מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הישרדותו בשואה של סבא רבא שלי – סבא בן ציון

בחתונתם של סבא רבא בן ציון וסבתא רבתא חיה
סבא רבא בן ציון בצעירותו
ההימלטות מהשואה והעצמאות במדינה החדשה

שמי נעה פלמר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מעלה למאגר המורשת סיפור המתעד את סבא רבא שלי ז"ל, אביה של סבתי מלכה, וכיצד שרד את תקופת השואה.

סבא רבא שלי, סבא בן ציון, נולד בוורשה, בירת פולין. כשהגרמנים כבשו את פולין הם הקימו גטו בו הצטופפו כל היהודים. סבא, שמקום המגורים שלו היה ברחוב מילא, נשאר בביתו ולשם הצטרפו עוד יהודים.

בגטו היה צפיפות, רעב ומחלות. הגרמנים לא הרשו ליהודים לצאת מהגטו. הגרמנים שלחו את היהודים למחנות עבודה ולמחנות השמדה. סבא הצליח לצאת מהגטו לברוח. אמו גיטה, אחותו חיה, גיסו פנחס ובתם התינוקת טרניה, נשלחו להשמדה בטרבלינקה ונספו.

סבא הצליח לברוח מהגטו. תפסו אותו ושלחו אותו ברכבת למחנה. סבא הצליח לקפוץ מהרכבת ולהימלט, אולם לאחר מכן נתפס, אך הוא התחזה לגוי ונשלח לאושויץ. אושויץ היה מחנה השמדה. הגרמנים חיפשו טכנאי מטוסים ומהנדסים כדי שיכשירו את המטוסים של הגרמנים להפצצות. סבא אמר שהוא טכנאי מטוסים (למרות שהוא לא היה) ונשלח לגרמניה – וכך ניצל.

לאחר המלחמה הגיע לבלגיה ועבד ב'גוינט (ארגון להצלת יהודים). וכשהתארגנה קבוצה לעלייה לארץ ישראל, הגיע לארץ ישראל בעלייה בלתי לגאלית באוניית המעפילים ביריה. הוא נתפס ונשלח למחנה המעצר עתלית.

לאחר מכן שוחרר והתגייס להגנה ומאוחר יותר התגייס לצה"ל שרק הוקם. במלחמת השחרור נלחם סבא רבא שלי על ירושלים ונלקח בשבי הירדני. בהסכם שביתת הנשק שוחרר ונישא לסבתא רבתא שלי – סבתא חיה ז"ל. נולדו להם ארבעה ילדים, ביניהם סבתא שלי, סבתא מלכה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר שבטי ישראל במודיעין-מכבים-רעות, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה תמר רון.

מילון

שיין מיידלע
ילדה יפה

ביריה (ספינת מעפילים)
ביריה הייתה ספינת מעפילים, שהגיעה לחופי ארץ ישראל ביוני 1946. נקראה על שם היישוב ביריה, שעמד במוקד פרשת העלייה לביריה שסימלה בתודעת רבים ביישוב את המאבק לעלייה חופשית ולהתיישבות חופשית של יהודים בארץ ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שנלמד מהדורות הקודמים ונלך בדרכיהם דרך אמונה וה' ועבודת העם והארץ“

”כשסבא בן ציון נולד, הרבי ממוז'יץ הוסיף לשמו המקורי אברהם את השם בן ציון “

הקשר הרב דורי