מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החלוציות של גבריאל שדה

בפעילות הקשר הרב דורי בביה"ס
סבא גבריאל חייל
חייו של צעיר יהודי מעירק

שמי הפרטי הוא גבריאל, על שם סבי שנקרא כך על שם המלאך גבריאל.

נולדתי בעיר בגדד שבעיראק למשפחה מרובת ילדים שניהלה אורח חיים דתי-מסורתי אך לא חרדי. משפחתי חגגה את מועדי ישראל כהלכתם, האווירה בבית הייתה חמה ונעימה,

אמי דאגה לארוחה חמה לכל בני הבית וגם לעניי השכונה, בעוד שאבי היה סוחר בדים ועבד קשה לפרנסת המשפחה.

למדתי בבתי ספר יהודיים: בית הספר היסודי ניראל ובית הספר התיכון פרנק עיני.

היהודים בעיר מגורי חיו חיים מגובשים והיו מאורגנים בשיתוף כלכלי, תרבותי ודתי.

העיראקים התייחסו למשפחתי יפה, היו לנו שכנים וחברים, איתם שמרנו על קשרים הדוקים כמו עם בני המשפחה. בדרך כלל החיים בעיראק היו טובים ומאושרים אבל היו

לנו תקופות של סבל.

בשנת 1941 במהלך מלחמת העולם השנייה עלה לשלטון בעיראק השליט ראשיד עלי שהיה אוהד של היטלר והחל להציק ליהודים.

בתקופת מלחמת השחרור של ישראל ב-1948, חיילים מצבא עיראק יצאו להילחם נגד יהודים מארץ ישראל, כדי לשחרר את פלשתין, כאן צצו רגשות השנאה ליהודים גם בעיראק.

בנעורי הצטרפתי למחתרת שנקראת "התנועה" שם גם למדתי עברית. הייתי באגף שנקרא "השורה", אחת השלוחות של ההגנה, ושם למדתי התגוננות ולחימה.

ידעתי על חלוציות – עבודה לא בשביל עצמך אלא בשביל המדינה, על חקלאות, על קיבוצים ועל העובדה שצריך להקים מדינה. החלטתי שציונות זה להצטרף לאחיי היהודים שנמצאים בארץ ישראל ובונים את המדינה היהודית, ולכן תכננו חברי ואני לעלות לארץ ישראל.

ניסיון העלייה הראשון נכשל מפני שהעיראקים תפסו אותנו ונשלחנו למאסר באשמת עלייה בלתי חוקית. לאחר שנתנו שוחד לגורמים המתאימים השתחררנו מבית הסוהר, התפצלנו לדרכנו ואני עליתי לישראל דרך איראן. כך התגשם חלומי להיות חופשי בארצי עם עתיד בטוח.

בתחילת דרכי בישראל הצטרפתי עם בני נוער נוספים לקיבוץ מעגן מיכאל כדי לבנות את הארץ ולהגשים את חלום הציונות. התגעגעתי מאוד למשפחתי שנשארה בעיראק ושמחתי שהם עלו לארץ כעבור מספר שנים בעלייה ההמונית בשנת 1951.

משפחתי קיבלה אוהל במעברת רמת השרון. אחר כך קיבלתי חלקת אדמה מקרן קיימת לישראל כדי לבנות בית למשפחה ואכן בניתי עם עוד 20 מחברי, בתים לכל אחת מהמשפחות תוך שיתוף ועזרה הדדית. הם עזרו לי בבניית בית למשפחתי ואני עזרתי להם בבניית בית למשפחותיהם. המשכתי בבנייה ובניתי בתים רבים במרכז הארץ, בתחילה כבנאי, ואח"כ כקבלן.

את יהודית אשתי הכרתי אצל אחותי ויולט שנישאה לעובדיה, אחיה של יהודית, התאהבנו במבט ראשון והתחתנו. לאחר שהתחתנו עברנו לרמת גן וכאן התחלתי מההתחלה לבנות בית בישראל….

הזוית האישית

יהונתן: נהנתי מאוד ללמוד על העבר של סבא שלי, גבריאל, מצד אמא

מילון

התנועה - המחתרת הציונית בעירק
המחתרת הציונית בעיראק הייתה ארגון חשאי אשר פעל בקרב הקהילה היהודית בעיראק בין השנים 1941–1951. מטרות המחתרת היו: חינוך עברי וציוני, הגנה ועלייה לארץ ישראל. מחתרת זו פעלה בשלוש זרועות עיקריות: תנועת החלוץ, תנועת ההגנה ("השורה") ותנועת ההעפלה.

ציטוטים

”החלטתי שציונות זה להצטרף לאחיי היהודים שנמצאים בארץ ישראל ובונים את המדינה היהודית“

הקשר הרב דורי