מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור השגחה פרטית בזכות החנות הנעולה

הסבתא פנינה ונכדתה טליה
הסבתא פנינה בצעירותה.
ביום בהיר אחד כשירדה סבתי כהרגלה למכולת, היא ראתה שהחנות נעולה

שמי טליה גדז' ואני רוצה לספר לכם סיפור שסבתי פנינה שלומי (לבית מעברי) סיפרה לי.

סבתי, פנינה, נולדה בשנת 1957, בישראל בעיר רחובות. יש לה שתי אחיות וגם הן נולדו בארץ.

סיפורה אירע כשהיא הייתה בגיל 12, לפני 48 שנים, בשנת 1969.

לאימא של סבתי [סבתא רבה שלי] הייתה חנות מכולת, שהייתה ממוקמת מתחת לביתם. וסבתי אהבה מאוד לרדת מידי יום אל אמה ולעזור לה בחנות, או לקחת איזה חטיף או ממתק לעצמה. ביום בהיר אחד כשירדה סבתי כהרגלה למכולת, היא ראתה שהחנות נעולה, כנראה ככה ה' רצה, אלא, הייתה זאת השגחה פרטית ממש.

באותו רגע היא שמעה צעקות, היא לא הצליחה לקלוט, מאיזה כיוון? היא נבהלה מאוד, ולא הבינה מה אירע פה?! אבל להישאר אדישה, ולא לעשות כלום אי אפשר.  היא החליטה לחפש את כיוון הקול, כשהיא כולה מבוהלת, מפוחדת וחיוורת כסיד. ככל שהיא התקרבה למקום ממנו נשמע הקול, הלך הקול ונחלש כאילו כבר נגמר הכוח או…

מאחורי הבית היה מחסן גרוטאות עם המון "הפתעות", ומשם כל הרעש והבהלה?

בתוך המחסן הקטן והישן ראתה סבתי, פנינה, מקרר קצת שבור, ונזכרה שבאחת הפעמים, אבא סיפר לה שלגעת בו אסור!! מכיוון שאם מישהו נכנס או מתחבא בתוכו לצאת הוא בכלל לא יכול! הוא נעול מבחוץ ומבפנים. ולפתוח אותו רק מבוגר יכול ומסוגל.

אבל אביה לא היה באותו זמן בסביבה אז היא ניסתה בכוחות עצמה לפתוח, בכל מיני אפשרויות. אבל היא באמת לא הצליחה, עד שהיא שמעה מישהו מתקרב. היא ביקשה ממנו עזרה דחופה ומהירה, כי מישהו תקוע במקרר. הוא הגיע מהר לעזור, וב"ה הוא הצליח אחרי מאמצים מרובים לפתוח את המקרר.

ומה הפלא?! לסבתי הייתה הרגשה שהצעקה הזו מוכרת לה, זה בעצם היה בן דודה, היא הצילה אותו ממוות. הוא היה על סף… מהר מאוד הזעיקו אמבולנס. הוא כבר היה כחול לגמרי ובלי אוויר! מזל שהיא הייתה שם, כדי להציל את את חייו ממוות. ובזכות סבתי הוא ניצל וכיום הוא חי ונושם.

הזוית האישית

זה סיפור של השגחה פרטית שסבתי ירדה למכולת, והיא הייתה סגורה ובזכות זה היא זכתה להציל את בן דודה!!

מילון

השגחה פרטית
או ההשגחה העליונה) הוא אחד הרעיונות המרכזיים ביהדות, הקובע כי הקב"ה משגיח על הבריאה אותה ברא. הבעל שם טוב בתורת החסידותהוסיף והדגיש את רעיון "ההשגחה הפרטית", הקובע שהשגחת ה' על הבריאה היא על כל פרט ופרט; ובנוסף, שלכל פרט ופרט יש משמעות וחלק עיקרי הנוגע לתכלית הבריאה כולה.

ציטוטים

”בכל רגע ה' משגיח על כל ברואיו.“

הקשר הרב דורי