מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של סבתא יוכבד דרי

עם משפחתי המורחבת
פעילות במסגרת התכנית
יוכבד מילדות ועד היום

שמי יהל, ואני מספר את סיפורה של סבתי:

סבתא נולדה בשנת 1953 במושב אליקים. היא הילדה השלישית במשפחתה. היא נולדה באמבטיה תוך כדי מקלחת של סבתא רבתא!

אביה של סבתי נהרג כאשר היתה בת 10 והיו לה עוד שמונה אחים, הקטן ביותר היה בן שלושה חודשים. מאז מות סבא רבא שלי החיים בבית היו קשים מבחינה כלכלית והיו ימים שלא היה להם מה לאכול. אחד מהסיפורים שסבתי דאגה לספר לי נוגע לדאגה שהייתה לאחים שלה: היו ימים שהיא הייתה מוותרת על אוכל ונותנת להם כדי שלא ייחסר להם, סבתא תמיד אומרת לי שהדבר הכי חשוב בחיים זה המשפחה שלנו ותמיד צריך לשמור עליה. סבתי נשרה מהלימודים כאשר הייתה בת 15 ונאלצה לצאת לעבוד כדי לפרנס את המשפחה. לאחר מספר שנים סבתי התחילה לעבוד בסולתם ביקנעם שם היא פגשה את סבא שלי.

עם כל הקושי הכלכלי שהיה למשפחה, סבי וסבתי הצליחו להתחתן בכוחות עצמם ללא עזרה של ההורים ואף לקנות בית ביקנעם. שנה לאחר החתונה נולדה אימא שלי ואחריה נולדו הדודים שלי. בשנת 1994 סבי וסבתי בנו בית באליקים והם גרים שם עד היום.

כיום סבתי פנסיונרית והיא מפנקת אותנו באוכל טעים ואירוח כיד המלך . אני מאחל לסבתא וסבא אריכות ימים ובריאות לרוב.

סיפור על סיפולוקס

סבתא באה אלינו הביתה וביקשה סודה מהתמי 4 שלנו. אחרי שמזגתי לה סודה היא סיפרה לי שפעם בתקופתה להכין סודה היה ממש מסובך, היה מכשיר שנקרא "סיפולוקס" שאליו היו מכניסים מיכל גז ובקבוק עם מים, לוחצים עליו ואז היה יוצא סודה וציינה שהיום הכל כ"כ פשוט – לוחצים על כפתור ויש סודה!

הזוית האישית

סבתא: מאוד נהנתי לעבוד עם יהל, הייתה קרבה ביננו ושיח שהרבה זמן לא הייתה קיימת. מאז שיהל גדל והתבגר הוא פחות מדבר איתי והמפגשים האלו רגשו אותי ונפתחנו אחד לשנייה. אני מאחלת ליהל ולי שנהיה קרובים ככה תמיד ושנמשיך לספר סיפורים אחד לשני.

יהל: אני מאחל לסבתא שהעתיד שלה יהיה הרבה יותר טוב ומלא אושר ובריאות. היה לי מעניין לשמוע סיפורים שלא הכרתי, שמחתי לגלות דברים חדשים על סבתא.

מילון

סיפולוקס
סיפולוקס הוא בקבוק מתכת להכנה ביתית של מי סודה ולהכנת משקאות מוגזים. עד להמצאת הסיפולוקס בשנות ה-50 של המאה ה-20 נמכרו "מי סודה" לצריכה ביתית בבקבוקי זכוכית מיוחדים, שנקראו סיפון. הסיפולוקס יצר מהפכה בתחום זה, באפשרו יצירה של מי סודה במתקן ביתי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא תמיד אומרת לי שהדבר הכי חשוב בחיים זה המשפחה שלנו ותמיד צריך לשמור עליה“

הקשר הרב דורי