מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של סבתא רבקה דוד

אופיר וסבתא רבקה
סבתא רבקה בילדותה בשכונת עין התכלת
נוף ילדות

גדלתי בשכונה קטנה ליד הים (עין-התכלת). בהתחלה היו בבית שני חדרים. כשהמשפחה התרחבה, אבי בנה עוד חדר ילדים. הוריי בישלו במטבח, התקלחו במקלחת בבית וכיבסו בחצר הבית. היתה לנו כובסת, ש"בישלה" את הכביסה על אש בחצר (הדליקה גזעי עצים/קרשים). היה לה מקל מיוחד, באמצעותו ערבבה את הכביסה. היא שמה בכביסה הלבנה חומר כחול, שהלבין את הכביסה והוסיפה עמילן. הכביסה נתלתה על חבלים בחצר.

רוב הזמן שיחקנו בחוץ, ברחוב. בשכונה בה גדלתי היה הרבה חול, לא היו הרבה בתים על כן במשחקי ילדות רבים כגון: מחבואים, גולות, קלאס, גומי מתוח וגם קפצנו בחבל קפיצה.

אבא שלי עבד בבניין, הוא בנה בתים וסלל כבישים (דוגמא: אבי בנה את "בית הגדודים" באביחיל). אימא היתה תופרת, לפני כן כשהגיעה לארץ היא היתה ברזלנית. ההורים שלי היו חרוצים מאוד, עבדו קשה והיו אנשים חברותיים ומשפחתיים. אבי היה גבוה מאוד ואמי נמוכה וקטנטנה. לבשנו את מה שאימא תפרה או מה שקיבלנו מבני המשפחה (דודים ובני דודים). גרנו כמובן בשכונה יהודית חילונית, קניות ערכנו בשתי מכולות שהיו בשכונה.

לסיפור המלא:

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת הפרויקט "והגדת לבנך" של תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר דבורה עומר בנתניה, התשפ"ב, בהנחיית המורה המובילה בינת לויאני.

מילון

מצה
מַצָּה היא מאפה העשוי מבצק של אחד מחמשת מיני דגן או יותר, שלא החמיץ. המצה מכונה בתורה גם "לחם עוני", כנראה בשל העובדה שהייתה מאכלם של עניים בימות השנה. המצות מוזכרות בתורה ובמקורות יהודים שונים, אך שני המקומות המרכזיים שבהם ניתן להן ביטוי רב, הם חג הפסח (המכונה בתורה על שם המאכל: "חג המצות"), וכן בבית המקדש, שבו הייתה המצה אחד המאפים הבאים בתור קורבן מנחה. אחת ממצוות הפסח היא אכילת מצה בליל הסדר, כזכר ליציאת מצרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לי סדר יום קבוע, ממש מערכת שבועית. יש חשיבות רבה בשמירה על שגרה תוך עשייה מרובה, תחביבים, למידה, העשרה והתנדבות“

הקשר הרב דורי