מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא חנה ביתן

עומר וסבתא חנה בביתה
סבתא חנה בטיול באזור איילון
העלייה באונייה הרעועה

שמי נועם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייה של סבתי, חנה במאגר המורשת של התכנית.

לפני העלייה לארץ, סבתא חנה גרה בעיירה על וואד סוף (או סוף בקצרה) הנמצאת קרוב לעיר הבירה אלג'יר בארץ אלג'יריה, בילדות הייתה הולכת לבית ספר ללמוד בזמן שהסבא שלה עבד. סבה היה צורף תכשיטים ואמה הייתה מבשלת לאנשים. הם היו חוגגים את חגי ישראל כהלכתם ובפורים הם היו מסתובבים בין הבתים ואומרים: "פורים שמח" בזמן שהמשפחות היו מביאות להן דמי פורים.

העלייה לארץ

אנשי הסוכנות היהודית בישראל היו מספרים לאנשים באלג'יריה על נפלאות ארץ ישראל וזה מה שגרם לסבתא שלי לרצות לעלות, אז הם מכרו את שטחיהם בשביל לקבל כסף שישאפשר להם לקנות מהסוכנות אישור עלייה.

כאשר הם קיבלו את האישור הסוכנות באה ולקחה אותם באוטובוסים מהעיירה על וואד סוף לכיוון העיר ביסקרה שבאלג'יריה שהייתה כבושה על ידי הצרפתים, ומשם הם נסעו לעיר הבירה אלג'יר לעצירה של כמה ימים, בימים אלו הם לנו בבית מלון.

מאלג'יר הם נסעו למרסיי ועצרו לעוד כמה ימים, רק שהפעם הם לא ישנו בבית מלון או אפילו בבית, אלא בצריפים תוך שהם ישנים על הרצפה וכמה משפחות הצטופפו לצריף אחד. האוכל היה מועט וניתן בתקציבים מסוימים כך שכל משפחה הייתה צריכה לבוא עם כרטיס ואם הם היו צריכים ללכת לשירותים הם היו צריכים ללכת החוצה לשירותים חיצוניים.

כאשר הם עזבו את מרסיי הם הפליגו באונייה מוזנחת כל כך עד שאפילו כלבים הקיאו בה, נסיעה זו ארכה 24 שעות.

הם עגנו בעיירה שסבתי אינה זוכרת את שמה ומשם הפליגו באוניית דקר לנמל חיפה. בזמן ששטו הם שרו שירים ורקדו מכיוון שהם זכו לעלות לארץ ישראל.

חייה של סבתא חנה במעברה

במעברה בישראל סבתי חייה בצריף פח בבית שמש עם מיטה מברזל ומזרון העשוי מקש, הם בישלו על פתילייה, אכלו על שולחן קטן וישבו על שרפרפים. המים והשירותים גם היו רחוקים.

הזוית האישית

נועם הנכד המתעד: היה לי מאוד מהנה ללמוד על סיפור עלייתה של סבתא שלי ואני מרגיש שזה חיזק את הקשר בינינו.

מילון

על וואד סוף
עיר באלג'יריה, המצויה כשש-מאות קילומטרים מדרום מזרח לבירה אלג'יר, סמוך לגבול עם תוניסיה

אלג'יריה
אלג'יריה, או בשמה המלא: הרפובליקה האלג'יראית הדמוקרטית העממית, היא המדינה הגדולה בשטחה באפריקה ובעולם הערבי. אלג'יריה גובלת בצפון – בים התיכון, בצפון-מזרח – בתוניסיה, במזרח – בלוב, בדרום-מזרח – בניז'ר, בדרום-מערב – במאלי ובמאוריטניה ובמערב – במרוקו. בירתה של אלג'יריה היא אלג'יר. כמעט כל האלג'יראים הם מוסלמים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האוכל היה מועט וניתן בתקציבים מסוימים כך שכל משפחה הייתה צריכה לבוא עם כרטיס“

הקשר הרב דורי