מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של סבא נעים

חיבוק של אהבה עם גיא באחת החופשות
זו תמונה מה אזכרה של אבי
עלייתו של סבי מעיראק בדרך לא חוקית וסיפורו בתקופת מלחמת ששת הימים

שמי ענת אגא, אני סבתא של גיא והשתתפתי עמו השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, בחרתי לספר לגיא את הסיפור של אבי נעים ז"ל. אבי נולד בשנת 1932 בעיראק ונפטר בשנת 2020 בישראל.

אבי נעים עלה לישראל בדרך לא חוקית שהיא מסע שארך ימים ולילות ארוכים דרך איראן, הוא עשה את הדרך יחד עם חבריו למחתרת היהודית.

מלחמת ששת הימים

בחרתי לספר עליו בתקופת מלחמת ששת הימים, תקופה ששינתה את חיו.

כשהגיע לארץ התגייס לחיל השריון והיה נהג טנק הוא היה גאה מאוד להיות לוחם בצה"ל. בתקופת מלחמת ששת הימים הוא נקרא לשירות מילואים שבו הגדוד שלו לקח חלק בקרבות קשים. באחד הקרבות נפגעו מספר טנקים וביניהם הטנק של אבי. אבי הספיק לצאת מהטנק ורצה לעזור לחברו לצאת גם מהטנק ואז גילה שחברו נהרג באותו רגע שבא לעזור לו. זה היה רגע שהשפיע מאוד על אבי. המלחמה הסתיימה אבי חזר הביתה להרצליה והחיים נמשכו בצל האירועים הקשים שחווה.

באחד הימים כשחזרתי מבית הספר ראיתי המולה סביב ביתי ואמבולנס שפינה את אבי לבית חולים. הייתי ילדה בת שבע. במהלך השנים נודע לי כי אבי התמוטט בעקבות הטראומה שחווה.

המעבר לקנדה

בחורף שנת 1967 החליטו הוריי למכור את ביתם ולעזוב את הארץ, הוחלט להגר לקנדה למונטריאול שם גרו דודים שלי. הגענו לקנדה הוריי אני ואחותי הגדולה והתחלנו לארגן את חיינו לקראת המעבר. למדתי בבית ספר רגיל עם דוברי אנגלית. לאחר מספר חודשים אבי הרגיש לא טוב בארץ זרה שאינו מחובר אליה והחליט לחזור חזרה לארץ. אנחנו אחותי אמי ואני נשארנו עד סוף שנת הלימודים ובקיץ של 1968 חזרנו ארצה.

חיים חדשים בארץ

הגענו לארץ לרמת גן לבית של סבי וסבתי מצד אמי. באותה תקופה הוריי חיפשו שוב בית בהרצליה אנחנו הבנות חזרנו לאותו בית ספר שבו למדנו בית ספר  ברנדיס. כל בוקר אבי היה מסיע אותנו מרמת גן להרצליה במשך למעלה משנה. החיים נמשכו הוריי בנו את ביתנו החדש בהרצליה ובאותה תקופה נולד גם אחי שסימל התחלה של חיים חדשים. במשך השנים אבי המעיט לדבר על המאורעות שליוו אותו וניסה להדחיק ככל שניתן. באותה תקופה לא נהוג היה לדבר על נושאים אלו כמו טראומה, הלם קרב, חרדות היו מחוץ לשיח. עם השנים הבנתי את מה שעבר עליו וכמה זה השפיע על החיים שלו ושלנו במקביל.

ההתמודדות של אמי

אימא שלי הפכה לגיבורה שלא מרצונה, ככל שהתבגרתי, נישאתי ילדתי ילדים נולדו לי נכדים למדתי על אמי, על חוסנה הנפשי והרצון החיובי להתגבר על האירועים ולסייע לאבי לחזור ולתפקד כבעל משפחה שמח ומאושר הוא הגשים את חלומו לגדל סוסים וכלבים בזכותה.

אבי נפטר לפני שלוש שנים זו תמונה מהאזכרה

תמונה 1

 

הזוית האישית

גיא אגא: היה לנו כיף ללמוד על העבר של המשפחה ביחד.

מילון

הלום קרב
אדם שנפגע בקרב וסבל מטראומה

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות כגון עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים חזקים מהכל“

הקשר הרב דורי