מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הישרדות

תמי ונויה בתוכנית הקשר הרב דורי
תמי בצעירותה
עלייתו של דוד פלאי לארץ, לפני מלחמת העולם השניה.

סיפור שסיפרה תמי שהם, מתנדבת בבית ספר פלגים ולשעבר מורה בו, לנויה קליין.

תמי נולדה בחיפה בשנת 1954. אביה עלה לארץ מהולנד, ואמה עלתה לארץ מגרמניה. שניהם עלו לחיפה בשנת 1934. הם למדו באותו בית ספר ושם הכירו.

תמי נשואה לאביב. הם גרים במשמר העמק ויש להם שלושה ילדים.

סיפורו של דוד פלאי

תמי מספרת: "אני תמי פלאי – שהם הבת של דוד פלאי שנולד ב-1914 בעיר אמסטרדם שבהולנד, להוריו מקס סולברג ואמו הלנה הופיין. כשהיה תינוק בן שלושה חודשים, אביו נפטר, ואמו גידלה אותו לבד, בעזרת המשפחה שלה. דוד אהב לשחק עם הכלב שלו, לחתור בסירה, ללכת לחוף ולבלות עם חברים. בגיל שש הוא התחיל ללמוד בבית הספר. המקצוע האהוב עליו ביותר היה ביולוגיה. בגיל שבע הוא חלה בדלקת קרום המוח וכמעט מת מהמחלה. כשהחלים התברר שיש לו פגיעה ביד ימין, שהיא היד הדומיננטית שלו. אבא החליט שמעכשיו הוא יעשה הכל עם יד שמאל, ושום דבר לא יעצור אותו. הוא בילה עם משפחתו וחבריו, חתר בסירת משוטים של המשפחה ולמד לשחות.

ב-  1933 עלה היטלר לשלטון בגרמניה. סבתא ליני  אמו של אבי (דוד) שלימדה חיילים גרמנים באמסטרדם אנגלית, שמעה מהם מה קורה והם הציעו לה לצאת מהולנד . המשפחה של בעלה המנוח התנגדה, אך ליני לא וויתרה וב-1934 יצאה עם דוד בן העשר לחופשה כביכול, אך בעצם היתה בדרך לפלשתינה דרך איטליה. עם הגיעם לחיפה, שם ליני קנתה דירה, היא רשמה את דוד לבית הספר הראלי ולימדה אנגלית.

בהמשך היא הכירה עורך דין בשם שלמה, התחתנה איתו, והוא אימץ את דוד ונתן לו את השם פלאי. דוד למד כמה שנים בבית הספר הריאלי, הדריך בצופים, אך אהב את הטבע, ועל כן עבר ללמוד בפנימייה חקלאית בפרדס חנה. שם התחבר לעבודות האדמה, ואף יצא לעבוד בקיבוצים. כשבגר לא היה יכול להתגייס לצבא, בגלל הנכות בידו והוא בחר ללמוד חקלאות ברחובות, ולהיות אגרונום. כשסיים ללמוד החליט דוד שעליו לעשות תפקיד משמעותי, והוא החל לעבוד בסוכנות. הוא נסע מטעמה ומטעם משרד החוץ, למדינות נחשלות כדי ללמד את התושבים, כיצד לפתח חקלאות באזור מגוריהם, חקלאות  שתוכל לכלכל ולפרנס אותם.

דוד ביקר במדינות רבות. אחת מהן היא אקוודור, שם חי עם האינדיאנים בגונגל, וכן בקוסטה ריקה, גווטאמלה, דומניקה, וגווטאמלה באמריקה הדרומית. הוא היה בתאילנד, סינגפור, פיליפינים וציילון באסיה, וגם במדינות רבות באפריקה. שם אפילו הוזמן על ידי מלך סווזילנד, להצטרף לחגיגת העצמאות הראשונה, ושם הציעו לו אישה במתנה (הוא כמובן סירב בנימוס).

סיפורו של חפץ

החפץ שתמי הביאה הוא:  טבעת להחזקה מפיות. הוא נוצר בהולנד בשנת 1894  .

הוא עשוי מכסף ונמצא בבעלותה. הטבעת ניתנה ביום החתונה של סבתא רבתא, וסבא רבא שלי. על החפץ יש חריטות של ראשי תיבות של המשפחה שלי B'H. הטבעת מסמלת איחוד של המשפחה שלי. המשמעות עבורי היא הקשר למשפחתיות בעבר ובעתיד

הזווית האישית

נויה: היה מאוד מעניין לעשות עם תמי את העבודה ולשמוע מימנה את הסיפור על אביה.

מילון

פלסטינה
ארץ ישראל – מכונה גם "פלשתינה" בשפות לועזיות

ציטוטים

”דוד אהב לשחק עם הכלב שלו, לחתור בסירה, ללכת לחוף ולבלות עם חברים.“

הקשר הרב דורי