מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור השם שלי – שטערנא שרה

סבתא שטערנא שרה
סבא מנחם מענדל וסבתא שטערנא שרה
תשובת הרבי הייתה: "לא נותנים שם של רבי / רבנית עם שם אחר"

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי סבתא שטערנא שרה מספרת לנכדתה מנוחי פרדקין.

שמי שטערנא שרה דייטש. נולדתי בשנת תשט"ז, 1956, להוריי שלום מענדל ובתיה קלמנסון. שמי שטערנא שרה הוא על שם הרבנית שטערנא שרה אשת האדמו"ר הרש"ב ואמו של האדמו"ר הריי"צ. יש לי שש אחיות ושני אחים, אני החמישית במשפחתי, ארבעת אחיותיי הגדולות ממני נקראו בשמותיהן של הסבתות שלי שנפטרו בשואה.

נולדתי במומורוסי שבצרפת, מומורסי היה מקום, שבו גרו יחד כל המשפחות החב"דיות שיצאו מרוסיה לאחר מלחמת העולם השנייה והגיעו לצרפת.

לאחר מספר שנים, כשהייתי בגיל חמש עברנו יחד עם משפחות חבדיות נוספות לעיר אוברוויליע הסמוכה לפריז. כשהגענו לא היה שם אף מוסד דתי, לא היה בית ספר, לא היה גן ולא בית כנסת. בעקבות הוראת הרבי אבי ז"ל קנה מיד שטח קטן, ששימש בעבר אורווה של סוסים. הוא שיפץ את המקום, והקים את "קהילת שניאור" על שם האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן. הם החלו לערוך פעילות עם יהודי אוברוויליע, במסגרתה הקימו גן ילדים, בית ספר שנקרא בשם "שניאור" ומוסדות נוספים. כמו כן הקימו קעמפ בשם "גן ישראל" בהוראה מפורשת של הרבי. אבי היה שליח הרבי ורב קהילת "שניאור" בעיר אוברוויליע בצרפת.

מגיל חמש וחצי נסעתי ללמוד בבית ספר "בית רבקה" בעיר יער שבצרפת, שהיה במרחק של שעתיים נסיעה, כי עדיין לא הוקמו מוסדות החינוך היהודי. ומכיוון, שלא הייתה אפשרות להסיע אותי לבית הספר יום יום הלוך ושוב! נשארתי ללמוד לישון בפנימייה. וכך מגיל חמש וחצי יצאתי מהבית ובכל ימות החול נשארתי בפנימייה.

אחת לשבועיים לקראת שבת הייתי חוזרת הביתה, לאווירה החמה והאוהבת. מאוד מאוד התגעגעתי למשפחה והוריי היקרים. בשבת אכלנו קוגל, וכמה פעמים בשנה אכלנו קרעפלאך. אהבתי לשחק בכדור אהבתי מאד מוזיקה אהבתי לשיר בחליל ולרקוד.

רק לאחר שסיימתי את לימודיי בסמינר חזרתי לאוברוויליע, הייתי מורה בבית הספר שאבי הקים, במוסדות "שניאור", במשך עשר שנים ואחר כך מוניתי למנהלת בית הספר.

בחופשת הקיץ, טסתי לאמריקה. נשארתי שם שלושה חודשיים, שם הכרתי את בעלי, החסיד הרב מנחם מענדל דייטש הי"ד, שהיה דור שביעי לאדמו"ר הזקן. בחודש אדר כבר התחתנו… הרבי הורה לנו לגור בצרפת. הגענו לאוברוויליע, שם בעלי עמד בראש מוסדות החינוך "אור שניאור". במשך עשרים וחמש שנה הוא ניהל, פיתח והרחיב את בית הספר ואת מוסדות שניאור.

בשנת תשנ"א 2001 עלינו לארץ.

סיפור שמי – שטערנא שרה

כשנולדתי הייתי הבת החמישית במשפחה, אבי רצה לתת לי שם של רבנית ובנוסף, גם שם של דודה. לפני נתינת השם, אבי שלח מכתב לרבי ושאל אותו, האם אפשר להוסיף לשם של הרבנית גם את השם של הדודה?

תשובת הרבי הייתה: "לא נותנים שם של רבי / רבנית עם שם אחר" (כרך י"ב מכתב דכ"ח)

לכן קוראים לי רק שטערנא שרה בלי שום הוספה.

הנכדה מנוחי

תמונה 1

הזוית האישית

מנוחי: סבתא, מאוד נהניתי לשמוע איך חיית פעם. את נותנת לי השראה גדולה איך התמודדת בכל הקשיים והצלחת!! מאחלת לך הרבה בריאות ונחת.

מילון

אדמו"ר הרש"ב
רבי שלום דובער שניאורסון - האדמו"ר הרש"ב (כ' חשוון תרכ"א (5 בנובמבר 1860) - ב' ניסן תר"פ (21 במרץ 1920)) הוא האדמו"ר החמישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, בנם של רבי שמואל (האדמו"ר המהר"ש) ורבקה שניאורסון. ייסד את ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש, אם ישיבות חב"ד בעולם.

האדמו"ר הריי"צ
רבי יוסף יצחק שניאורסון - האדמו"ר הריי"צ (י"ב בתמוז תר"מ - י' בשבט תש"י) (בעגת חסידי חב"ד אדמו"ר הקודם ובמקור באידיש דעֶר פריעֶרדיקעֶר רבי) הוא האדמו"ר השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, בנו של הרבי שלום דובער (האדמו"ר הרש"ב) ושטערנא שרה שניאורסון וחמיו של הרבי מליובאוויטש. מנוחתו כבוד באוהל בבית העלמין "מונטיפיורי" ברובע קווינס שבניו יורק. ציטוט- ב"ה. זכינו להקים משפחה לתפארת, אשרינו, שאנחנו חסידים של הרבי.

ציטוטים

”ב"ה. זכינו להקים משפחה לתפארת, אשרינו, שאנחנו חסידים של הרבי.“

הקשר הרב דורי