברים. היא למדה ביולוגיה בתואר הראשון, בתואר השני למדה מיקרו ביולוגיה, ותוך כדי התואר התחתנה עם ישי ב-1972.

שנה אחר כך פרצה מלחמת יום הכיפורים, כשהיא היתה בהריון  מתקדם עם דין בנם הבכור, ישי גויס למלחמה, ולכן לא היה בלידה. כשדין נולד הוא קיבל שחרור לעשרים וארבע שעות, ובא לראות אותו בבית החולים, ונשאר לברית.

באותה שנה היא החלה לעבוד במעבדה לחקר הכנרת, מטעם חקר ימים ואגמים לישראל. אחרי שלוש שנים החלה לעשות דוקטורט, אותו סיימה לאחר ארבע שנים. בשנים אלו נולדו לה שני ילדים. ב1978 נולד בנה השני און וב1982 נולדה בתה הקטנה לי, שנולדה במלחמת לבנון הראשונה, שגם אז ישי גוייס, והיא ילדה לבד.

בהמשך עבדה כמורה בבית ירח, וגם כמחנכת כיתות י"א י"ב, לפי דרישת הקיבוץ. זה מאוד פגע בקריירה שלה. בסוף 1986 חזרה לעבוד במעבדה לחקר הכנרת, שם עבדה כשלושים שנה, כמדענית וחוקרת בכירה. היא הגיעה עד לדרגת א' פלוס, שזה מקביל לפרופסור מלא באוניברסיטה. כל התארים שלה הם מהאוניברסיטה העברית. היא עסקה במחקרים של: אקולוגיה מיקרוביאלית של הכנרת, מסלולים ביוגיאוכימים ,למשל חיזור סולפט,  מחזור החנקן וקיבוע חנקן, ובפיזיולוגיה של אצות כחוליות. בנוסף עסקה גם ביחסי גומלין בין חיידקים, ועסקה גם בניטור מי הכנרת, ואינדיקטורים לזיהום צואתי בכנרת.  הייתה לה קריירה נהדרת ובמהלכה יצאה לשלושה שבתונים בחו"ל.

כיום לאחר שיצאה לפנסיה היא לומדת ב"ביתנו", כל מיני שיעורים בכל מיני תחומים. בתקופת הקורונה למדה גם בזום. בנוסף היא נפגשת עם חברים וחברות ונהנית לדבר ולבשל יחד. בשבתות כל ילדיה ונכדיה באים לדגניה, והיא מבשלת להם ארוחה נהדרת.

הזווית האישית

סבתא אורה הדס, יחד עם הנכדה ירדן אבירן, והתלמידים רומי הימדי וגיא אלתר, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מול גלעד, בהובלת המורה גדי נחום ב תשפ"א – 2022.

מילון

רשג"ד
ראש גדוד בתנועת הצופים.

ציטוטים

”המורה לאנגלית כתבה לה באנגלית " אם אתה לא יכול להיות שיח או עץ אשוח על שיא ההר אז תהיה שיח בעמק, אבל את יכולה וצריכה להיות שיח על פסגת ההר “

הקשר הרב דורי