מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בקזבלנקה של סבא יעקב פרץ

תל עכו ויקיפדיה
קהילה יהודית במרוקו - בית התפוצות
בסיפור תקראו דברים של העלייה שלעולם לא חשבתם שבן אדם יכול לעשות שהוא עולה לישראל ממרוקו

סבא יעקוב פרץ

סבי נולד בעיר קזבלנקה שבמדינת מרוקו בתאריך 8.8.1948.

הבתים במרוקו היו מאוד ישנים ועתיקים (דומים לבתים בעיר העתיקה בעכו). במרוקו חגגו את כל החגים היהודים ואף היה חשוב מאוד לקיים את כל מצוות החג הברכות והמנהגים.

בתקופת ילדותו של סבי לא היו חוגים וסדר היום היה פנוי. בשעות אחר הצהריים אהב לעזור לשכנים בקניות הבית שלהם. הוא למד בבית הספר "אוצר התורה" שישה ימים בשבוע כל יום במשך שבע שעות סה"כ למד שבע שנים ואת השנתיים האחרונות ללימודיו בבית הספר "תלמוד תורה" שנמצא בעיר "ספרו". מבין מקצועות הלימוד אהב במיוחד ללמוד את מקצוע הסנדלרות. בבית הספר הזה הינו בית ספר דתי, שבו למדו רק יהודים.

סבי הינו בנו של אליהו וחנינה פרץ. הוא ילד רביעי מביין אחד עשר אחים. אחיו הם: מימי, מוריס, אסתר (טיט) ז"ל, בבר, ציון, מקסים, מלכה, יפה, מרדוש ומומי בן הזקונים במשפחה. משפחתו משפחה חמה ומלוכדת עם קשר חם ואוהב. ההורים במשפחה תמיד דאגו לילדיהם ואמם הייתה האחראית על התבשילים והמטעמים ובמיוחד על ארוחות הערב המשפחתיות בהם היו נפגשים כל האחים וההורים בסיומו של יום. ילדותו הייתה תוססת במיוחד אך היה קשור מאוד להוריו ואחיו. כילד לא היו לו בקשות מיוחדות והחום ואהבה מהוריו סיפקו אותו. אהבתו הגדולה הייתה כשאימו הייתה מבקשת ממנו לקחת אוכל לאביו הדייג וכך היה "מנצל את ההזדמנות" ונשאר איתו לדוג. כאשר התבגר החל לעסוק בתחום אותו למד, הסנדלרות.

ובשנת 1963 עלה לארץ ישראל עם משפחתו. כשעלו ארצה התגוררו סבי ומשפחתו בעכו במעברת נפוליאון. בשנת 1969 התחתן עם סבתי ציפורה.

מעברת נפולאון

"בדרום העיר לרגלי תל עכו ("הר נפוליאון") – מעברת "גבעת נפוליאון". על תושבי העיר הערבים הוטל ממשל צבאי. במהלך שנות ה-50 וה-60 נבנו סביב עכו העתיקה שיכונים שנועד" (ויקיפדיה).

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של גל פרץ וסבא יעקוב פרץ.

לקריאה על קהילת יהודי מרוקו באתר בית התפוצות

 

מילון

מעברת גבעת נפולאון
בדרום העיר לרגלי תל עכו ("הר נפוליאון") - מעברת "גבעת נפוליאון". על תושבי העיר הערבים הוטל ממשל צבאי. במהלך שנות ה-50 וה-60 נבנו סביב עכו העתיקה שיכונים שנועדו

עכו
בשנת 2001 הוכרזה עכו העתיקה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. שבע שנים לאחר מכן, בשנת 2008, הוכרזו המקומות הבהאים הקדושים בחיפה ובגליל המערבי כאתר מורשת עולמית נוסף, וחלק מהם ובכלל זה המקום הקדוש ביותר לדת הבהאית – אל-באהג'ה, שוכנים בעכו ובסביבותיה. העיר היא האתר היחיד בישראל המופיע בשתי הכרזות שונות ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.

ציטוטים

”משפחתו משפחה חמה ומלוכדת עם קשר חם ואוהב“

הקשר הרב דורי