מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור השואה של מאיר בוכריס

תמונה משפחתית
יהודים לובים ניצולי ברגן-בלזן
שמעון אבי ז"ל למד שחיטה כדי שנוכאל אוכל כשר

סיפור השואה של סבא מאיר בוכריס 

סבא מאיר בוכריס נולד בשנת 1939, בעיר סוסה, שבתוניסיה.  מספר לנכדו מאיר בוכריס את סיפור השואה שלו

שואת יהודי לוב

הגרמנים נכנסו לתוניס דרך לוב וכבשו את טוניס אחי הגדול יעקב נלקח לעבודות פרך לבניית תנורי השמדה ויתר האחים( עוד 3 אחים ניסים, אברהם, ושמואל) נלקחו מבית הספר לניקוי מכוניות צבאיות של הצבא הגרמני. והתחילו לאסוף את היהודים לעבודות פרך. היה שיח ערבי מוסלמי שלקח את משפחתי תחת חסותו לחוותו, חיינו שם כ – 3 חודשים.

שמעון אבי ז"ל למד שחיטה כדי שנוכאל אוכל כשר. החווה הייתה רחוקה מהעיר והייתה מקום סגור וחופשי כך שיכולנו להסתובב ללא פחד. בזמן זה הצבא האנגלי בראשות גנרל מונטגומרי, הביס את הצבא הגרמני בפיקודו של גנרל רומל.

לאחר השחרור משפחתי חזרה הביתה לחיי שגרה וגדלנו עד העלייה לארץ.

העלייה לישראל

בשנת 1952 באו שליחים מהסוכנות היהודית לעזור ליהודים לעלות לארץ ישראל.

משפחתי החלה את תהליך העלייה בחודש מאי בטוניס עלינו על אונייה שבמשך 24 שעות הפליגה למרסיי שבצרפת. שם שהיינו במחנה מעבר במשך שבועיים שם גרנו בצריפים שבכל צריף הצטופפו בתנאים קשים 50 נפשות, אולם השמחה והציפייה לעלות לארץ ישראל השכיחה מאיתנו את הקשיים הרצופים בדרך. משם עלינו לאונייה נוספת אשר במשך 7 ימים של טלטלה בים התיכן לקחה אותנו לארץ ישראל באוניית "ארצה" היינו כ- 400 עולים והיה מאד צפוף, אולם השתדלו מאד לטפל בנו בדרך למרות הקושי.

בשעה טובה הגענו לנמל חיפה בתאריך  3.6.1952

בשעת לילה מאוחרת על הסיפון של האונייה של העולים עמדו כשעיניהם רואות מרחוק את אורות העיר חיפה כולם עומדים עם דמעות בעיניים ומחיאות כפיים ושרים הבה נגילה ושירים נוספים בעברית ובצרפתית.

משפחתנו
תמונה 1
העשרה 
שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה לוב היו קיימות שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת במחוז טריפוליטניה המערבי הגובל בתוניסיה, ובעיקר בבירתו טריפולי. והשנייה במחוז קירנאיקה המזרחי הגובל במצרים ובעיקר בבירתו בנגאזי. במהלך השואה נספו יהודים רבים, אלו שניצלו חיו בתנאים מחפירים ולרוב סבלו מעוינות מצד שכניהם הערבים, עד אשר עלו לארץ ישראל (מרביתם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל)."
 
ויקיפדיה
 תשע"ו

מילון

שואת יהודי לוב
שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”שמעון אבי ז"ל למד שחיטה כדי שנוכאל אוכל כשר“

הקשר הרב דורי