מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא רבתא שלי חנה לייב ז"ל

סבא שולה מספרת בבית ספרי
סבתא שולה מקבלת תעודת הערכה
סבתא שלי שולה מספרת על אמה, חנה לייב ז"ל

שמי נופר רובין, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סיפורה של סבתא רבתא חנה לייב, באמצעות סבתא שולמית רובין שמספרת לי את סיפור חייה של אימא שלה.

חנה לייב ז"ל

שם משפחתה של סבתא שלי לפני הנישואין היה לייב. אני מספרת בעבודתי על סבתא רבתא שלי חנה לייב. סבתא נולדה בגרמניה בכפר שקרוב לגבול הולנד, בגיל שלוש היא ומשפחתה עברו לעיר הגדולה דיסלרודף שבגרמניה.

אימא של סבתא חנה נפטרה אחרי שילדה את סבתא חנה. לאחר פטירתה של אימא שלה, אביה התחתן עם אישה אחרת ונולדה להם בת נוספת. סבתא חנה גדלה אצל סבתה (אימא של אבא של סבתא חנה) בכפר קטן. לאחר שסבתה נפטרה היא חזרה לגור אצל אביה עם אמה ואחותה החורגת שגרו בעיר הגדולה דיסלרודף שבגרמניה.

לאחר שהיטלר עלה לשלטון ומלחמת העולם השנייה החלה, סבתא רצתה לעלות על הרכבת האחרונה של תנועות הנוער המובילות לישראל. סבתא חנה רצתה לקחת איתה את אחותה החורגת לישראל, אבל האימא החורגת שלה לא נתנה לה לקחת את אחותה. וכל משפחתה, אביה, אימא החורגת ואחותה החורגת נספו בשואה חוץ ממנה, שהצליחה לעלות על הרכבת האחרונה שקיבלה אישור לעלות לישראל.

כך ניצלה סבתא חנה מאימת השואה.

סבא וסבתא ובניית המשפחה

בגיל שבע עשרה, עלתה לארץ וגרה בתחילה בכמה קיבוצים. בשנת 1942 עברה לירושלים ולמדה בבית הספר לאחיות בבית ספר ויצ"ו בירושלים. בשנת  1944 סבתא חנה התחתנה עם סבא חיים. הם הכירו בתקופה שסבא היה בצבא הבריטי ושירת בלוב.

יום אחד הגיע במפתיע אליה לירושלים אמר לה שקיבל חופשה ל 48 שעות כדי להתחתן. את החתונה ארגנו אנשי הקהילה שבה גרו. מיד לאחר החתונה חזר סבא חיים לצבא. שנה לאחר מכן נולד בנם הבכור אלחנן, ושנה אחר כך עברו לגור בנתניה, שם נולדה סבתא שולמית ב 18.1.1950 בבית החולים הלל יפה שבחדרה. לאחר שמונה שנים נולדה עוד בת בשם אילנה. כשסבתא שולמית הייתה בגיל עשר, אביה נהרג במלחמה.

הזוית האישית

נופר: מאוד נהנתי לעשות את התכנית, למדתי הרבה דברים חדשים של סבתי חנה. כמו שהיא נסעה ברכבת האחרונה שקיבלה אישור מהבריטים להגיעה לישראל, שהיא וסבא יכלו להתחתן תוך 48 שעות ושלמדה אחיות בויצ"ו ירושלים.

מילון

השואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945.

ציטוטים

”המשפחה נספתה, חוץ מסבתא רבתא שלי, שהצליחה לעלות על הרכבת האחרונה שקיבלה אישור לעלות לישראל“

הקשר הרב דורי