מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של הלן

הלן, נטע, שחר ומעיין בפעילות משותפת
הלן בחתונתה, בגיל 20
איך עלתה לארץ, התמודדה עם קשיים ולמדה לחיות בארץ.

הלן נולדה בשנת 1935 בצרפת ועלתה לארץ בשנת 1956. היא עלתה עם בעלה ועם התינוקת שלהם, שהייתה אז בת חצי שנה, בחודש ספטמבר 1956. הם הפליגו בספינה בשם "פאצ'ה" (ספינה איטלקית), ולאחר ארבעה ימים של הפלגה הגיעו לישראל בחמש בבוקר. היא זוכרת שהיה שם נוף יפה של נמל חיפה וראו את הכרמל.

כשהגיעו לארץ, לאחר קליטה הם נסעו בתוך תכולה של משאית יחד עם עוד 15 איש בערך מלבדם. הם התחילו לנסוע לגן יבנה במשך שלוש שעות והגיעו בערב. בזמנו הכל היה שם מלא בקוצים והיו אנשים שלא רצו לרדת מהמשאית. שמו אותם במעברות מפח אבל היה להם מזל: אח של בעלה, שכבר גר בארץ, בא ואמר להם ללכת לקחת את הזכויות שלהם, אז הלכו ותבעו את זכויותיהם ועברו לגור ברחובות.

הלן זוכרת את המלחמה על סיני, ואת הפחד ללכת עם בתם התינוקת למקלט. בשנת 1958 נולדה בתה השנייה ברחובות. הלן זוכרת שהייתה מפקידה את רונית התינוקת אצל הוריה שבאו לבקשתה מפריז, כי נאלצה לעזור לבעלה לעבוד בחנות הפירות והירקות. לאחר ארבע שנים ברחובות, עברו לגור ברכסים (ליד קרית טבעון) ליד משפחת בעלה.

כיום, להלן יש חמישה ילדים: ארבע בנות ובן, 19 נכדים ו-12 נינים. היא גרה עכשיו (שנה לאחר מות בעלה), בהושעיה, ליד אחת מבנותיה. הלן נוהגת להתנדב בגן בישוב ולבלות בסביום ובמועדון בהושעיה.

הזוית האישית

נטע, שחר ומעיין: היה לנו מאוד כיף לעבוד עם הלן. היא הייתה נחמדה אלינו והתעניינה בנו, שיתפה בשמחה בסיפוריה ותמיד נראתה שמחה.

מילון

פאצ'ה
אונייה איטלקית שיצאה מחופי מרסיי בצרפת לישראל. האונייה העלתה יהודים רבים במהלך השנים, בין השאר - המסע של הלן נעשה באמצעותה שנת 1956.

ציטוטים

”הייתה מלחמה ואפילו לא הזמינו אותנו למילואים - כל כך היינו חדשים בארץ“

הקשר הרב דורי