מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של נח אוסי

אני וסבא נח בערב במשפחה כשהייתי בגן חובה
סבי נח וסבתי נגה ביום חתונתם
השארנו את הכל מאחור ועלינו לישראל

סבי, נח אוסי, נולד בשנת 1945 להוריו ורדה וניסים אוסי בעירק, בעיר ארביל. הוא עלה לארץ במסגרת המבצע עזרא ונחמיה. העלייה החלה בשנת 1950.

היהודים היו יכולים לעלות לארץ בתנאי שהם ישאירו את כל רכושם בעירק וכל הרכוש ילך לממשלה. הדבר היחיד שהיה אפשר לקחת זה בגדים.

שליח מארץ ישראל הגיע לעירק והיהודים התכנסו בבית הכנסת על מנת לא לעורר חשד בקרב הערבים. בקרב הקהילה היהודית הייתה מחתרת אשר פעלה למען העלייה. אחת מפעילות המחתרת, שושנה ארבלי לשעבר שרת, הבריאות היא בת הדודה של סבי. בהתכנסות בבית הכנסת היה אדם בשם הלל, אשר הגיע להסכמה עם השלטונות לגבי העלייה לארץ.

בראש השלטון בעירק עמד הנשיא נורי סעיד ועל ידי שוחד והסכמה שבשתיקה ניתנה ליהודים הרשות לעלות לארץ ישראל בין השנים 1950-1951 .

סבי ומשפחתו עלו לארץ בגלל השנאה הרבה ליהודים. כשהם עלו לארץ הם גרו באוהלים במשך 3 שנים ליד רחובות. במשפחות שהיו בהן ילדים נשואים, ילדיהם לא יכלו לגור ביחד עם ההורים.

כשסבי עלה לכיתה א' הוא למד עברית ואפילו לימד קצת את משפחתו.

נישואים ובניית משפחה

סבי וסבתי הכירו במסיבת אירוסין של בן משפחה , והם נישאו בשנת 1970 באולמי חן בנתניה. האירוע היה מושקע ומפואר מאוד והופיעה תזמורת בפני האורחים

סבתי הייתה בת 20 כשאימי נולדה. שנה לאחר מכן נולדה דודתי רונית.4  שנים לאחר מכן נולד דודי ניר. 12 שנים לאחר מכן נולד דודי ליאור.

סיפורו של חפץ מיוחד שעובר במשפחה

לסבי יש סידור תפילה שעבר במשפחתו 3 דורות. לסבי יש ערך רגשי רב לסידור זה, וזוהי מזכרת גדולה עבורו. חפץ נוסף  שעבר במשפחה של סבי מדור לדור זו כוס יין שעברה במשפחתו 4 דורות .לסבי יש ערך רגשי רב לחפץ זה, היות וכוס זו שימשה לקידוש בערבי שבת וחג בבתיהם של אביו של סבי וסבי.

הזוית האישית

הנכדה הילה: למדתי על סבי ועל סיפור חייו. הוא נהנה לספר סיפורים מילדותו ולהיזכר, ואני נהניתי להקשיב ולתעד את סיפורו במסגרת תוכנית הקשר הרב-דורי. תודה סבא

מילון

תקופת הפרהוד
הפַרְהוּד היו פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, בירת עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון–ז' בסיוון תש"א, 1–2 ביוני 1941. בפוגרום, שהיה על רקע אנטישמי, נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז (ויקיפדיה).

ציטוטים

”הדבר היחיד שהיה אפשר לקחת זה בגדים“

הקשר הרב דורי