מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא ליליאן ממרוקו

תמונה של סבתא עם הנכדות במפגש רב דורי
במפגש מאכלים בקשר הרב דורי
העלייה של סבתא ליליאן

נולדתי במקנס שבמרוקו. בגיל 14 עברנו לצרפת בעקבות כך שהוריי ראו שהערבים מתחילים לפגוע ביהודים. הם עברו לצרפת ושם למדתי בפנימייה. לאחר 7 שנים אמי רצתה לעלות לארץ ישראל, אז עלינו. זה היה מאוד מרגש וגם שונה מציפיותינו הכול היה נורא קטן. שדה התעופה, והכול היה נורא שונה מצרפת, בצרפת הכול היה גדול ובארץ ישראל היה קטן יותר.

בשדה התעופה חיכו לנו כל הדודים, זה היה בשנת 1970, עליתי עם אחותי ועם הוריי כי שאר אחיי ודודיי עלו כבר לארץ בשנת 1948 מאוד התרגשנו לפגוש אותם, לא הכרתי אותם לפני כן. נסענו לאחותי כי עדיין לא קיבלנו את דירתנו בקרית שמואל. גרנו ברחוב שפירא, אז זה היה נורא חדשני, היום ישן שם מאוד.

היו קשיים בעלייה, לא ידענו לדבר בעברית ואימי, לא מצאה עבודה. אבל אבי, שידע קצת לדבר ב"ה מצא עבודה. ואני ואחותי הלכנו לאולפן. שם למדנו עברית, וטיילנו כדי שנכיר את הארץ, אני זוכרת שהיה לנו קשה בעיקר לדבר, השפה שונה מצרפתית ומרוקאית. אבל ב"ה פגשנו והכרנו חברים שהיו איתנו במרוקו וזאת הייתה הרגשה נורא "כיפית" שלא היינו לבד, היו איתנו משפחה וחברים שליוו אותנו ועזרו לנו להתאקלם. ומאוד שמחנו לפגוש אותם, והרגשנו שאנחנו לא לבד.

באותה השנה גם הכרתי את בעלי. חברתי הכירה לי אותו ובנוסף בזמן שהוא נסע לחתונה בצרפת גם אח שלי נסע לשם, אחי פגש אותו וסיפר לו שבדיוק הוריו ואחיותיו עלו לארץ והם נמצאים בקריית שמואל (איפה שהוא גר). אז אחי אמר לו שימסור להם דש. לאחר כמה ימים הוא חזר לקריית שמואל, מסר להם ד"ש והכיר את סבתי, הם התאהבו והתחתנו, וב"ה ילדו 3 ילדים. יפית (אמא שלנו), סימון ואבי. סבא שלנו, יום טוב, נפטר לפני בערך 14 שנים.

מאכל מסורתי

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, המשתתפים יצרו ספר מתכונים לכבוד חג החנוכה, מתכונים שעוברים מדור לדור. סבתא הכינה לנו "מטוואה" – פירוש המילה הוא "מקופל" המאפה מקופל מספר בפעמים בצורה מיוחדת שנלמדת ועוברת מדור לדור. כששאלנו את סבתא מדוע בחרה להכין מטוואה ענתה: "אני אוהבת להכין את המאפה הזה, זה מזכיר לי את בית אמי , היא הייתה מכינה לנו כמעט כל יום, זה היה ארוחת אחר הצהריים שלנו".

 

תמונה 1

הספר הדיגיטלי של סבתא ליליאן והנכדות מיטב ורוני

במסגרת שיתוף הפעולה של תכנית הקשר הרב דורי עם "ענק של ספרים", הנכדות מיטב ורוני יחד עם סבתא, יצרו ספר דיגיטלי המבוסס על סיפורה סבתא ליליאן.

קישור לספר הדיגיטלי: "סיפור העלייה של סבתי / מיטב ורוני הלוי"

תמונה 2

הזוית האישית

הנכדות מיטב ורוני: העמקנו את הקשר עם סבתנו למדנו את סיפור חייה ונהנינו מאוד.

מילון

אולפן
בית ספר ללימוד עברית לעולים חדשים

ציטוטים

”הכול היה נורא קטן. שדה התעופה, והכול היה נורא שונה מצרפת, בצרפת הכול היה גדול ובארץ ישראל היה קטן יותר“

הקשר הרב דורי