מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא חנה כרמי

סבתא ואני
סבתא בצעירותה
קצת על סבתא

סבתא שלי חוגגת 70 בחודש הזה (מאי 2021), היא גמלאית, תושבת חיפה. עד שיצאה לפנסיה עבדה כמנהלת חשבונות. סבתא שלי נשואה 51 שנה לסבא שלי אורי, שהכירה אותו בגיל 15 וחצי. בגיל 19 הם התחתנו, כאשר סבא שלי השתחרר מהצבא.

סיפור העלייה

סבתא שלי נולדה ברומניה הקומוניסטית, בת יחידה להורים ניצולי שואה. סבתא שלי הייתה תלמידה מצטיינת ובסוף כל שנה קיבלה הצטיינות. בשנת 1965, כשהייתה בת 14, סבתא שלי ומשפחתה עלו ארצה במטוס. רגע העלייה והקליטה בארץ עבור משפחתה היה רגע מאוד קשה וטראומתי, הם לא ידעו לדבר את השפה ולא היו אולפנים ללמוד. הילדים היו לועגים לסבתא שלי והיא לא הבינה אותם ובכתה המון.

באותה תקופה היה למשפחתה קשה למצוא עבודה ולקנות בית. הם התגברו על כל הקשיים בזכות המוטו של סבתא שלי בחיים שמלווה אותה תמיד: לא לוותר ולקחת את החיים באופטימיות.

הזוית האישית

סבתא חנה: אני חושבת שמאוד חשוב שנכדיי יידעו על עברי ויעבירו זאת גם לדורות הבאים, על הקשיים שחוויתי ואיך הקושי הזה חישל אותי והפכתי למי שאני היום רק בזכות זה.

נגה: היה לי מאוד מעניין לשמוע סיפורים על עברה של סבתא שלי, מאז שהייתה ילדה ועד היום. גיליתי שבהרבה דברים אני ממש דומה לה וזה עושה אותי שמחה ומאושרת שיש לי כזו סבתא שאני הכי אוהבת.

מילון

רומניה הקומוניסטית
המפלגה הקומוניסטית הרומנית היא מפלגה שהתפתחה מתוך המפלגה הסוציאליסטית הרומנית בשנת 1921. כמפלגה קומוניסטית נרדפה על ידי השלטונות ברומניה בין שתי מלחמות העולם, הוצאה אל מחוץ לחוק וחבריה נכלאו, או נמלטו לברית המועצות.

ציטוטים

”תמיד לא לוותר ולקחת את החיים באופטימיות“

הקשר הרב דורי