מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא מוסיה ברזילאי

סבתא, סבא ואני בבת מצווה שלי
סבתא בנערותה - נערה יפה
מרוסיה לארץ ישראל

שמי מוסיה ברזילאי נולדתי ב1944 ברוסיה.

מאז שאני זוכרת את עצמי אמא שלי הייתה מאוד דתיה ושומרת מצוות. היא כל הזמן חלמה לעלות לארץ ישראל. בגלל היריבות בברית המועצות אי אפשר היה לצאת מהארץ. היינו נתונים במאבק והיו עלינו המון איסורים, עד שדיברנו עם הדרגים היותר גבוהים, ונלחמנו רבות, ולבסוף קיבלנו אישור לעלות לארץ ישראל.

לאחר מלחמת העולם השנייה ברית המועצות הייתה אחת משתי מעצמות-העל בעולם (יחד עם ארצות הברית). בברית המועצות שלטה המפלגה הקומוניסטית ושיטת הממשל הייתה ריכוזית, אף כי ניתנו סמכויות מסוימות גם ל-15 הרפובליקות דוברות-הרוסית שמהן הורכבה המדינה.

ברית המועצות הייתה למנהיגת הגוש המזרחי-סובייטי בעולם. היא הוקמה ב-30 בדצמבר 1922 בעקבות ניצחון הצבא האדום במלחמת האזרחים ברוסיה, כאיחוד בין רוסיה הסובייטית לרפובליקות הסובייטיות של עבר הקווקז, אוקראינה הסובייטית, ובלארוס הסובייטית, שהוקמו אף הן בזמן המלחמה, והתקיימה עד להתפרקותה הסופית ב-25 בדצמבר 1991. בשטחים שהשתייכו לברית המועצות חיים כ-100 עמים שונים.(ויקיפדיה)

בתחילה נסענו ברכבת מאוקראינה לאוסטריה, ומאוסטריה טסנו לארץ ישראל. אחרי שעלינו (זה היה לפני מלחמת יום כיפור) למדתי לדבר עברית באולפן, ואחרי כמה זמן התקבלתי להיות אחות מילדת בבית החולים רמב"ם. רמב"ם – הקריה הרפואית לבריאות האדם, הידוע גם בשם "המרכז הרפואי רמב"ם" ובקצרה "רמב"ם", הוא המרכז הרפואי הגדול ביותר בצפונה של ישראל. רמב"ם הוא בית החולים השלישוני היחיד באזור. זהו בית חולים אוניברסיטאי, המקיים קשרים הדוקים עם הפקולטה לרפואה של הטכניון, ומשמש מתקן ההוראה הקלינית העיקרי של הפקולטה. (ויקיפדיה).

הייתה גאווה גדולה להיות בארץ ישראל. באוקראינה הייתה המון אנטישמיות, ובישראל הייתי עם ראש מורם. ברגע שהגענו לארץ ישראל נקלטתי מאוד טוב, החיים שלי השתפרו, החיים הטובים בישראל גרמו לכך שהזיכרונות מהחיים באוקראינה היו יותר קלים עבורי.

הסתכלתי על העתיד ולא על העבר. כשעליתי לישראל, כבר היה לי בן אחד – אבא שלך, ובישראל נולדה לי עוד בת – הדודה שלך.

הזווית האישית

איה: זו הייתה הזדמנות עבורי ללמוד מקרוב את סיפור העלייה של סבתא שלי.

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הייתה גאווה גדולה להיות בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי